• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • v i r r a

Har funderat på samma. På mitt papper från läkaren stod det att man skulle skicka intyget direkt till FK. Jag tog en kopia till mig själv och sen skickade jag till inläsningscentralen tror jag. Kommer inte ihåg adressen exakt. Ska kolla fast jag vet ju inte om du ska skicka till samma ställe.

Jag vet inte vad som händer nu. Skickade det där för 2 veckor sedan och har inte fått någon bekräftelse eller dylikt alls.

hahah! Ja skicka med ett kort!

Mimmi P skrev 2008-12-07 08:57:23 följande:

Nån som vet hur man gör med försäkringskassan när man är sjukskriven? Jag har ju fått ett intyg från läkaren och har gett personalavdelningen på jobbet en kopia. Men jag ska ju själv skicka en till försäkringskassan. Jag antar att de kommer begäran en men att det kanske går fortare om jag skickar in den på en gång. Nån som vet vart? Är det till samma adress som jag skickar moderskapsityget (till inläsningscentrale alltså)? Ska man skicka med nåt mer? Ett kort på mig själv där jag ligger orörlig med outhärdliga smärtor kanske?
  • Mars2007

Jag skickade oxå in papperna från läkaren till inläsningscentralen. Har inte hört något men var inne på min sida på FK och då stod det att de skulle göra en utbetalning imorgon (sjukpenning) nu hade jag inte så många dagars sjukskrivning så det kanske gjorde att det gick fortare..

• lightfish

Hej tjejer!
    Är lite dålig på att skriva här inne just nu, kanske för att jag känner att jag inte har något skoj att berätta eller är vidare positiv. Spyr fortfarande (senast idag) och gick in i v. 23 igår. Nu sa till och med min barnmorska att det inte kommer gå över nu när jag gått så här långt , visserligen något jag redan listat ut själv men jag har väl levt lite på hoppet....

Annars har jag gått upp mina 3 kg som jag gick ner i början och lagt på mig 1-1,5 kg till (alltså plus 1-1,5 kg sen jag blev gravid). Pratade med barnmorskan om att jag kände mig orolig över det men hon frågade bara: "ser magen ut att växa?" Och ja, det gör den ju.

Nu vet jag inte hur jag ska göra med skolan och så... Ska meddela dem i slutet av nästa vecka om jag kan göra min VFU (praktik) på ett äldreboende v. 4... Skulle egentligen göra min VFU nu men av förklarliga skäl går ju inte det. Nu vet jag inte om jag kan meddela dem att jag kan med tanke på att jag mår som jag gör?

• AxelOlivia

Lightfish: Förstår dig fullt ut att det inte känns vidare roligt att må illa hela tiden. Hjälper medicinen något för dig? För mig hjälpte den knappt alls i början medan den mellan v 21 och 30 ungefär hjälpte rätt bra medan den nu igen börjat verka sämre, har spytt flera gånger senaste veckan och är nu i v 32+2. Hoppas att det bättrar sig något iaf. Men om inte annat så är du ju iaf halvvägs nu, iaf en positiv sak i det hela.

Har skickat iväg grabbarna på fika nu och ska sätta mig och plugga medan de är borta. Har seminarie på tisdag och sedan min sista tenta innan studieuppehållet på onsdag. :) Sedan återstår två arbeten och två seminarier i början av januari och jag hoppas inte lillan väljer att komma allt för tidigt då terminen slutar den 16:e januari. Har då 12 dagar tillgodo till BF och om jag ska gå enligt Axels födelse så föddes han just 12 dagar före BF. ;)

• lightfish

Axels mamma Sanna

Medicinen hjälper något...om jag lyckas få i mig den...vilket blir för det mesta. Jag spyr ju inte upp allt, bara någon gång om dagen eller två men sen är ju den dagen "förstörd". Tar ju bara Lergigan Comp för det mesta eftersom jag mår så fruktansvärt dåligt om jag tar Lergigan till natten..blir sängliggande hela dagen efter. Jag märker ju att jag mår sämre om jag inte tar det lugnt och försöker göra för mycket på en dag så det blir lugna dagar...

Hoppas du hinner plugga klart innan bebisen tittar ut... .
  • Kallo

Lightfish: Vad jag lider med dig att du mår så illa och gör fortfarande! Jag undrar vad som händer i kroppen och vad som gör att vissa mår så illa medans andra mår hur bra som helst.
    Hoppas verkligen det går över och att du kan få må bra den sista perioden.

• v i r r a

jag har hört att det finns såna där subbar, eller suppar eller vad de nu heter, mot illamående... Alltså såna piller du tar... där bak för att inte kräkas upp dom.

Det hjälper visserligen inte mot biverkningarna

lightfish skrev 2008-12-07 15:08:44 följande:
    Axels mamma Sanna Medicinen hjälper något...om jag lyckas få i mig den...vilket blir för det mesta. Jag spyr ju inte upp allt, bara någon gång om dagen eller två men sen är ju den dagen "förstörd". Tar ju bara Lergigan Comp för det mesta eftersom jag mår så fruktansvärt dåligt om jag tar Lergigan till natten..blir sängliggande hela dagen efter. Jag märker ju att jag mår sämre om jag inte tar det lugnt och försöker göra för mycket på en dag så det blir lugna dagar... Hoppas du hinner plugga klart innan bebisen tittar ut... .
  • lightfish
    v i r r a skrev 2008-12-07 15:49:56 följande:
    jag har hört att det finns såna där subbar, eller suppar eller vad de nu heter, mot illamående... Alltså såna piller du tar... där bak för att inte kräkas upp dom. Det hjälper visserligen inte mot biverkningarna
    Jag har provat men det funkade inte så bra.. Fick biverkningar som sjutton Och förkortat kallas det "suppar" men heter supositorier Men tack
  • BejbyBoo

Hej tjejer,
    hoppas helgen varit bra. Jag har varit med min mans systrar och firat en av systerdöttrarnas födelsedag. Mysigt!

Vill minnas att jag läste i tråden förra veckan att det pratades barnvagn och framför allt Bugaboo. Jag hade tur - var helt bestämd från början att det var vad jag ville ha och maken hade inga som helst invändningar. Finns bilder i mitt galleri om någon vill se!

Bara drygt 2 veckor kvar till jul, och två dagar ytterligare till BF!!! Yikes!! Gick in i v 38 igår. Magbilder i galleriet för den nyfikne.

Och vad härligt att få se bild på trådens ena bebis!! Snart är vi fler!

Ärtan, vår ärta - du är sannerligen ett mirakel!
  • Mimmi P

Lightfish, det låter verkligen inget vidare. Jobbigt att det aldrig släpper och att du verkar bli tvungen att gå med det tiden ut. Tur att det kommer nåt positivt på slutet.

Kan du inte spara praktiken till senare? Låter jobbigt att försöka få in nåt sånt så länge du inte vet att du kommer må bra. 

FlakeZ, nu är det verkligen nära, snart tre bebisar i tråden :). 

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!