• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • Yinsan

Kanelbullen, jag hade lätt gått, som någon annan skrev, det är ju inte svårt att bli av med biljetterna om man känner att man inte orkar, är det stå eller sittplatser?

• A L T A
    Yinsan skrev 2009-01-27 12:18:10 följande:
    Kanelbullen, jag hade lätt gått, som någon annan skrev, det är ju inte svårt att bli av med biljetterna om man känner att man inte orkar, är det stå eller sittplatser?
    Nej, de är nog inte alls svårt att bli av med dem nära inpå konserten ifall man inte orkar.
    Det är sittplatser så de är ju skönt.
  • Eva Marianne

Grattis, Lillajag! Nu är du också en av dem som klivit över kärringtröskeln! Men det är bra här också, eller hur?

Rauur: vad har hänt?

Mars2007: så härligt med nyinflyttning! Alltid lika roligt att börja om på ett nytt ställe och göra det precis som man vill ha det. Slitigt, men ett roligt slit

Jag har inte haft något särskilt att berätta, de senaste dagarna. Allt känns bara bra och som jag mår nu, är det svårt att förstå att jag är gravid och bara inom en månad, hunnit gå halva tiden!
    Det vi väntar mest på är såklart RUL och med det också BF-datumet som äntligen officiellt bestäms. Sen kan jag börja skicka in ansökan om HP och meddela mitt jobb lite mer hur det antagligen blir etc.
    Jag och maken håller också på och diskuterar FP-upplägget och självklart har vi några frågetecken som jag ska försöka få svar från FK på. Nåt som inte är så lätt, då jag inte verkar vara den enda som försöker få tag på dem...
    På jobbet tidigare läste jag att det verkar som jag är berättigad till föräldralön, en summa av 10% av årsinkomsten som företaget betalar ut utöver föräldrapenningen i 4 mån. Är det nån av er andra som har också har så och vet hur det funkar? Jag har nämligen inte hört talas om det nånstans förut och är väldigt glad att jag (mest av en slump) började läsa kollektivavtalet, där det stod.

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • Mimmi P

Rauur, hur är det med er?

Eva Marianne, ja det där med fp är ju en djungel, jag tror vi har börjat få grepp om det och vet hur vi ska lägga upp det. Jag kan rekommendera försäkringskassans infoträffar. Visst, allt finns på hemsidan men jag tyckte det var smidigt att få det sammanfattat av nån som kunde det plus att man kunde ställa frågor.
    Vi får också 10% av företaget under 4 månader (mellan 1-4 månader beroende på hur länge man varit anställd). Som jag har fattat det så tar jag ut min fp och sen finns det nån blankett från jobbet som man ska skicka in tillsammans med ett intyg från fk att man faktiskt tagit ut föräldrapenning. Kruxet är att för att få hela de 10% så måste man ta ut full fp under de fyra månaderna, alltså 7 dagar i veckan. Annars får man procentuellt i förhållande till hur mycket fp man tagit ut.

Jag tänker göra som så att jag tar ut 7 dagar/vecka under de fyra första månaderna hemma så jag får full ersättning från jobbet, sen de kommande fyra månaderna så tar jag typ 2 dagar i veckan så det i snitt blir 4 eller 5 dagar (kommer inte ihåg vilket det är jag räknat med) räknat på totalt 8 månader. Så får jag helt enkelt spara pengar från de första fyra månaderna till de kommande fyra. Ok, lite rörig beskrivning, hoppas du hängde med!

Jag var hos BM idag, äntligen är mitt hb uppe på normala värden, hade 122 idag! Skönt nu när förlossningen närmar sig. Alla andra värden såg bra ut och bebisen ligger fastkilad nere i bäckenet.
    Jag bad henne klämma och känna lite etxra eftersom jag stressat upp mig över möjligheten att få en 5 kgs bebisen iom att min man var jättetsor men hon trodde det skulle bli en genomsnittlig 3,5 kg bebis, känns bra. Mitt sf-mått ligger precis över medelkurvan så det verkar väl logiskt.

• v i r r a

Henlin: Hur gick det?? Har kanske missat uppdatering... hoppas lillan blev av med skenan

henlin skrev 2009-01-26 19:40:05 följande:
    Imorgon  får vi reda på om Elise slipper Von Rosen skenan för gott eller om den skall sätta på igen. Vi tog av den förra onsdagen på läkarens order och imorgon skall hon alltså få sin "dom". Hoppas att det har läkt som det skall, vill inte ha den igen!
    Och såklart ett megagrattis till lillajag! Vem mer var det som fyllde år här i knutarna?
  • Eva Marianne

Mimmi P: jo, jag förstod nog hur du menar... Jag får nog kolla med min arbetsgivare lite mer exakt hur reglerna ser ut hos oss. Hade heller inte tänkt ta ut fulla veckor med ersättning från FK men tjänar man pengar på det, är det ju bra att försöka med nåt i stil med din plan.
    I våra regler stod att man får ersättning för motsvarande 4 mån som man har 18 mån på sig att ta ut, så jag antar att det kanske kan betyda att jag inte måste gå hemma med full FP i de första 4 mån. Men jag får se till att undersöka exakt hur det ska läggas upp för bästa ersättningsmöjlighet.
    Håller med om att det är en riktigt djungel! Men jag tror att om jag har förstått det på FK-sidan rätt, kan jag pussla ihop det rätt bra med både min och makens ledighet. Ska försöka chatta med FK när de är lediga nån dag. Fick tips om det, istället för att försöka ringa... Men självklart ska jag också kolla om det blir någon lämplig träff med någon genom BM eller så. Kan som du säger, absolut vara värt att kunna prata med någon face-to-face!

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • AxelOlivia

BF i morgon. Trodde verkligen inte att jag skulle säga så här, men nu hoppas jag verkligen på övertid för min del. Axel har blivit sjuk, feber och hosta, och jag vill varken riskera att bebisen ska bli smittad det första den blir eller att Axel inte ska få den mamma-tid som han behöver när han är sjuk.

• Mimmi P

Eva Marianne, jag tror inte att vi heller behöver ta ut det de första månaderna utan vi hade nog också ett år eller nåt sånt på oss, jag tänkte ta det direkt mest för att inte glömma.

Ett annat tips är att logga in på din sida på försäkringskassan forsakringskassan.se/inloggning/privatpersoner/index.php där kan du göra beräkningar utifrån din och din mans inkomster och laborera med dagar fram och tillbaka, den säger ifrån om du försöker göra nåt som inte är ok. Det blir ännu smidigare sen när ditt ärende är igång så din sgi redan är förifylld.

AMS, jag funderade precis på hur det gick för dig, förstår att du vill att bebisen ska vänta några dagar, hoppas att du slipper bli sjuk och att Axel piggnar till snabbt!

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!