Mars2007 skrev 2008-12-05 12:48:45 följande:
Måste sälla mig till diskusionen om järntabletter. Jag fick ordinerat att äta järntabletter med Emma från v. 20. Hade hb på 146 vid inskrivning så jag gjorde inte det.. efter lite tjat från bm började jag ta ca 2-3 i veckan omkring v. 25, efter ytterligare tjat börajde varje dag omkring v. 27.. helt plötsligt började jag må dåligt, blev yr, såg suddigt.. börajde kolla runt lite och fick veta att man ska ALDRIG äta järntabletter utan att det konstaterats att man behöver det. Så jag slutade helt med dem efter en vecka och vips var alla ovantående symptom borta (vet dock inte om de berodde på järntillskottet). Vid glukosbelastningen v. 30 kollade de mitt hb och då låg det på 144!!!Denna gången behövde jag aldrig ta några järntabletter. Hade 143 vid inskrivning, 132 vid glukosbelastning (v. 30) och 138 i v. 36-37. Jag tycker gott man kan kräva ett stick i fingret innan man börjar stoppa i sig järntabletter. I alla fall vi som har högt hb från början!!
Oj... Ja, där ser man. Tror jag fortsätter med dessa svaga tills nästa besök och provtagning hos bm.