• jeng

Augustibebisar 2008

missh:
    men gud klart att jag itne tar illa upp! jag kan ju inte bara kasta ur mig nåt och säga att "så här måste du göra!"

vi har ju inte haft problem med att ted bara vill snutta på bröstet så jag kan ju inte komma med nån bra lösning där!! däremot så jobbar jag mycket på att ted också ska lära sig att pappa funkar. till exempel så har vi ju då och då bytt ut en matning med ersättning just för att då får pappa mata. så ted lär sig att det finns tröst och mat hos både mamma och pappa! det har känts jätteviktigt för mig!

sen så hörom natten, så vaknade ted och var grinig! jag var skittrött hahaha. normalt så tar jag honom och ammar, om det var 2 timmar sen sist vi ammade. men den här gå¨ngen så var det typ bara migrän i mitt huvud, och ph stensov ju så jag fick ingen hjälp!!! så jag bara ploppade nappen i munne på ted, sa åt honom att "du, mamma orkar faktiskt inte! sov nu!" hahaha. och tro det eller ej, men 10 minuter senare så somnade han, UTAN att amma!! så då lärde JAG migf ju att det faktisk inte bara är mat han skriker efter hela tiden. det räckte med att han kände närhet genom att jag pratade med honom gav nappen, höll handen, och pussade på honom. det var skönt för mig för det har ju blivit mängder med amningar här sista tiden!!!

ang att få elton att komma ur det här med att amma hela tiden. min kusin hade problem med att hennes tjej ville hänga i bröstet hela tiden!!! och då så fick hon höra att efter 20 minuter på bröstet så finns ingen mat kvar - då bör man ta bort bebisen och trösta på adnra vis. ELLER om man märker att bebisen mest snuttar och myer, och inte äter, då tar man bort bebisen och ger nappen eller fingret eller så istället. och i början så kommer det ju att vara gnälligt såklart, men då måste man låta det vara så! det är ju det som är det jobbiga - jag vet!!! jag är också toffel! men man får ju bara tvinga sig själv, och tänka på att man kan ha det jobbigt i 2 veckor, för att det ska bli bra i längden!!

när elton inte vill somna själv, gråter och skriker han då? eller vill han bara inte somna utan gnyr lite och snurrar runt och sådär???? ted snurrar runt massa och pratar och ylar och har sig, men det är inte alls den där gråten som är när nånting är riktigt fel så att säga. näår han gråter så så låter jag såklart honom inte ligga heller!!! men inte tar jag upp honom heller bara för att han vaknar till eller inte vill somna eller sådär...

ja, jag skrivekr igen om jag kommer på felr tips jag har läst om eller hört!!!

• jeng

jag har letat i hela stan efter en tygbutik, vill köpa gosiga tyger att sy av till pluppen, men nej då. finns bara jävla gardintyger!!! vadå? det är ju sjukt. hittar inget på hitta eller eniro heller... kanske jag har hittat min nästa satsning???

• jeng

jag har precis skickr ett mail till min chef, hör mig för vad som pågår med organisation osv. sen har jag hört om möjligheterna att få börja jobba kanske 20% nu!! är så himla sugen på att finnas på plats, hålla mig uppdaterad lixom! och komma ut och träffa lite folk, och få pyssla med det jag älskar! klart jag vill vara mamma större delen av tiden, men jag behöver nog både och!!! vi får väl se vad hon säger...

MEN.. varför känns det så nervöst? det känns lixom som att jag SÖKER ett jobb typ. Det är ju MITT jobb och jag fåpr ju lov att börja jobba precis när jag vill egentligen... sjukt! är det bara min sociala fobi som spökar? eller brukar det kännas såhär? jag vill ju helst jobba hälften av tiden på plkats, och hälften här hemma. och det är nog DET som gör mig mest nervös. att jag inte vet vad de tycker om att jag vill jobba hemifrån!! de kan ju neka det helt och hållet, men isåfall så kommer jag ju inte kunna börja jobba halvtid i vår heller som jag har tänkt mig... har tänkt mig då cokså att jobba 50% och vara kanske 25% på plats och jobba resten här hemma när det är sovpauser eller på kvällar då ph kan ta ted!!

hur tänker ni andra med passion för karriären?? vet att vi hade flera med oss som hade tvivel om det här med att gå hemma länge! och jag menar inte alls att påstå att ni som njuter för fullt av mammaledigheten och att slippa jobbet är fel på nåt vis, jag är kanske lite avis på er till och med!!! men JAG börajr redan krypa lite iaf, och ser att jag har så mycket egen tid varje dag och vecka att jag gärna håller mig ajour på jobbet!!!

• jeng

Är det bara jag vaken?

ted sover som vanligt! Han har sovit sen kl 19, och lär väl vakna om typ en timma för mat! jag är inte alls trött, det är kanske nackdelen med att få riktigt sova ut en natt

• jeng

m0e (va konstigt det känns, har tänkt flera ggr idag, vem fan är du??? hahaha)
    hehe ja jag trivs ju jättebra också, men jag vill ha både och så att säga. inte alls så att jag känner för att rusa tillbaka till jobbet och lämna ted på dagis typ... men eftersom ph har möjlighet att jobba hemifrån nån dag i veckan också så kan ju jag passa på att vara på jobbet då så de får lite egen tid!! vi snålar ju på antalet fp-dagar, så det gör ju inget att få in lite extra pengar heller!!!

en stor anledning är också att det är så himla mycket omorganisation på g på jobbet. så om jag jobbar lite så går jag på våra enhetsmöten, och kan hålla lite bättre koll på vad som sker. jag gillar inte riktigt tanken på att komma tillbaka efter ett år och så ser allting helt annorlunda ut!!!

• jeng

lille:
    haha, ännu en anledning att ha barnen i tät ålder de följer ungefär samma rutiner vad gäller väckning och sövning!! nej gud, jag är ju död när phs väckarklocka ringer kl 7 typ!! då tar ph blöjan och så bär han ted till sängen bredvid mig. är han hungrig så är det nästan så att ph får knäppa upp linnet för jag är så trött nej vars, men de dagar som ted tar morgon efter blöjbytet så är jag inte människa förrän på eftermiddagen igen!!!

• jeng

jahopp... ted vaknade runt kl 00 som han ska, rotade runt i soffan lite, pruttade som bara fasen, och somnade om!! hahaha... nu har ph gått o lagt sig så det är kanske dags att väcka ted och gå upp och mata och byta blöjan och försöka sova lite jag också. eller läågga sig och läsa!

godnatt

• jeng

pissigt väder här också, mitt i landet, så det är i af inte bara på västkusten!! *suck*

ted sov jättebra inatt också, men imorse var han pigg och jag snortrött, så det var ingen bra kombo när jag försökte få honom att stanna kvar i sängen ett tag till! därav skittrött idag och lär väl inte få ett dugg gjort... jag som skulle måla panelen... ja jag får kanske en kick sen om jag får i mig lite mat och kaffe... eller kladdkaka kanske den gick ju adlrig åt i helgen, eftersom de hade med sig äppelkaka!!

kaol:
    vad skönta tt höra att det går bra att börja jobba lite! men du började jobba MED bebisen då? eller var pappan hemma? jag kan ju kombinera lite. vissa saker går ju bra att ha med ted på, medan vissa andra såklart är skönt att ha honom kvar hemma!

suss:
    hihi, nej det är ju en balansgång! älskar mitt jobb också, men såklart älskar jag att vara hemma med! och det lär dröja länge innan jag lämnar ifrån mig barnen på heltid!! däremot en dag i veckan tycker jag känns ganska lagom, bara att få hålla kontakten med arbetsplatsen, och få träffa folk och få göra nåt litet lixom!!

• jeng

hallon:
    vilken butik köpte du de där dressarna i? för ted har en sån liknande på sig just nu, men utan luva. jag letar desperat efter något liknande att ersätta den med, för vi älsakr den båda två!

• jeng

hallon:
    aha... hmm... var ju där bara för några dar sen juh vad kostade dom?

20 frågor.,...

Svar på tråden Augustibebisar 2008