Rauur, hur är det med er?
Eva Marianne, ja det där med fp är ju en djungel, jag tror vi har börjat få grepp om det och vet hur vi ska lägga upp det. Jag kan rekommendera försäkringskassans infoträffar. Visst, allt finns på hemsidan men jag tyckte det var smidigt att få det sammanfattat av nån som kunde det plus att man kunde ställa frågor.
Vi får också 10% av företaget under 4 månader (mellan 1-4 månader beroende på hur länge man varit anställd). Som jag har fattat det så tar jag ut min fp och sen finns det nån blankett från jobbet som man ska skicka in tillsammans med ett intyg från fk att man faktiskt tagit ut föräldrapenning. Kruxet är att för att få hela de 10% så måste man ta ut full fp under de fyra månaderna, alltså 7 dagar i veckan. Annars får man procentuellt i förhållande till hur mycket fp man tagit ut.
Jag tänker göra som så att jag tar ut 7 dagar/vecka under de fyra första månaderna hemma så jag får full ersättning från jobbet, sen de kommande fyra månaderna så tar jag typ 2 dagar i veckan så det i snitt blir 4 eller 5 dagar (kommer inte ihåg vilket det är jag räknat med) räknat på totalt 8 månader. Så får jag helt enkelt spara pengar från de första fyra månaderna till de kommande fyra. Ok, lite rörig beskrivning, hoppas du hängde med!
Jag var hos BM idag, äntligen är mitt hb uppe på normala värden, hade 122 idag! Skönt nu när förlossningen närmar sig. Alla andra värden såg bra ut och bebisen ligger fastkilad nere i bäckenet.
Jag bad henne klämma och känna lite etxra eftersom jag stressat upp mig över möjligheten att få en 5 kgs bebisen iom att min man var jättetsor men hon trodde det skulle bli en genomsnittlig 3,5 kg bebis, känns bra. Mitt sf-mått ligger precis över medelkurvan så det verkar väl logiskt.