• SofiaD

Kranial Synostos #4

Nu var det dags för en ny tråd för alla oss med barn som har eller har haft någon form av kranial synostos. Här samlas vi som varit med om operation eller som står inför den och allt vad det innebär, och diskuterar och ventilerar!

Nya som gamla deltagare är varmt välkomna hit!

Länk till Sahlgrenskas info om kranial synostos, väldigt bra info!

http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf

Läs om Clavi och hennes Hugo här:

www.gd.se/Article.jsp?article=119957

www.gd.se/Article.jsp?article=124028

Länkar till vår förra mycket givande trådar:

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.html

För att vi ska ha bättre koll på varandra kommer en liten lista över oss. Hojta till om någon mer vill vara med på listan eller om något saknas! Glad

*Lovali/Louise med Eric som hade Metopica Synostos, op. Sahlgrenska vid 5 månaders ålder (fjäderop.)

*Clavi/Nina med Hugo som hade unicoronal synosotos, Plagiocephali, och sagital synostos. Op på Sahlgrenska vid 4 månader. Har 3-4 operationer kvar nån gång i framtiden.

* mih/Lina med Elvira som hade sagital synostos. op. på sahlgrenska när hon var 11 månader.

* SofiaD med Oskar opererad (ej fjäder) för sagittal synostos på Sahlgrenska 11 månader gammal.

*Karin(kaka1)med Anja som hade Sagittal synostos(båtskalle)op. Astrid Lindgren vid 5 månaders ålder med sk TT-plastik (ej fjädrar)

*Lisa (Laisa) med Emmy, opererad för sagittal synostos på sahlgrenska vid 18 månaders ålder.

* Mimo med Gustaf 3 månader som hade metopica synostos. Op april -08 på Sahlgrenska.

*ObladiOblada/Linda med Ebba 2 år. Höger sidig Unicoronal Synostos. Opererades på Sahlgrenska 14 månader gammal

*Katja (Lequisha) med Gabriel 8 månader. Sagittal synostos. Opererades i Portugal 7 månader gammal. Tog bort skallben, ej fjäder.

* Elinor(ella 73)med Felicia 3 år Sagittal synostos opererades 6 månader på Östra i GBG pga att hon är hjärtbarn oxå.

*Camilla med Liam 1 år imorgon den 13 mars. Sagittal Synostos och dubbelsidig Lambdoideasynostos opererades på Sahlgrenska 8 månader gammal.

*Myggan Larsson med Filippa 8mån. Hon hade Metopica och opererades 18 dec-07,då hon var 5 månader gammal på Sahlgrenska.

*Carina (Carmor) Carl 14 mån opererad på sahlgrenska när han var 8 mån för sagittal synostos

*Charlott Brask med Leopold 11 månader, opereras för Unicoronal Synostos den 28 april 2008.

*Marie, med Victor 9 mån, metopica synostos, op på Sahlgrenska i början av okt.

* Marie (Savadi), med Milian 071207, opererad för Metopica på Sahlgrenska 7/5 -08

* Sussi(saif1)med Zigge 5mån opererades för sagittal synostos på sahlgrenska 9/9-08
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-24 15:17
    * Narrev, dotter opererad 1 år gammal för sagittal och bicoronal synostos på Sahlgrenska feb -07.

* Shanti 81/Heidi med Aron op 1 december 2008 vid 5 månaders ålder på Sahlgrenska.

* Busbergs mamma/Jessica med Busberg op 3,5 mån gammal för Metopica synostos på AL.
  • Svar på tråden Kranial Synostos #4
  • Busbergs mamma
    Svar på #166
    Lovali: Nej, han är inte opererad med fjädrar. Det är nog som sagt endast förbehållet CL´s team i GBG :) Det är väl han som utvecklat metoden?

När vi var nere för bedömmning i GBG så menade PT att operationen lika gärna kunde göras i Sthlm. Jag vet inte om dom använder fjädrar på metopica synostoser? Han verkade vara mer intresserad av mera komplicerade fall :) (inget illa menat åt något håll)

Lillkillens panna är i två delar och jag antar att dom stagat upp det med en benflisa, resultatet är jättebra! Lite läskigt med den "skvalpiga" pannan bara! :)

Hur läge hade era små flarn ont i huvudet efteråt? När blev dom som innan igen?
  • Lovali

OK. Jag har bara hela tiden hört att fjäderoperation är att föredra (& inte likvärdig med andra sätt att göra op.) & att man därför helst gör dessa op. i Gbg. Men jag har säkert fattat fel. Fördelen för er nu är iaf att ni slipper en till op. där de tar ut fjädrarna.
    Metopica opereras alltid med fjäder om barnet är under 6 mån.

Eric var helt sig själv efter 6-7 dagar tror jag mig minnas.

Har ni fått komma hem nu?

Kram!

Busbergs mamma skrev 2008-11-25 11:57:08 följande:

Svar på #166Lovali: Nej, han är inte opererad med fjädrar. Det är nog som sagt endast förbehållet CL´s team i GBG :) Det är väl han som utvecklat metoden? När vi var nere för bedömmning i GBG så menade PT att operationen lika gärna kunde göras i Sthlm. Jag vet inte om dom använder fjädrar på metopica synostoser? Han verkade vara mer intresserad av mera komplicerade fall :) (inget illa menat åt något håll)Lillkillens panna är i två delar och jag antar att dom stagat upp det med en benflisa, resultatet är jättebra! Lite läskigt med den "skvalpiga" pannan bara! :)Hur läge hade era små flarn ont i huvudet efteråt? När blev dom som innan igen?
  • MymlanMy

Fick ett sent mail från PT i fredags kväll där han skrev att han skulle återkomma på tisdag då CL var där. Idag kom mailet. Jag har ändrat mitt namn till XX, min sons namn till XY och vår stads namn till XYZ.

"Hej XX!

Här kommer ett försök till svar på Dina frågor:
    Anledningen att Du får olika statisktiska uppgifter är att det inte finns någon statistik. Man opererar ju de som har metopicasynostos och de fåtal som lämnas finns idagsläget ingen sammanställning av någonstans i världen. Uppfatta det mer som en gissning.
    Jag tycker att din oro för XY´s prognos är befogad och jag anser ju själv att man bör operera honom. Operationsindikationen är ju kosmetisk och bör göras av erfaren läkare. Det finns försök att objektifiera indikationen genom att mäta vissa vinklar i skallbasen, men någon helt objektiv metod som fungerar finns för närvarande inte. Jag tycker inte att XY är ett gränsfall. Några vettiga skäl att inte operera tycker jag inte finns, att han skall gå hela skoltiden med de problem som kan uppstå bland kamrater för att ändå opereras i vuxen ålder är ju knappast meningsfullt.
    Jag har diskuterat XY med professor CL som instämmer i mina bedömningar och tycker att XY bör opereras. Vi skickar ut en kallelse i dagarna för op i slutet av jan 09.
    Vi har fått remiss från XYZ redan.

Med vänlig hälsning

PT

• Busbergs mamma

Lovali: Hehe...ja jag återger bara vad PT sa! enligt honom fungerade AL´s sätt att operera precis lika bra som nere i GBG. Iallafall på Busberg och då var hans metopica rätt grav.

Jag tror också att fjäderoperationen säkert är bättre rent dynamiskt sätt men det gör ju inte nödvändigtvis alla andra operationssätt dåliga. :)

Nu är vi hemma och tar det lite piano, Busberg ligger och flinar mot dataskärmen och jsg ska precis fixa kaffe!

Kram!

• Shanti1981

Singletta, Det känns väl som att svaret du fått är väldigt tydligt/definitivt?! Hur känns det för dig? Känns beslutet enklare att ta nu?

Lycka till med allt!

Kramar Heidi

• MymlanMy
    Shanti1981 skrev 2008-11-25 16:43:05 följande:
    Singletta, Det känns väl som att svaret du fått är väldigt tydligt/definitivt?! Hur känns det för dig? Känns beslutet enklare att ta nu?Lycka till med allt!Kramar Heidi
    Ja, tydligare kan det väl inte bli. Det känns bra på så vis att det inte är jag som forcerar fram en operation utan att PT och CL faktiskt också anser detsamma. Jag är tacksam att de vågar säga vad de tycker är bäst och att deras beslut är baserat på deras yrkeskunnande och erfarenhet. Eftersom klåparna på "vårt" sjukhus redan uppfört sig illa vid flera tillfällen har jag mist förtroendet för dem och försöker nu att lita på PT och CL.

Det känns mindre bra med tanke på vad som väntar oss. Hur förbereder jag en treåring för en sådan operation? Eftersom han är försenad i talet pga lkg vet jag heller inte hur mycket han förstår av det jag berättar. Han har begränsat ordförråd och jag har svårt att tyda det han säger. Vi fick kallelsen idag. Inskrivning den 25 januari på kvällen. Datortomografi den 26 januari på morgonen och operation den 27 januari. Sedan vistelse på avdelning mellan 5 och 10 dagar. Det blir många dagar i Göteborg, antar jag. Sedan undrar jag också om jag får lov att åka tåg med honom? Jag har ingen bil och ingen som kan köra mig. Jag hade tänkt att ta tåget dit men hur sjutton kommer jag hem igen? Får jag lov att åka tåg med honom? Skulle inte tro det. Får ringa och förhöra mig imorgon om hur vi ska göra.

Men trots allt känns det som om det är bättre med denna kallelse än att bara gå och vänta och se vad som händer i framtiden.
  • Lovali

Vad skönt med ett så bra svar. Dom & vi är på din sida helt. Du gör rätt att utföra op.!

Ja, hur förbereda en 3 åring? Jag vet verkligen inte. Kanske dumt att gå in på detaljerna, säg bara att han skall opereras på huvudet & att han eventuellt inte kommer att kunna se något & nämna att han eventuellt kan lite ont ett par dagar efter. Mer info behöver man nog inte ge.

Ja undrar vad de rekommenderar angående hemresan? Han kanske får stanna ngn ag extra så att han inte har alls ont mer eller så.

Kram

MymlanMy skrev 2008-11-25 17:07:05 följande:
    Shanti1981 skrev 2008-11-25 16:43:05 följande:
    Ja, tydligare kan det väl inte bli. Det känns bra på så vis att det inte är jag som forcerar fram en operation utan att PT och CL faktiskt också anser detsamma. Jag är tacksam att de vågar säga vad de tycker är bäst och att deras beslut är baserat på deras yrkeskunnande och erfarenhet. Eftersom klåparna på "vårt" sjukhus redan uppfört sig illa vid flera tillfällen har jag mist förtroendet för dem och försöker nu att lita på PT och CL. Det känns mindre bra med tanke på vad som väntar oss. Hur förbereder jag en treåring för en sådan operation? Eftersom han är försenad i talet pga lkg vet jag heller inte hur mycket han förstår av det jag berättar. Han har begränsat ordförråd och jag har svårt att tyda det han säger. Vi fick kallelsen idag. Inskrivning den 25 januari på kvällen. Datortomografi den 26 januari på morgonen och operation den 27 januari. Sedan vistelse på avdelning mellan 5 och 10 dagar. Det blir många dagar i Göteborg, antar jag. Sedan undrar jag också om jag får lov att åka tåg med honom? Jag har ingen bil och ingen som kan köra mig. Jag hade tänkt att ta tåget dit men hur sjutton kommer jag hem igen? Får jag lov att åka tåg med honom? Skulle inte tro det. Får ringa och förhöra mig imorgon om hur vi ska göra.Men trots allt känns det som om det är bättre med denna kallelse än att bara gå och vänta och se vad som händer i framtiden.
  • Shanti1981

Singletta, jag skickar lite styrkekramar till dig!
    mitt tips är väl att ta kontakt med deras psykolog, hon har säkert erfarnehet av op på lite "äldre" barn! HOn kan säkert hjälpa dig med förberedelserna.

/Heidi

• MymlanMy

Heidi! Tack för tipset om psykologen! Fick hennes visitkort då vi var på bedömning så jag ringer eller mailar henne i dagarna som kommer. Har just nu fullt upp med att skriva till Skolinspektionen i Stockholm och Förvaltningschefen för barn- och skola i vår stad. Min son får ingen professionell hjälp vid talträningen som förskolepersonalen nu startat med. Kommunen har ingen logoped och hänvisar till landstingets logoped med denne är överbelastad och vill inte. Så nu bedriver förskolepersonalen träning utan kunskaper i ämnet och problematiken. De vet inte hur eller vad de ska göra för övningar och känner sig osäkra. (Vilket jag har full förståelse för). Bara för att kommunen inte vill anställa en logoped och landstingets logoped inte har några tider att instruera personalen förrän nästa år. Jag blir så less på detta samhälle. Ska man behöva anmäla allting? Inget funkar i detta land. Som anhörig får man fixa allt själv, dra i alla trådar, hålla sig informerad och skälla på allt och alla för att ingenting görs. Ingen tycks ta ansvar för sina uppgifter längre och alla bara hänvisar till varandra.

Hursomhelst, tack för tipset! Tror att jag kan få en hel del goda råd av henne. Såg också i broschyren att det finns ett antal barnböcker man kan låna/köpa som handlar om barn på sjukhus. Ska kolla om de finns på bibblan.

Svar på tråden Kranial Synostos #4