• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • Rauur

Tyvärr så tro ja inte att ja kan anmäla för ja är inte med i nå fack.. hann aldrig gå med i det.

Lillajag: Det var ju en bra deal! hoppas ni blir nöjda med skötbordet!

• Lillajag1979

Rauur skrev 2009-01-23 14:38:45 följande:

Tyvärr så tro ja inte att ja kan anmäla för ja är inte med i nå fack.. hann aldrig gå med i det.Lillajag: Det var ju en bra deal! hoppas ni blir nöjda med skötbordet!
    Anmäla kan man väl göra ändå! Ring JÄMO som Virra sa...
  • Kallo

Rauur: Skrattar gott när jag läste ditt meddelande. Men ni har inte bestämt er fullt ut ännu om flytten?

• Eva Marianne

Rauur: vill först börja med att gratulera till v 13! Vi börjar med de goda nyheterna, liksom
    Sen är jag också förvånad över att din arbetsgivare kan gå ut så tydligt med att ens fråga om du är gravid och antyda att du i så fall är mindre aktuell för mer jobb. Det är definitivt diskriminering och borde kunna anmälas till DO (diskrimineringsombudsmannen, dit alla jämlikhetsfrågor numera ska skickas). Å andra sidan är det jättesvårt för dig att bevisa att det ens har kommit upp, då jag antar att detta var ett muntligt samtal? Att du inte får fler timmar nu efter jul skyller de garanterat på något annat och därmed tror jag det blir väldigt svårt att få igenom något som skulle hjälpa dig. Tyvärr. Sanningen är ju också att du faktiskt kommer att vara därifrån allt närmare barnets födelse och därefter och vad som händer med någon som inte har något vikariat efter en lång tids mammaledighet, är med största sannolikhet inte en arbetsgivares ansvar.
    Menar inte att låta negativ egentligen, bara att se det ur en realistisk synpunkt när det handlar om någon som inte har fast jobb.

På mitt jobb har de just lyst ut en tjänst som jag skulle ha sökt om jag inte var gravid. Det är en slags drömjobb för mig och jag är helt klart kompetent nog att vara en stark kandidat till att få den (om än inte den enda). Men jag inser att det inte ens är någon idé att ens försöka söka. Det är olagligt att inte ge en tjänst till en pga graviditet också, men liksom för dig, Rauur, tror jag i mitt fall att de helt enkelt hävdar att någon av de andra sökandena är bättre lämpad av andra orsaker. Rent krasst förstår jag också att arbetsgivaren inte skulle ge mig tjänsten nu 1 feb när de vet att jag ändå slutar om bara några månader och sen blir borta en längre tid.

Något betydligt roligare för mig är att vi nu fått UL-tiden bestämd! 19 feb kl 15. Vi längtar redan...

AMS: hur har du det? Det borde vara dags precis när som helst, eller hur?

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • Kallo

Läkaren ringde nyss och mitt kreatinin har också stigit! Med andra ord är min njurfunktion påverkad av graviditeten. Än så länge inte allvarligt som hon sa. Så from lördagnatt 00.00 till söndag kväll när jag går och lägger mig skall jag samla all urin i ett kärl som sen skall skickas in på analys. Efter vad de provsvaren säger så skall det diskuteras med Njurmedicin på Sahlgrenska...

Får iallafall vara glad att de har koll på mig nu, även om det känns tungt för tillfället.

Känns också konstigt att jag har haft en sån himla bra graviditet hittills, inga krämpor alls och så kommer såna här konstiga saker istället. Blä!

• Yinsan

Eva-Marianne, hade jag vart dig hade jag sökt jobbet ändå, om det är som du säger och arbetsgivaren vill ha dig så kanske de vill vänta på dig och nöja sig med näst bästa som vikarie tills du kommer tillbaka, under sker faktsikt i dagens tid även om det kanske inte är så många som det går så bra för. Jag hade iaf visat framfötterna och sagt att jag ville ha jobbet.

• Eva Marianne

Kallo: så jobbigt Men, som sagt, absolut tur att de håller koll på dig! Då vet man att allt som kan göras, kommer göras!

Yoysen: jo, det förslaget har jag redan fått och tänkt på. Tror visserligen inte det är ett särskilt sannolikt scenario även om under har hänt Dessutom är jag inte "the one and only" till tjänsten, riktigt så bra är jag inte
    Dock är det klart att du har rätt i att man iaf borde visa sitt intresse och leva på hoppet att jag är den allra bästa... Det är där min andra aspekt kommer in och det handlar om mitt barns bästa. Skulle jag få det här jobbet, betyder det att mitt barn får gå på dagis mellan typ 8-17.30 varje dag alltsedan det börjar där och det vill jag inte! Om jag och min man istället jobbar ungefär som vi gör just för tillfället, även i framtiden, kommer det vara bättre för vårt barn då han kommer lämna den på dagis vid 8-tiden och jag hämtar den redan nån timme efter lunch. Det är den framtiden jag vill se för mitt familjeliv och det slår högre än att ta det här jobbet (om jag nu skulle få det).
    Men tack för att du också bryr dig och tipsar Alltid välkommet, såklart!

• Mimmi P

Gustafssons, gör det lätt för dig om du är trött. Köp tårta och vad man nu kan behöva till kalaset.

Lillajag, jag tycker det låter som att ni fick en bra deal :).

Kallo, vad jobbigt, men skönt att de håller koll på dig. Hoppas att det inte är alltför allvarligt.

Eva Marianne, jag säger som Yoysen, sök ändå och se vad de säger. Kan ingen av er (eller båda) gå ner lite i tid sen så ni kan få ner dagistiden. Man har ju rätt (i lagen väl, det är väl inte fackligt?) att gå ner i tid fram till att barnet/barnen är typ 7 år eller nåt sånt. Det skulle kanske inte göra dig till en bättre kandidat kanske men det kan ju vara värt ett försök.

• henlin

Idag har jag varit i Mars2007:s hemstad Ängelholm och shoppat loss. 1/2 priset på rea priset på Linde och Kapp Ahl, helt galet billigt ju. Blev massa små söta klänningar och bodies till Elise och en fleece till Lukas. Köpte stora storlekar!! Blev ju billigare än om jag skulle köpt det på Ullared till och med!

Köpte även ett halsband och örhänge i silver på Guldfynd, fick presentkort där i julklapp.

Har inte shoppat på så länge så det var en riktig fröjd att få gå runt med en massa kassarSkrattande.

Barnen hade jag dessutom lämnat hos min farmor och farfar som bor i Ängelholm, det var mysigt att få en stund för sig själv. Man behöver det ibland.

• Eva Marianne

Henlin: det låter härligt! Absolut behöver man lite egentid ibland. Speciellt med två småbarn, är det inte ofta det finns möjlighet!
    Det är verkligen härliga reatider nu! Köpte själv ny vinterjacka, 5 tröjor och ett par (stora) byxor för sammanlagt 500 kr häromdagen.

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!