• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • A L T A

Oj själv är jag i vecka 17 och använder fortfarande mina vanliga kläder. Har fått kliva ut ett steg på skärpet. Har lite lägre skurna byxor så är kanske därför. Men det börjar strama lite.
    Magen kommer mer o mer men är ännu inte alls stor.

• gustafssons

hehe... jag fick börja v 8 med mammakläder... båda gångerna.. less på dem nu..

• AxelOlivia

Med Axel kunde jag ha mina vanliga jeans ända fram till v 21 men den här gången fick jag skippa de v 11 och vid v 21 skippade jag mammajeansen också och har kört tights stilen sen dess. :P

• Rauur
    v i r r a skrev 2009-01-22 18:58:55 följande:
    VAA??? Vadå sparken? För att du är gravid??? Det är olagligt!
    Ja jag vart lite paff. Men, egentligen hade jag förväntat mig det iomed att då jag sökte så frågade dom om ja var gravid (vilket jag inte visste om då) och då förklarade hon att dom hade haft så många anställda under året som blivit gravida och samtidigt sjukskrivna.

Det fulaste var att dom inte sa de rakt i ansiktet heller.
    Jag fick 1 veckas ledighet under jul. Sen efteråt skulle jag komma tillbaka och få mer timmar.
    Under jul hade dom anställt en kompis som också hade sökt (men fått nej).
    Och då jag kom tillbaka hade hon fått MASSOR av timmar och till mig sa dom "Tyvärr, det finns inga mer timmar för dig nu."
    Nu har hon blivit bjuden en halvtidstjänst...lite surt. men men!

Det är riktigt tråkigt med arbetsgivare som gör sådär pga graviditet.. hade ju vare skönt att jobba upp sgi:n lite grann..
    Kallo skrev 2009-01-22 20:07:46 följande:
    Rauur: Jasså, var skall ni nu flytta?? Är det dit jag tror??! :-P
     "Vi som flyttat ifrån...."  oh ja. haha.
    Nu får jag nog inte vara med i den gruppen längre:P
    Fick barndomshuset av mamma så det kändes faktiskt ganska självklart :)
    Trivs ju faktiskt väldigt bra där egentligen!

Förra graviditeten köpte inte jag så mkt mammakläder, för de var ju så jävla dyrt!
    Så i slutet gick jag mest i mjukiskläder. Men den här gången ha ja faktiskt beställt ett par mammajeans. För ja vart så jäkla deprimerad förra gången! huua:P
  • v i r r a

Raur: Men du! Du måste anmäla! Sånt där gör mig så (ursäkta språket) jävla arg. Jag förstår arbetsgivaren visserligen men rätt är rätt och lag är lag och HUR ska vi någonsin få ett mer jämställt samhälle *GRRR*

Är du med i facket? Om inte, ring jämo. Är det privat arbetsgivare eller offentlig?

Kallo: Enligt ordinarie planering skulle jag gå på föräldraledighet idag och jag hade tänkt trappa ner innan idag. Men i och med att jag blev sjukskriven så plötsligt så hann jag aldrig avsluta och överlämna ordentligt så därför har jag gått in och jobbat nu när jag har "fått". Hade tänkt arbeta nästa vecka också men nu vette 17. Känns bara helt onödigt att arbeta och få falska onda sammandragningar som bara gör mig trött i kroppen igen. Har turen att ha ett arbete jag kan sköta mycket hemifrån så jag gör kanske på det viset nästa vecka. Arbetar 50% hemifrån eller dyl. Jag VILL se till att göra en bra överlämning så att det blir bra att komma tillbaka efter föräldraledigheten.

AMS: Superbesvärligt. Nästan mest psykiskt för min del. Jag har tidigare inte förstått detta "klagande" här inne på att det aldrig kommer någon unge. Har tänkt att "men hey, ta det lugnt, barnet KOMMER". Ha! Knäpp på min näsa. Det är skitfrustrerande fast jag VET att jag rimligtvis borde ha en bebis här hemma inom max 30 dagar och det är egentligen inte så lång tid.

Flake: Ohh! Så häärligt att höra! Vi väntar fortfarande på att få vår vagn.

• v i r r a

Förtydligande: Med att jag förstår arbetsgivaren menar jag att jag vet att det blir svårt och kostsamt. Jag menade INTE förstår = sympatiserar.

Over and out

• Mimmi P

Rauur, jag håller med Virra, det låter dessutom som de skött det riktigt illa ju!

Virra, ja varför gå in och jobba om du kan sköta det hemifrån? Jag jobbar fortfarande lite timmar då och då hemifrån för att avsluta allt snyggt plus att det känns bra att kunna avlasta mina kollegor lite, det är ju inte så att jag inte orkar jobba, bara att jag inte klarar av att ta mig till jobbet och runt på jobbet.

Men visst vill man avsluta snyggt, för en gång skull känns det riktigt bra att jag är en sån som stressar upp mig över saker i förid och därmed påbörjat alla överlämningar i god tid så trots att jag försvann redan första veckan i december istället för halvvägs in i februari som planen var så har det mesta gått väldigt smidigt.

Jag har dock insett de senaste dagarna att jag tycker det känns väldigt jobbigt att inse att de klarar sig alldeles utmärkt utan mig på jobbet. Jag visste ju att de skulle göra det men jag trodde att jag bara skulle tycka det var skönt att gå hem men jag känner mig så överflödig. Antar att den känslan försvinner när lillen är här och jag har nåt att sysselsätta mig med igen, nu har jag lite för mycket tid över att tänka.

• diddisen80

Hejsan alla
    Hänger ju inte så mycket här nu för tiden men jag tänkte ändå ändra till rätt BF datum.
    Hoppas att ni andra mår bra

FÖDDA
    Mars2007: Emma född 30/3 - 07, Elias 21/11 - 08 (BF enl. RUL 4/12), Ängelholm
    Henlin: , Lukas född 29/4 - 07, Elise född 25/11 - 08 (hade BF 17/11), Höganäs
    Catt: Tuva född 10/12 -08 (BF enl. RUL 11/12), Örebro
    FlakeZ: Eleonora född 28/12 (BF 26/12), Stockholm

GRAVIDA
    AMS: BF 28 januari 2009, 1 son född augusti 06, Umeå (Tjej enl RUL)
    Virra: BF 5 februari 2009, inga barn sedan tidigare, Umeå (Pojke enl RUL)
    Annika77 BF 6 februari 2009, 1 son född maj 07, Malmö ( Tjej enligt RUL)
    Mimmi P, bf 25 Februari, inga barn sedan tidigare, StorStockholm (Pojke enl RUL), Tore, Wilmer eller ?
    Gustafssons bf 6 mars 2009, en tös januari 07. stenungsund (väntar en till tjej!)
    Disa D, bf ca 6 mars, första barnet! (väntar en pojk!)
    Kallo, bf 14 mars, inga barn sedan tidigare, Göteborg
    Zalåå: 27/3, 1 son född 06. Göteborg
    Lillajag1979: BF 7 April, inga barn sedan tidigare. Borlänge (Pojke enligt RUL)William
    Lightfish & Nixx: BF 10 April, 2009. Inga barn sen tid. Stockholm (Pojke) William
    Kanske en dag: BF 14 april. Inga barn Mariestad
    Yoysen: BF 27 April, son född -05 GB, (Kön, vill ej veta)
    Kanelbulle81: BF 5 Juli, första barnet, Örebro
    Eva Marianne: BF 24 juli, första barnet, Värmland (kön, kommer ej kolla) Namn: Indra / Troy
    Rauur: BF 6 Augusti, andra barnet, Junsele

I VÄNTAN PÅ +:
    Serafine: dotter född 06. Malmö, ÄL 30/1, BIM 13/2 försök 4 efter mf, försök 8 totalt
    majsanna: ÄL ca 3/2 BIM ca 17/2 inga barn sedan tidigare. Försök 11. Norrköping

• gustafssons

fy så trött jag är idag. orkar inte med  nått..

å Ninni som fyller 2 år idag å ska få lite främande... å storkalas i morgon...

ge mig lite styrka!

• Lillajag1979

Hej allihopa!

Rauur: Jag håller med Virra, anmäl för bövelen! Det var otroligt fult gjort!

Och mammabyxor började jag använda vid v.12 eller 13 tror jag. Tyckte det var så obehagligt när det satt åt över magen.

Själv så skulle sambon hämta ut skötbordet som vi beställt på Barnens hus. För det första så hade de beställt fel skötbord, för det andra så hade de sagt fel pris... Det vi ville ha kostade typ en hel tusenlapp mer. Men vi kunde inte köpa det som dom hade tagit hem heller, för det var på tok för brett.

MEN nu var de så snälla att de beställer det vi ville ha, så får vi det till det priset de hade sagt! Det var inte mer än rätt, tycker jag.
    Eller vad säger ni?

Fick hem beslutet på havandeskapspenningen idag oxå. Skönt! Och det behövs kan jag säga. Känner mig som en hel flodhäst med förvärkar typ ständigt... Och dessutom så har de börjat komma nattetid oxå, så jag vaknar av dom. Sover dåligt gör jag oxå. Svårt att hitta bra sovställningar och så vaknar jag av antingen förvärkar eller så är jag kissnödig... Nu är det inte lätt

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!