• qti88

Sticka?

Hej allesammans!

Är helt ny i världen med stickor, rät maskor, aviga maskor och allt där till.

Skulle gärna vilja diskutera lite med likasinnande angående just stickning. T ex garner, mönster, priser osv.

Skriv gärna!

Just nu håller jag på med en tröja till sonen i Akryl, första tröjan någonsin, melerat garn. Är på bakstycket men fan vad petigt det är!!

Mamma till världens finaste lilla kille
  • Svar på tråden Sticka?
  • Asereht

Hej!  Sticktokig ansluter sig. Jag stickar, virkar och syr men stickar mest. En del av det jag gör/gjort visar jag upp i  min blogg http://stickig.blogspot.com/.

Jag har stickat sedan jag var i yngre tonåren och det är min meditation om man säger så. Jag är också totalt kopiöst galen i garn och då speciellt naturmaterial.

Just nu är det mest julklappar som det pysslas med men jag har ganska nyligen upptäckt hur kul det är att sticka/virka och sen tova så sånt blir det mer av framöver. Jag hr hittills gjort ett par väskor och en hatt. Hatten ska bli en jullapp men först ska den dekoreras. Väntar på material bara.

♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Asereht

Oj, nja...jag gillar att sticka men är ingen expert. Huvudsaken man tycker att det är kul.

• qti88

ah okok :) ja det är kul, riktigt kul!!!!!!

• Asereht
    qti88 skrev 2008-11-18 14:37:55 följande:
    ah okok :) ja det är kul, riktigt kul!!!!!!
    och man hittar bara mer och mer kul saker man vill göra. Jag stickar i princip jämt. Har alltid min lilla väska med garn och stickor med mig vart jag än åker. Ska vi åka långt med bil tex så fram med pysselprojektet. Det har gått så långt att jag blir rastlös av att se på tv utan stickning.
  • qti88

haha sådär är jag också! Stickar tom framför datorn.. nuvarande projekt är en tröja till sonen..

• stenfalk

Ytterligare en stickfantast ansluter sig. jag har stickat till och från sen jag var sju år, och de senaste åren ganska mycket. Visar uppvad jag gör i min blogg yllet.blogspot.com Finns en del i mitt galleri också.

Spinner även en del och tycker att det mest tillfredställande som finns är att sticka i egenspunnet garn. Använder så gott som enbart naturmaterial och har lite svårt för syntet. Stickar och spinenr så mycket jag hinner mellan skola och träningar och annat som stjäl min tid. Dock inte alls så mycket som jag skulle vilja. Alltid en stickning med på föreläsningarna dock

• qti88

stenfalk, då är du lite utav en guru då iaf? *s*

Jag har iaf lyckats med bakstycket på tröjan  nu. Var ingen idé att gå efter mönstret för min son är så mycket längre.. Så när det var dags att börja avmaska för raglan var det bara att mäta och mäta...

Nån som vet om det är smidigare att göra ärmarna före jag gör framstycket när jag fortf. har 2 nystan?

• stenfalk

Guru vet jag inte :-P Jag gillar att sticka och gör det mycket, och ganska duktig är jag väl. Men som guru ska man väl kunna allt... Men fråga ni om ni har några frågor så svarar jag så gott jag kan.

Om att göra ärmarna före framstycket så tycker inte jag att det spelar någon större roll. Vill du sticka båda ärmarna på en gång så är det ju dock bra om du har två nystan, så satsa på det du. Enda som kan vara är om du skulle ha ett garn som är flerfärgat eller så och vill att färgerna ska stämma överens på fram/bakstycke och ärmar. Då får man tänka lite mer i vilken ordning man gör saker. Men annars är det bara att köra på som du vill.

• qti88

Garnet är ganska enfärgat så det spelar inte så stor roll, men jag förstår inte alls mönster beskrivningen för ärmarna... låter som ren arabiska för mig.. och jag är väldigt svensk..

Svar på tråden Sticka?