• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • gustafssons
    Lillajag1979 skrev 2009-01-29 12:41:47 följande:
    Sådär, läkarbesöket avklarat. Blev sjukskriven till HP. Känns löjligt när det är 1 vecka kvar... Men men...
    varför blev du inte sjukskriven tll förlossningen!!! läkaren skrev väl inte till HP???? det får du kolla upp. är du sjuk ska du inte ha HP!
  • Kallo

Mitt läkarbesök oxå avklarat. Har stigande blodtryck, fick tid för tillväxtul nästa vecka och blev sjukskriven 50% fram till förlossning.

• Lillajag1979

gustafssons skrev 2009-01-29 12:44:58 följande:

varför blev du inte sjukskriven tll förlossningen!!! läkaren skrev väl inte till HP???? det får du kolla upp. är du sjuk ska du inte ha HP!
    Bara för att jag ville det. För att mitt jobb är så tungt. Och jag får ju absolut inte lyfta tungt. Men för det andra... Vad är skillnaden... ??
  • Eva Marianne

Virra: Härligt! Super-duper grattis! Skönt att höra att allt gick bra. Vi väntar med spänning på lite mer detaljer om hur det gick till, när du än känner att du orkar och har tid att delge oss det.

Rauur: Så tråkigt med huset! Men hur mycket känslor man än har för sitt föräldrahem, är det nog sunt att låta bli att flytta dit om det är i så dåligt skick. Som sagt, renoveringar kostar!

Lillajag: vad jobbar du med? Även ni andra som fått/troligen kommer få beviljad HP, har ni några bra tips vad som gärna får vara med i ansökan för att den "garanterat" ska bli godkänd? Alla på mitt jobb har fått beviljad HP men med de nya FK-reglerna blir man ju tveksam... Har hört att t ex tunga lyft och att dra tunga saker framför sig, är något som man gärna ska framhålla att man gör, om man gör...

Personligen hoppas jag den låga boräntan som vi har nu iaf i 3 mån, håller i sig betydligt längre för då kan vi ta ut mycket mindre föräldrapenningsdagar och på det sättet vara hemma ett bra tag "extra".

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • Lillajag1979

Eva Marianne skrev 2009-01-29 15:26:15 följande:

Virra: Härligt! Super-duper grattis! Skönt att höra att allt gick bra. Vi väntar med spänning på lite mer detaljer om hur det gick till, när du än känner att du orkar och har tid att delge oss det.Rauur: Så tråkigt med huset! Men hur mycket känslor man än har för sitt föräldrahem, är det nog sunt att låta bli att flytta dit om det är i så dåligt skick. Som sagt, renoveringar kostar!Lillajag: vad jobbar du med? Även ni andra som fått/troligen kommer få beviljad HP, har ni några bra tips vad som gärna får vara med i ansökan för att den "garanterat" ska bli godkänd? Alla på mitt jobb har fått beviljad HP men med de nya FK-reglerna blir man ju tveksam... Har hört att t ex tunga lyft och att dra tunga saker framför sig, är något som man gärna ska framhålla att man gör, om man gör...Personligen hoppas jag den låga boräntan som vi har nu iaf i 3 mån, håller i sig betydligt längre för då kan vi ta ut mycket mindre föräldrapenningsdagar och på det sättet vara hemma ett bra tag "extra".  
    Jag jobbar som personlig assistent och där är man ju ensam. Och klarar man inte arbetsuppgifterna så har man ju inget där att göra... Liksom... Men tunga lyft/förflyttningar samt konstig belastning/konstiga ställningar... Vad jobbar du med? Och din chef har säkert hjälpt de andra och vet vad som ska tryckas på.
  • Eva Marianne

Aha, ok!
    Själv jobbar jag på bageri. Står och går på betonggolv hela arbetspassen. Jobbar dessutom ständig natt. Vi lyfter och drar tunga vagnar med plåt och en massa annat, så det borde gå igenom.
    Håller med om att chefen borde hjälpa till. Problemet är att vi from igår, har en ny...
    Ville mest ha lite allmänna tips om något som kan vara bra att tänka på i ansökan. Aldrig fel med extrahjälp

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • Lillajag1979

Eva Marianne skrev 2009-01-29 16:59:47 följande:

Aha, ok!Själv jobbar jag på bageri. Står och går på betonggolv hela arbetspassen. Jobbar dessutom ständig natt. Vi lyfter och drar tunga vagnar med plåt och en massa annat, så det borde gå igenom. Håller med om att chefen borde hjälpa till. Problemet är att vi from igår, har en ny... Ville mest ha lite allmänna tips om något som kan vara bra att tänka på i ansökan. Aldrig fel med extrahjälp
    Chefen ska ju skriva papper om det går att förflytta dig och sånt. Och går inte det så får ni vräka på ordentligt!
  • gustafssons

lilla jag.

Det är ju så att om du är sjuk ska du vara sjukskriven! hp är ju inte för sjuka...
    å det är bättre för dig oxå, då har du sjukpenning till förlossningen. HP har du bara till 10 dar innan bf.
    Låter helskummt att du ska ha HP om du blivit sjukskriven.

• Lillajag1979

gustafssons skrev 2009-01-29 18:16:44 följande:

lilla jag.Det är ju så att om du är sjuk ska du vara sjukskriven! hp är ju inte för sjuka...å det är bättre för dig oxå, då har du sjukpenning till förlossningen. HP har du bara till 10 dar innan bf.Låter helskummt att du ska ha HP om du blivit sjukskriven.
    Grejen var den att jag skulle vara sjukskriven för att jag inte skulle bli tvungen att gå ut och jobba eftersom att jag är timvikarie. Det var tydligen inte så farligt med dessa sammandragningar men jag får fortfarande inte lyfta tungt. Och då har jag iaf inget på jobbet att göra.

Och HP är ju till för de som inte klarar av sitt jobb i slutet av graviditeten...
Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!