• qti88

Sticka?

Hej allesammans!

Är helt ny i världen med stickor, rät maskor, aviga maskor och allt där till.

Skulle gärna vilja diskutera lite med likasinnande angående just stickning. T ex garner, mönster, priser osv.

Skriv gärna!

Just nu håller jag på med en tröja till sonen i Akryl, första tröjan någonsin, melerat garn. Är på bakstycket men fan vad petigt det är!!

Mamma till världens finaste lilla kille
  • Svar på tråden Sticka?
  • qti88

Kan tänka mig det :)

Men ignorera mönstret jag skrev ner till dig, någonstans blev det hel fel. Kommer aldrig komma över huvudet på min prins.. Så får kika lite på mönstrena jag fick av min mormor och påbörja något nytt..

Ledsamt när man har kämpat så mycket.. Men nu har jag lärt mig iallafall.. Syr nog ihop det jag har åstadkommit till en dockklänning eller så.. *s*

• Trogga
    qti88 skrev 2008-11-02 21:31:32 följande:
    Kan tänka mig det :)Men ignorera mönstret jag skrev ner till dig, någonstans blev det hel fel. Kommer aldrig komma över huvudet på min prins.. Så får kika lite på mönstrena jag fick av min mormor och påbörja något nytt.. Ledsamt när man har kämpat så mycket.. Men nu har jag lärt mig iallafall.. Syr nog ihop det jag har åstadkommit till en dockklänning eller så.. *s*
    lämna ena axeln öppen och gör knapphål på ena axeln på framstycket
    Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
  • Trogga

Just det min stickning nu är en fuskolle, gör på strumpstickor och i Tilda garn.
    Jag gillar inte akryl direkt, helst bomull eller ull

• qti88

Okej.. Jag själv tycker bomull var ganska svårt att sticka i... Har hittat ett annat mönster som verkar betydligt lättare, dom där två styckena får ligga kvar.. kanske revar upp och använder garnet igen till något annat.. Nu sticker jag en tröja efter ett helt annat mönster som var lättare att fatta än morsans dravel iallafall..

• Sagofe

qti: Vad synd. Men som du sa, du har ju lärt dig i alla fall. Blir det nya också en tröja till sonen?

Trogga: Har du hållt på länge?

Idag har jag lyckats få tag på garn, äntligen! Så ikväll ska jag sätta igång.

• qti88
    Sagofe skrev 2008-11-03 16:33:07 följande:
    qti: Vad synd. Men som du sa, du har ju lärt dig i alla fall. Blir det nya också en tröja till sonen?Trogga: Har du hållt på länge?Idag har jag lyckats få tag på garn, äntligen! Så ikväll ska jag sätta igång.
    Ja det blir en tröja till sonen :) tog ett av mormors gamla mönster :) blir en cardigan, dock ska mamma skriva om mönstret till framstycket, vill ej ha knappar.. ska käka upp min isglas och sätta igång med den "roliga" resårstickningen :p

hur långt har du kommit?
  • Trogga
    Sagofe skrev 2008-11-03 16:33:07 följande:
    qti: Vad synd. Men som du sa, du har ju lärt dig i alla fall. Blir det nya också en tröja till sonen?Trogga: Har du hållt på länge?Idag har jag lyckats få tag på garn, äntligen! Så ikväll ska jag sätta igång.
    Jag är uppvuxen i en släkt där de flesta handarbetar, mormor lärde mig sticka vid 7 års ålder. Mönster tog lite längre tid att lära mig. Kan fortfarande inte hål stickning mm. Virka tycker jag är lite tråkigt men kan om andan faller på.

Men jag har alltid garn hemma och massor av stickor, funderar på att börja gå på stick café
  • Trogga

Nej Uppsala

• Sagofe

Trogga: Då får du bli vår expert här då Virka tycker jag är kul, men det kan bero på att jag är mycket bättre på det än stickning. Kanske tycker tvärtom sen när jag kommit igång ordentligt med att sticka.

qti: Jag har inte kommit så långt. Har stickat 7 cm ungefär. Hade nationellt prov idag och religionsprov på torsdag så jag kommer inte kunna ägna mig så mycket åt stickningen som jag vill, men en del ska jag väl hinna med ändå

Vet någon om man behöver något särskilt lim på garn förresten? Jag testade att virka en blomma häromdagen och min svärmor tyckte att det skulle vara fint att göra kylskåpsmagneter av såna, så jag tänkte göra några till, limma magneter på baksidan av dem och ge bort dem till henne i julklapp.

Svar på tråden Sticka?