• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • Kallo

Vi har också föräldralön genom kollektivavtalet. Där finns inga regler om hur många FP dagar man måste ta ut. När jag pratade med vår personalavdelning innan jul, så sa dem att halva ersättningen betalas ut till mig i mars månad och resten av halvan när jag är tillbaka i arbetet o har jobbat i 3 månader.

Men sen har vi ett annat krux, jag får bara spara 5 dagars semester. Vilket betyder att jag måste ringa in någon gång i år och begära 20 dagars semester. Visst, det är bra att kunna spara på FP dagarna, men det är ändå gott att ha lite semester intjänad.

• majsanna

Visst inte att det fanns nåt som hette föräldralön. Kan ju vara värt att lägga på minnet tills det blir aktuellt.

Idag har vi köpt piller till mannen. Har läst att Zink och folsyra ska vara bra för simmarna. Först var mannen lite negativ till att ta piller så jag la det på is men idag var vi på apoteket och då frågade han vilka tabletter som det var jag tittat på. Då var det bäst att smida medan järnet var varmt! Så nu äter han Mitt val man som innehåller diverse mineraler och vitaminer och då naturligtvis zink och folsyra.

Sen har jag kolla på diverse olika naturmedel, rosenrot bland annat, men jag har läst både positiva och negativa saker så jag låter nog bli och låter naturen ha sin gång.

• Eva Marianne

Kallo: det är nog inte många företag som låter en spara mer än 5 dagars semester under så lång tid. Vi får inte heller göra det så jag räknar redan med att använda semesterdagarna för att förlänga mammaledigheten och få betydligt bättre betalt än bara föräldrapenning.
    Ang din föräldralön så verkar det ju onödigt att få en del av den när man är tillbaka och jobbar igen. Hoppas inte våra regler är såna, för det är ju när jag är hemma jag kommer behöva pengatillskott mer än när jag jobbar.

Min man och någon mer har pratat på att man ska få semesterdagar och ersättning baserad även på föräldrapenningen. Har nån av er nån aning om hur det funkar? Jag förstår inte hur det ska gå ihop då jag antar att mitt företag inte har någon lust att betala ut semestersättning för dagar då jag inte har jobbat. Och det står inget på FK:s sida om detta. Dock vet jag att jag också har läst nånstans att föräldrapenning är semesterersättningsbaserat. Stämmer det, har man ju betalda semesterdagar att ta ut även sedan när man går tillbaka till jobbet.

Det är så mycket regler att hålla ordning på! Man vill ju att det ska gynna en på allra bästa sätt också, så iaf jag personligen försöker läsa så mycket jag kan för att inte missa något. (Med risk för att låta som en kapitalist...)

Mimmi P: jag ska prova ditt tips! Låter ju kanon att se så man gör rätt. Har gjort den prel beräkningen på FK:s sida men det är säkert ännu bättre att göra en mer personlig. Ska bara fixa en e-legitimation först, då jag hade det på den förra datorn men inte behövt någon och därmed tagit tag i det, sedan vi bytte till den här.

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • Mimmi P

Vi får också bara spara 5 dagar, men i år blir det ju inte så många så jag har bara 5 dagar jag måste ta ut.

Som jag fattat det hela är de första 120 dagarna man är hemma semestergrundade vilket ger typ 8 dagar eller nåt sånt.
    Jag mailade personalavdelningen på jobbet och berättade när jag skulle vara hemma och frågade hur mycket semester jag får i år och även nästa år när jag kommer tillbaka.

Eva Marianne, ja den beräkningen är lite mer avancerad.

Majsanna, kul att mannen tog upp pillerfrågan själv, det kan ju aldrig skada, men jag tror att tanken på att det skulle vara nåt fel på simmarna är rätt känslig för de flesta män.

• Kallo

Mimmi P: Hur räknas ert semesterår? Från januari till januari eller? För jag har nämligen 25 st, från sista mars 2008 och 1 april 2009.

• Kallo

EvaMarianne: Ja, visst är det skumt, men så är det tydligen även på mitt gamla jobb. Har två vänner som fortfarande jobbar kvar och de får hälften när de börjar föräldraledigheten och resterande när du är tillbaka. Vilket kollektivavtal tillhör du?

När jag och maken var på FK´s infoträff, pratade de en del om semestrar och hur man kunde dela så båda "tjänade" på att vara hemma. Tydligen finns det någon jämnställdhetsbonus. De visade även en del exempel som var nyttiga. Nu kommer vi inte dela på föräldraledigheten så, utan jag kommer ta det mesta och sen kommer maken vara hemma hösten 2010. Beroende på om vi får dagisplats eller ej. Kanske fel av oss att tänka så men maken har bla. tjänstebil och skall han vara föräldraledig en längre tid (mer än 4 månader) måste han lämna in tjänstebilen. Vi bor på landet och är behov av två bilar. Det är mycket att tänka på och hålla koll.

• Kallo

OK, då är jag med.

Mimmi P skrev 2009-01-27 20:08:40 följande:

Kallo, ja, januari till januari.
  • Yinsan

Kallo, det vanligaste är 1/4-31/3 semesteråret så det är nog väldigt olika och enligt min gubbe som är chef så är hela föräldrarledigheten semestergrundande, men det kan säkert vara olika avtal också!

• Serafine

Majsanna: Jag har också pratat med mannen om zink, men inte kommit längre är prat. Jag har äl idag, så det är lite sent att ändra några vanor nu. Jag hoppas att det inte behövs, men om det inte går den här gången heller, så blir det piller till maken!

Jag har också funderat på rosenrot och borago, men jag har hört att det kan störa menscykeln och ägglossningnen och det vill jag verkligen inte.

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!