• qti88

Sticka?

Hej allesammans!

Är helt ny i världen med stickor, rät maskor, aviga maskor och allt där till.

Skulle gärna vilja diskutera lite med likasinnande angående just stickning. T ex garner, mönster, priser osv.

Skriv gärna!

Just nu håller jag på med en tröja till sonen i Akryl, första tröjan någonsin, melerat garn. Är på bakstycket men fan vad petigt det är!!

Mamma till världens finaste lilla kille
  • Svar på tråden Sticka?
  • qti88

Trogga får bli våran lilla stick-guru

Sagofe; Ja, men 7 cm är ändå 7 cm, det är väl ganska mycket om du stickar dom där handskliknande grejerna.. Hade aldrig sett sånna öfrr men har sett irl och dom är faktiskt riktigt snygga.. Så du kan ju svara på hur vida det var svårt att göra dom eller inte när du är klar sen?

Jag har faktiskt kommit 20 cm på bakstycket och ska börja maska av vid armhålorna för raglan och lite så :) Kan slänga in en bild när den är klar om ni är nyfikna?

• Sagofe

Jag kan svara på det redan nu, de är väldigt enkla att göra 4 aviga maskor i varje kant, resten räta. Det enda som är lite pilligt är att garnet är så tunt, men nu när jag vant mig gör inte det något heller. Jag struntade i glittertrådarna och kör bara med alpaca. Man behöver ju inte göra exakt som mönstret

Vill gärna se en bild sen. Är det ett krångligt mönster?

• Trogga

Sagofe limpistol, den lagar jag allt med här hemma. Innan jag fick barn satte jag ihop pepparkakshuset med limpistol...

Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
  • qti88

Ah så man är tvungen att sticka i just det garnet? :) jag som är mest för akryl... Har många i släkten som är allergiker mot allt från ull till mohair, men alla verkar tåla akryl...

Njae, det var inte krångligt fram tills nu när man ska förstå en massa förkortingar.. Men jag ringer mammsen så får hon förklara på svenska :)

• Trogga

Förkortningar:
    Rätst = rm på rätsidan och avigsidan
    Slätst = rm på rätsidan och am på avigsidan
    1 ökn = ta upp länken före nästa m och sticka den vriden rät
    Stickförkortningar:
    m = maska, rm = räta, am = avigt, v = varv, tills = tillsammans, int = intagning, ökn = ökning
    lm = luftmaska

• qti88

Jag kan skriva ner mönstret här så får du kanske en aning om vad jag har att slåss med ikväll *s*

"När arbetet mäter 17 cm maska av 2 m i var sida. Minska därefter för raglan genom att minska från rätsidan genom att sticka 2 rm, 2 m rills rätt, sticka tills 4 m återstår, lyft 1 m, 1 rm drag den lyftande m över, 2 rm.  Minska på samma sätt vart annat varv tills 19 m återstår, sticka 1 avigt varv. Maska av löst."

Hah, rena jävla grekiskan :S

• Trogga

"När arbetet mäter 17 cm maska av 2 m i var sida. (av maskning)

Minska därefter för raglan genom att minska från rätsidan genom att sticka 2 rm, 2 m tills rätt, (sticka två maskor, minska genom att stick 2 maskor tillsammans)

sticka tills 4 m återstår,

lyft 1 m, 1 rm drag den lyftande m över, 2 rm.  (flytta en maska utan att sticka den, sticka en maska och lyft över den ostickade maskan över den stickade, sticka sen 2 räta maskor)

Minska på samma sätt vart annat varv tills 19 m återstår, sticka 1 avigt varv. Maska av löst."

• qti88

jag gjorde som det stod.. men det står fel i mönstret från början.. SUCKAR TUNGT.. mäter jag arbetet så ser jag ju att det är vart annat rät varv man ska göra sådär på... så det är bara att snällt kasta stickningen på morsan så hon kan repa upp tills avmaskningen för ragglan börjar igen :(

jag som hade vart så duktig och allt såg så fint ut, så är mönstret fel. jävla skit mönster (?) :-P

• Trogga
    qti88 skrev 2008-11-04 20:50:00 följande:
    jag gjorde som det stod.. men det står fel i mönstret från början.. SUCKAR TUNGT.. mäter jag arbetet så ser jag ju att det är vart annat rät varv man ska göra sådär på... så det är bara att snällt kasta stickningen på morsan så hon kan repa upp tills avmaskningen för ragglan börjar igen :( jag som hade vart så duktig och allt såg så fint ut, så är mönstret fel. jävla skit mönster (?) :-P
    Nej vartannat varv blir varje rätt varv. Så brukar jag tolka det
  • qti88

A så tolkade mamma det också, men då har dom skrivit fel i mönstret, för allt annat har jag gjort rätt men det är för kort

Svar på tråden Sticka?