• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • Mimmi P

Ja, det är väl en allmän rekommendation att äta järn men jag tycker samtidigt att det är lite fel att generellt ge rekommendationen utan att kolla värdet först. Det sjunker ju faktiskt inte för alla, en del är bättre på att tillgodogöra sig järn från kosten och äter kanske dessutom bättre, då finns ju ingen anledning att tillföra det via tillskott.

Blev sjukskriven på heltid fram till jul med prematura sammandragningar och kraftig foglossning. Sammandragningarna kunde jag förhoppningsvis vila bort men foglossningen är dte väl värre med. Han kunde bara sjukskriva tre veckor till att börja med men då är vi framme vid jul och sen är jag ledig till den 8/1, så det blir en dryg månads vila till att börja med. Kunde jag sen inte fortsätta jobba var det bara att komma tillbaka så skulle han sjukskriva mig fram till förlossningen. Tappen var inte påverkad iallafall.

Usch, känns så kluvet. Känns skönt att bli "tvingad" att stanna hemma och ta det lugnt eftersom jag har såååå svårt att göra det på egen hand. Men samtidigt har jag så mycket möten inbokade och saker jag velat avslua "snyggare" och jag får så fruktaansvärt dåligt samvete mot mina kollegor som får göra mitt jobb nu och "städa" upp efter mig. Känns iofs bra att jag började förbereda min hemgång i väldigt god tid så det blir inga paniköverlämningar iallafall.

Det var ok att jobba hemifrån om det inte framkallade några sammandragningar eller nån smärta från foglossningen iallafall.

Fick nummer till sjukgymnast också så jag kan få tips på hur jag ska röra mig för att inte få mer ont.

• Kallo

I gymnasiet hade jag ett hb som låg under 105, jag var rätt dålig då men fick upp järnvärdet. Nu 13 år senare vid inskrivningen hade jag 130, men vid sista kontrollen (v25) har det sänkts till 125. Jag försöker tänka "järnrik" mat och äter gärna en frukt till varje måltid. Har hört att kroppen lättare tar upp järnet i maten?! Även te och kaffe till måltid har jag slutat med. Kaffe har jag slutat med helt eftersom jag får sån förbaskad halsbränna av det.

• Rauur

Nu kan ju jag bara snacka för min förra graviditet eftersom jag inte gått så långt ännu:P Jag hade väldigt lågt hb med sonen så jag fick äta niferex genom mer än halva min graviditet, 2 på morgonen och två på kvällen? Om jag minns rätt. De kan ha vart 2 per dag också. Jag tror jag hade runt 90-93 i värde. Hoppas det inte blir lika lågt den här gången! Såg att ni pratar namn också:) Jag har 2 st som jag ÄLSKAR. Men måste övertala sambon:P Hoppas han ger med sig ;)

• v i r r a

Å så jag känner igen mig i det du skriver Mimmi! Blev också sjukskriven, till att börja med i tre veckor (till 10 dec). Jag blev också "tvingad". Trodde absolut inte jag skulle bli sjukskriven men nu när jag väl ligger ner så är det uppenbart att det behövs! Dåligt samvete för allt på jobbet som inte blir gjort och för alla som måste rycka in har jag också. Men kanske är det mest "duktiga flickan" i mig som får lite ångest. Känns lite som ett misslyckande.

Har du någon koll på försäkringskassan? Jag känner mig lite småorolig att fk ska avslå sjukskrivningen. Läkaren sa visserligen att det i mitt fall inte var något snack om saken men man vet ju aldrig hur fk kan resonera enligt ryktet. Å ena sidan säger de att de ska bedöma arbetsförmåga och inte hur sjuk man är. Å andra sidan säger de att graviditet inte är en sjukdom och därför är man sträng med sjukskrivning under grav...

Mimmi P skrev 2008-12-04 17:22:23 följande:

Ja, det är väl en allmän rekommendation att äta järn men jag tycker samtidigt att det är lite fel att generellt ge rekommendationen utan att kolla värdet först. Det sjunker ju faktiskt inte för alla, en del är bättre på att tillgodogöra sig järn från kosten och äter kanske dessutom bättre, då finns ju ingen anledning att tillföra det via tillskott. Blev sjukskriven på heltid fram till jul med prematura sammandragningar och kraftig foglossning. Sammandragningarna kunde jag förhoppningsvis vila bort men foglossningen är dte väl värre med. Han kunde bara sjukskriva tre veckor till att börja med men då är vi framme vid jul och sen är jag ledig till den 8/1, så det blir en dryg månads vila till att börja med. Kunde jag sen inte fortsätta jobba var det bara att komma tillbaka så skulle han sjukskriva mig fram till förlossningen. Tappen var inte påverkad iallafall. Usch, känns så kluvet. Känns skönt att bli "tvingad" att stanna hemma och ta det lugnt eftersom jag har såååå svårt att göra det på egen hand. Men samtidigt har jag så mycket möten inbokade och saker jag velat avslua "snyggare" och jag får så fruktaansvärt dåligt samvete mot mina kollegor som får göra mitt jobb nu och "städa" upp efter mig. Känns iofs bra att jag började förbereda min hemgång i väldigt god tid så det blir inga paniköverlämningar iallafall. Det var ok att jobba hemifrån om det inte framkallade några sammandragningar eller nån smärta från foglossningen iallafall. Fick nummer till sjukgymnast också så jag kan få tips på hur jag ska röra mig för att inte få mer ont.
  • v i r r a

vi har ett spöke i tråden som äter mellanslag! I förrgår var det mimmi p's mellanslag som slukades....

*viskar* du skulle aldrig dödat snuffgubben

Rauur skrev 2008-12-04 21:32:04 följande:
    Va fan.. nu försvann mina mellanslag?! Hoppas ni orkar läsa ändå.Som tur var så vart inte inlägget så långt:P
  • Rauur

Hahaha! Nej jag skulle ju inte ha gjort de ;) Nu har jag lagt ut 2 magbilder + bilden på testet i mitt galleri:P (graviditet nr2) Jag är läskigt svullen alltså! En kompis sa till mig "Det är nog bara du som ser det" Men jag tvivlar! Sambon sa igår "herrejävlar..hur mkt har du ätit idag??" Kolla får ni se. Äre bara jag och sambon eller vadå?

• Mars2007

Måste sälla mig till diskusionen om järntabletter. Jag fick ordinerat att äta järntabletter med Emma från v. 20. Hade hb på 146 vid inskrivning så jag gjorde inte det.. efter lite tjat från bm började jag ta ca 2-3 i veckan omkring v. 25, efter ytterligare tjat börajde varje dag omkring v. 27.. helt plötsligt började jag må dåligt, blev yr, såg suddigt.. börajde kolla runt lite och fick veta att man ska ALDRIG äta järntabletter utan att det konstaterats att man behöver det. Så jag slutade helt med dem efter en vecka och vips var alla ovantående symptom borta (vet dock inte om de berodde på järntillskottet). Vid glukosbelastningen v. 30 kollade de mitt hb och då låg det på 144!!!

Denna gången behövde jag aldrig ta några järntabletter. Hade 143 vid inskrivning, 132 vid glukosbelastning (v. 30) och 138 i v. 36-37. Jag tycker gott man kan kräva ett stick i fingret innan man börjar stoppa i sig järntabletter. I alla fall vi som har högt hb från början!!

• Mars2007

Vi har det bra förresten! Lillkillen har magknip rätt ofta stackaren, hoppas det blir bättre snart så det inte blir kolik av det.. lille plutten..

Idag har vi betalt handpenningen till huset och den 15:e är det tillträde!!

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!