Kallo: det är nog inte många företag som låter en spara mer än 5 dagars semester under så lång tid. Vi får inte heller göra det så jag räknar redan med att använda semesterdagarna för att förlänga mammaledigheten och få betydligt bättre betalt än bara föräldrapenning.
Ang din föräldralön så verkar det ju onödigt att få en del av den när man är tillbaka och jobbar igen. Hoppas inte våra regler är såna, för det är ju när jag är hemma jag kommer behöva pengatillskott mer än när jag jobbar.
Min man och någon mer har pratat på att man ska få semesterdagar och ersättning baserad även på föräldrapenningen. Har nån av er nån aning om hur det funkar? Jag förstår inte hur det ska gå ihop då jag antar att mitt företag inte har någon lust att betala ut semestersättning för dagar då jag inte har jobbat. Och det står inget på FK:s sida om detta. Dock vet jag att jag också har läst nånstans att föräldrapenning är semesterersättningsbaserat. Stämmer det, har man ju betalda semesterdagar att ta ut även sedan när man går tillbaka till jobbet.
Det är så mycket regler att hålla ordning på! Man vill ju att det ska gynna en på allra bästa sätt också, så iaf jag personligen försöker läsa så mycket jag kan för att inte missa något. (Med risk för att låta som en kapitalist...)
Mimmi P: jag ska prova ditt tips! Låter ju kanon att se så man gör rätt. Har gjort den prel beräkningen på FK:s sida men det är säkert ännu bättre att göra en mer personlig. Ska bara fixa en e-legitimation först, då jag hade det på den förra datorn men inte behövt någon och därmed tagit tag i det, sedan vi bytte till den här.