• qti88

Sticka?

Hej allesammans!

Är helt ny i världen med stickor, rät maskor, aviga maskor och allt där till.

Skulle gärna vilja diskutera lite med likasinnande angående just stickning. T ex garner, mönster, priser osv.

Skriv gärna!

Just nu håller jag på med en tröja till sonen i Akryl, första tröjan någonsin, melerat garn. Är på bakstycket men fan vad petigt det är!!

Mamma till världens finaste lilla kille
  • Svar på tråden Sticka?
  • Sagofe

Trogga: Limpistol låter vettigt Borde väl finnas på Claes Ohlsson och såna ställen.

qti: Surt när det blev fel. Man behöver nog inte att använda just alpaca bara för att det står i beskrivningen. Man behöver ju inte göra precis som det står. Vill du testa att göra i ett annat garn så är det ju bara att köra Det enda att tänka på är att alpaca är rätt tunt, så vill man ha det så fint så måste man ju hitta ett annat tunt garn. Vill man ha det grövre kanske inte lika många maskor behövs heller.

Själv repade jag upp allt mitt igår kväll och började om. De första varven såg så fula ut jämfört med de jag gjort när jag hade kommit en bit så jag var inte nöjd. Lyckades sticka till 7 cm igår i alla fall, så jag är tillbaka där jag var när jag började repa upp allt

• qti88

Sagofe: Nu har jag lyckats få ihop det, känns dom det är lite kort nu.. men kom ju på sen att det ska på en resårkrage på det också :) så det blir nog bra till slut :)

okej, hur långt har du kommit nu då?

• Sagofe

Nu har jag kommit ungefär 15 cm på den första. De ska vara ca 25 cm, sen ska det virkas en kant på och så har jag tänkt sy på några pärlor på ovansidan, även om det inte är med i mönstret. Men jag har kommit på att jag inte har en aning om hur man avmaskar. Haha! Nåja, på garnstudion.com finns det säkert en beskrivning på det med, det finns det ju på allt annat. Längtar bara tills det är kväll så barnen har somnat och jag kan fortsätta sticka

• qti88

Det är superenkelt att avmaska :)

Man stickar över 2 maskor på den tomma stickan.. Sen lyfter man den bakre över den främre och av stickan :) så gör man så tills det bara är en maska kvar :) då klipper man av garnet och klipper av :)

hoppas du blev lite klokare :)

• Trogga
    qti88 skrev 2008-11-06 19:46:53 följande:
    Det är superenkelt att avmaska :)Man stickar över 2 maskor på den tomma stickan.. Sen lyfter man den bakre över den främre och av stickan :) så gör man så tills det bara är en maska kvar :) då klipper man av garnet och klipper av :)hoppas du blev lite klokare :)
    klipper av och drar igenom som när du avslutar en virkning
    Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
  • DOLCE FAR NIENTE

Hej alla stickare, jag håller på och lär mig att sticka och det går ju jättebra . Lär mig sticka på olika sätt så jag ska sticka små lappar på ca 15*15 cm och sedan göra ett litet lapptäcke av det är det tänkt. Ngn som gjort detta innan och kan tipsa om hur ni fick ihop allt eller visa kanske.

• Trogga
    DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-11-06 21:39:41 följande:
    Hej alla stickare, jag håller på och lär mig att sticka och det går ju jättebra . Lär mig sticka på olika sätt så jag ska sticka små lappar på ca 15*15 cm och sedan göra ett litet lapptäcke av det är det tänkt. Ngn som gjort detta innan och kan tipsa om hur ni fick ihop allt eller visa kanske.
    Jag skulle sy ihop och kanske virka en kant runt
  • DOLCE FAR NIENTE
    Trogga skrev 2008-11-06 21:42:21 följande:
    Jag skulle sy ihop och kanske virka en kant runt
    Ja det var min tanke med att ha en kant runt som går typ i vågor, smart att virka då det måste ju vara lättare. Men behöver man ha ngt tyg under tro eller blir det snyggare med bara lapparna?
  • Trogga
    DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-11-06 21:44:38 följande:
    Ja det var min tanke med att ha en kant runt som går typ i vågor, smart att virka då det måste ju vara lättare. Men behöver man ha ngt tyg under tro eller blir det snyggare med bara lapparna?
    Beror på garn har du ullgarn kan det vara skönare med tyg på bak sidan
Svar på tråden Sticka?