• qti88

Sticka?

Hej allesammans!

Är helt ny i världen med stickor, rät maskor, aviga maskor och allt där till.

Skulle gärna vilja diskutera lite med likasinnande angående just stickning. T ex garner, mönster, priser osv.

Skriv gärna!

Just nu håller jag på med en tröja till sonen i Akryl, första tröjan någonsin, melerat garn. Är på bakstycket men fan vad petigt det är!!

Mamma till världens finaste lilla kille
  • Svar på tråden Sticka?
  • stenfalk
    qti88 skrev 2008-11-18 18:49:54 följande:
    Garnet är ganska enfärgat så det spelar inte så stor roll, men jag förstår inte alls mönster beskrivningen för ärmarna... låter som ren arabiska för mig.. och jag är väldigt svensk..
    Vad står det då? Jag kanske kan översätta arabiskan
  • qti88

Lägg med stickor nr 3,1/2  33 m och sticka resår 1am, 1 rm i 5 cm, öka 1 m i var sida på sista varvet. Byt till stickor nr 4 och slätstickning otom på de 2 yttersta m i var sida som stickas i rätstickning hela vägen upp.

Så långt är jag med.. nu kommer arabiskan:

Öka 1 m i var sida innanför de 5 yttersta m med 2,1/2 cms mellanrum 5 gånger. När ärmen mäter 21 cm maska av 2 m i var sida. Minska därefter för raglan som på bakstycket, först vart 4e varv 3 gånger, därefter vartannat varv tills 13 m återstår. Maska av i 3 omgånger från framkanten och minska för raglan 1 gång i bakkanten.

• stenfalk
    qti88 skrev 2008-11-18 19:02:25 följande:
    Lägg med stickor nr 3,1/2  33 m och sticka resår 1am, 1 rm i 5 cm, öka 1 m i var sida på sista varvet. Byt till stickor nr 4 och slätstickning otom på de 2 yttersta m i var sida som stickas i rätstickning hela vägen upp. Så långt är jag med.. nu kommer arabiskan: Öka 1 m i var sida innanför de 5 yttersta m med 2,1/2 cms mellanrum 5 gånger. När ärmen mäter 21 cm maska av 2 m i var sida. Minska därefter för raglan som på bakstycket, först vart 4e varv 3 gånger, därefter vartannat varv tills 13 m återstår. Maska av i 3 omgånger från framkanten och minska för raglan 1 gång i bakkanten.
    Ok. min tolkning av arabiskan. Du ska göra fem ökningsvarv efter mudden, med ungefär 2,5cm mellanrum på höjden. Alltså. Du stickar fem maskor, ökar en, stickar tills du har fem maskor kvar, ökar en. Sen stickar du slätstickning rakt upp i 2,5 cm, innan du gör ett likadant ökningsvarv. Så upprepar du så tills du har ökat fem gånger, då du fortsätter att sticka rakt upp tills ärmen mäter 21 cm. då du maskar av en maska i varje sida.
    Sen är det raglan, och eftersom du redan gjort bakstycket så antar jag att du är med på den biten?
  • qti88

Ragla biten kan jag :) Men eftersom att jag aldrig har gjort en tröja förrut är det nog lättast med en ärm i taget :)

men det jag inte är riktigt med på är hur jag ska lyckas avmaska för raglan bara 1 gång? var ju hur många varv som helst på bakstycket?

• stenfalk

Du ska inte maska av för raglan bra en gång. Du ska göra precis som du gjorde på bakstycket. Det du ska göra här, maska av en i varje sida när stycket är 21 cm ska du göra innan du börjar göra som du gjorde på bakstycket.

• qti88

ahh då är  jag med.. när det är 21 cm långt ska jag göra precis som på bakstycket?

• grabbarna

är det svårt sticka tumvantar? stickar på en halsduk som jag tänkte ge bort och kom på att det vore lite kul med matchande vantar kan då tillägga att halsdukar är det enda jag stickat och att jag bara hållit på ngr veckor så jag är verkligen en nybörjare..mitt stora problem är att jag tycker det är så svårt att läsa mönstren jag fattar oftast ingenting

• stenfalk
    qti88 skrev 2008-11-18 19:39:22 följande:
    ahh då är  jag med.. när det är 21 cm långt ska jag göra precis som på bakstycket?
    Ja. Först ska du maska av en maska i varje sida, och sen ska du göra precis som på bakstycket.
  • stenfalk
    grabbarna skrev 2008-11-18 19:40:43 följande:
    är det svårt sticka tumvantar? stickar på en halsduk som jag tänkte ge bort och kom på att det vore lite kul med matchande vantar kan då tillägga att halsdukar är det enda jag stickat och att jag bara hållit på ngr veckor så jag är verkligen en nybörjare..mitt stora problem är att jag tycker det är så svårt att läsa mönstren jag fattar oftast ingenting
    Nej, det är inte svårt att sticka tumvantar. Riktigt lika mycket "rakt fram" som halsdukar är det ju inte, men det är inte särskilt svårt i alla fall. och får du problem med beskrivningen så är det bar att fråga så förklarar jag så gott jag kan.
    Stickning blir sällan svårt. Tar man det baren maska i taget så är det inte så konstigt
  • qti88
    stenfalk skrev 2008-11-18 19:44:01 följande:
    Ja. Först ska du maska av en maska i varje sida, och sen ska du göra precis som på bakstycket.
    aa men då blir det prec som på bakstycket bara det att man avmaskar 1 på var sida innan här o man avmaskar 2 på var sida innan på bakstycket :p men ¨då är jag med iaf :) tack så mycket för hjälpen :)
Svar på tråden Sticka?