Jag använder ett melerat akrylgarn :) Köpte 2 nystan på 100g/st. Akryl är lätt att sticka i och man ser på en gång om det blir fel + att det är jätte lätt att repa upp och göra om i akryl.
Kan ju börja med att skriva ner bakstycket för det är det som jag är klar med.. :)
BAKSTYCKE
Resår: Jag har gjort resåren med 3,0 or. Börja med att lägga upp 49 maskor. Så stickar du varannan rät varannan avig.
Vill du göra som jag gör och kantsticka så att kanten blir rak så börjar du och avslutar varje varv med en rät maska.
Om du väljer att kantsticka så ska som sagt varje maska i slutet och början av resåren vara rät.
Då ska du ignorera den första och sista maskan på varje varv vid räkningen av varannan maska.
Avslutar du varvet med en avig så ska den första på nästa varv vara rät. Så om du kantstickar så börjar du nästa varv med två räta maskor. Och ibland blir det så att du avslutar varvet med två räta (om du nu kantstickar) och då börjar du med en rät i kanten till nästa varv och sen en avig.
Resåren ska bli 4 cm lång.
När du har stickat en 4 cm lång resår så ska du börja sticka vartannat varv med räta maskor och vartannat varv med aviga maskor. Då blir det slätstickning, vilket är sjukt snyggt. Vill man så kan man rätsticka resten av tröjan med enligt mig är det inte alls lika fint som slätstickat.
Har du kantstickat resåren så ska du kantsticka här också, alltså börja och avsluta även dom aviga varven med rät maska.
När du börjar sticka efter resåren ska du öka med 10 maskor under första varvet och byta ut till stickor som är 3,5.
När hela bakstycket med resåren är 32 cm är det dags att avmaska.
AVMASKNING
Varv 1 (räta): Maska av 8 i början på varvet. Sticka 15 maskor och avmaska 19 till.
Varv 2 (aviga): Maska av 8 i början på varvet och sticka varvet ut.
Varv 3 (räta): Maska av 7 i början och räkna sedan ut så att du avmaskar 2 i mitten.
Varv 4 (aviga): Maska av 7 i början och sticka varvet ut.
Varv 5 (räta): Maska av dom som är kvar.
Hoppas det inte blev allt för krångligt det där :)