• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • Eva Marianne

Att genom sjukskrivning slippa ta de 2 veckorna innan BF i "för tidig" föräldrapenning låter ju bättre än att få HP, Lillajag.
    Men i övrigt skulle jag tycka att det verkar enklare att ha en redan beviljad HP än att få igenom sjukskrivning med tanke på de nya FK-reglerna, då det känns som man aldrig kan vara säker med dem.
    Begär man själv sjukskrivning till bara ett visst datum tror jag säkert att BM beviljar det som man vill ha det...

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • lightfish

Följt diskussionen om sjukskrivningen av Lillajag.....

Själv skulle jag ju ha pluggat men är ju som ni alla vet sjukskriven sen v.12 pga illamåendet och kräkningar. Strul med CSN nu i början av terminen och jag känner bara att jag är supertrött på att inte veta om jag får pengar överhuvudtaget....

Så...den här månaden har jag 0 kr i inkomst som jag vet om just nu.... Och i februari så kanske jag får hela 2500 kr efter skatt...i FP....för jag orkar inte hålla på att strula med sjukskrivning hit och dit och skicka den till 3 olika ställen: Försäkringskassan, CSN och min skola....  Men visst: jag är SJUK.....men med tanke på hur sjukt systemet är så tar jag hellre ut mina FP-dagar än att oroa mig för att allt ska lösa sig (även om jag kanske får vänta ÄNNU längre på FP-ersättningen med de långa handläggningstiderna nu....)

• Mimmi P

Tråkigt att det är så många i tråden som är sjukskrivna!

Lightfish, jag förstår precis hur du tänker men är inte systemet helt sjukt att man måste vara typ frisk för att orka med alla vändor till rätt instanser och sen bara kunna hålla tummarna för att man får sina pengar och att man därför avstår från pengar man faktiskt har rätt till och istället knaprar på fp:n "i onödan".

Henlin, vad skönt att hon slipper skenan!

• Kallo

Håller oxå med om hur sjukt hur systemet är. Jag bröt totalt ihop idag då läkaren sjukskrev mig, även om det bara var på halvtid. Men har ca 6 veckor kvar innan bebben är beräknad och jag skiter fullständigt i om de inte godkänner min sjukskrivning. Jag "får" iallafall halva min lön från jobbet så länge jag är där mina 50%.

Jag hoppas det löser sig för dig Lightfish, att du får dina pengar! Man blir riktigt förbannad på alla dessa långa handläggningstider... det verkar ju aldrig vända!!

• Lillajag1979

Eva Marianne skrev 2009-01-29 19:42:09 följande:

Att genom sjukskrivning slippa ta de 2 veckorna innan BF i "för tidig" föräldrapenning låter ju bättre än att få HP, Lillajag. Men i övrigt skulle jag tycka att det verkar enklare att ha en redan beviljad HP än att få igenom sjukskrivning med tanke på de nya FK-reglerna, då det känns som man aldrig kan vara säker med dem.Begär man själv sjukskrivning till bara ett visst datum tror jag säkert att BM beviljar det som man vill ha det...
    Jo, det är ju lite så jag tänker... Med detta systemet orkar man inte hålla på...
  • gustafssons

det verkar vara så olika detta med att vara  jukskriven under graviditet.
    de har ju ändrat riktlinjer för vad som är godkännt å inte.

Jag har inte blivid ifrågasatt alls, någon av graviditeterna.
    å inte blivit nekad.
    nu har jag varit sjukskriven 6 månader nu.

• AxelOlivia

Vet inte om jag vågar hoppas längre men har haft onda sammandragningar sen halv sex ungefär, inte jätte täta och regelbundna dock. Men var iväg till en kompis en sväng ikväll och sen jag åkte därifrån för en halv timme sedan har de kommit med som mest fem minuters mellanrum, nu är det nere i tre minuter ungefär. De är dock inte så långa utan knappt en minut men usch så ont det gör.

B har varit iväg och tränat så han ska duscha och äta lite sen tänkte jag ringa in till förlossningen och kolla om vi kanske kan få komma in och kolla läget.

• majsanna

Försäkringskassan är verkligen sjuk. Jag ansökte om särskilt högriskskydd i slutet av september förra året. Förra veckan, 16 veckor senare så fick jag mitt godkännade. Särskilt högriskskydd är att man slipper karensdag när man är sjuk många men korta perioder, vilket jag ofta är pga min reumatism.
    Jag har ju ändå dock fått min lön så det har ju inte drabbat mig så mycket, men det är ju helt sjuk att de ska ha en handläggningstid på 16 veckor. Det hade säkert tagit längre tid om jag inte ringt och tjatat för efter det så tog det en vecka innan beslutet dök upp.

• A L T A

Såg att några pratade om HP. De kan jag nog glömma efter de nya reglerna. Jobbar inom transportbranschen o sitter på kontor framför datorn hela dagarna. Så jag lär ju inte få något sådant beviljat. Har räknat med att jobba till 1 och en halv vecka innan bf. Men april o maj brukar vara väldigt tuffa med massor att göra o hög stress. Så man får se hur man klarar det. I värsta fall måste de väl kunna sjukskriva mig?
    Men hoppas slippa det.

• A L T A

Det sjuka med försäkringskassan är att om man som privatperson gör något fel får man ju betala tillbaka, böter eller vad nu kan tänkas. Men att folk inte har pengar till räkningar, kanske hamnar hos kronofogden eller blir vräkta pga att de inte får pengar i tid från fk händer det ingenting. Helt sjukt.
    Gör staten fel får vi helt enkelt acceptera det.

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!