• qti88

Sticka?

Hej allesammans!

Är helt ny i världen med stickor, rät maskor, aviga maskor och allt där till.

Skulle gärna vilja diskutera lite med likasinnande angående just stickning. T ex garner, mönster, priser osv.

Skriv gärna!

Just nu håller jag på med en tröja till sonen i Akryl, första tröjan någonsin, melerat garn. Är på bakstycket men fan vad petigt det är!!

Mamma till världens finaste lilla kille
  • Svar på tråden Sticka?
  • qti88
    Sagofe skrev 2008-11-19 21:01:25 följande:
    www.familjeliv.se/hem/sagofe/gallery/phpytme3...Där är den som min brorson ska få i julklapp.
    Gud så söt den var

Stenfalk: Tack för hjälpen, blev jätte bra med ärmen.. Om jag har förstått det rätt så ska den andra ärmen avmaskas från det aviga varvet så att dom inte blir likadana, eller har jag fel?
  • Sagofe

qti: tack Jag kommer nog göra fler gosedjur i framtiden. Har ju en hel påse med stoppning att göra något med.

Hann inte klart med den andra nallen ikväll. Brukar vara vaken lite längre, men imorgon har jag prov kl 8 så jag måste försöka somna nu. Blir nog klar med den imorgon, sen ska jag försöka mig på att göra en bebismössa. Hittar inget bra mönster, men jag kanske lyckas göra något enkelt själv. Ska ta ett gammalt garnnystan och öva lite mer på att sticka olika sorters maskor och så också. Sticka är jag ju ny på så det känns som en bra idé innan jag ger mig på något mer projekt

• stenfalk
    qti88 skrev 2008-11-19 21:30:17 följande:
    Stenfalk: Tack för hjälpen, blev jätte bra med ärmen.. Om jag har förstått det rätt så ska den andra ärmen avmaskas från det aviga varvet så att dom inte blir likadana, eller har jag fel?
    Det var så lite så. Jag skulle avmaska från samma sida på andra ärmen också, för att få ökningarna på samma ställe. inte för att det egentligen spelar någon roll. Det enda du måste göra olika på andra ärmen är det sista. nu orkar jag inte bläddra bak och se vad det stod, men när du har ett visst antal maskor kvar skulle du ju avmaska olika i början och slutet på varvet Där måste du göra tvärtom mot andra ärmen så att det blir en höger och en vänster.

Sagofe: Söt nalle :)
    Jag kunde ta en liten portion av in ordningsamhet, så får du lite av min startitis. Så får vi bra blandning båda två :)
    Jag pluggar civilingenjör. och du?
  • Sagofe

Stenfalk: Det låter som en bra idé Jag pluggar gymnasieämnen på distans. Idag ska jag dock till skolan en stund. Har nationellt prov i engelska B om en timme *gäsp* Till hösten ska jag söka in på floristskolan, så får jag se vad det blir av det sen.
    Men då kan jag ju passa på att fråga dig vad en civilingenjör egentligen gör. Det är en sådan sak jag aldrig lyckats förstå. Tycker att jag med jämna mellanrum hör någon säga:
    "Han/hon pluggar till civilingenjör."
    "Jaha, vad gör en sån egentligen?"
    "Inte en aning, men det är väldigt ambitiöst av honom/henne."

• stenfalk

Sagofe: Gymnaiseilärarflorist. Det låter ju bra :) Vilka ämnen är det du vill undervisa i? Engelska antar jag?
    Ja, vad en civilingenjör gör är väl inte så lätt att veta kanske. Det är inte solklart för mig heller om jag ska vara ärlig
    Men att bli civilingenjör är inte som att bli tex. lärare. Som lärare så undervisar man ju rimligtvis. och ofta i skolan. Lätt att förstå. Det finns ingen lika lätt motsvarighet för en ingenjör. Men tänk dig att det finns ingenjörer bakom varje teknisk pryl du hittar i samhället, från din mobiltelefon och dator, dina köksprylar, till att elnätet fungerar, att vi har vägar att åka på osv. Som civilingenjör utbildas man till att bli problemlösare. man får en någorlunda bred grund i matte och fysik, och sen inom ett valt område, att ha som verktyg för sitt problemlösande. men framförallt så är det den analytiska förmågan man utvecklar och har nytta av i arbetslivet. Finns liksom inget bra svar på exakt vad en ingenjör arbetar med eftersom det är så otroligt olika. Men man kan tex. jobba med produktutveckling, drift och underhåll på tex ett körkraftverk, utveckla förbränningen i en motor så att den blir effektivare, forska fram framtidens elbilar osv. Finns hur många alternativ som helst.
    Var det ett svar, eller blev det bara förvirrat?

Jag måste få gnälla lite också. Tillbringade en heldag på akuten igår och sitter nu här med en konstaterade spricka i armbågen. Tack och lov var den ju inte av i alla fall. Men det gör ont! Hoppas det går sticka lite i alla fall.

• Trogga

stenfalk ta det lugnt.

Jag har fått order om att ta det lugnt nu pga inflamerade handleder

Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
  • stenfalk
    Trogga skrev 2008-11-20 11:31:29 följande:
    stenfalk ta det lugnt. Jag har fått order om att ta det lugnt nu pga inflamerade handleder
    Ja, inflammerade handleder ska du nog ta det lugnt med.
    Men jag fick instruktionen på akuten att jag skulle pressa min armbåge där det göt ont för att ha en chans att få tillbaka rörligheten i den. Så det ska nog inte vara någon fara att sticka. Bara jag orkar med att det gör ont.
  • qti88

Oj, nu blidde det komplicerat.. Mammsen sa att det bara var o avmaska på aviga varvet ist så skulle det bli kanoners...

• stenfalk
    qti88 skrev 2008-11-20 18:05:38 följande:
    Oj, nu blidde det komplicerat.. Mammsen sa att det bara var o avmaska på aviga varvet ist så skulle det bli kanoners...
    Det ger ungefär samma resultat. Ökningarna på ärmen kommer lite olika, fast det spelar ingen större roll. Och höger och vänster sköter sig automatiskt om du gör det från avigsidan istället. Så gör du så.
Svar på tråden Sticka?