• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • AxelOlivia

LillaJag: Jag äter Niferex. Har ätit två om dagen rätt länge då jag hade ett hb på strax över 100, nu har jag gått ner till en och trots detta låg jag iaf på 115 sist. Det finns väl allmänna rekomendationer att alla från v 20 eller något sådant bör äta extra järn, men så länge man har högt järvärde är det väl ingen idé?

Börjar känna mig stressad över julen. Vi ska vara hemma över jul för första gången. Vägrar åka iväg 1 månad före BF, det är ju 50 mil till både mina föräldrar och till Bs pappa + 110 mil til B:s mamma. Min mamma och hennes man kommer hit till annandagen och sedan kommer B:s pappa den 28. Så det är eg bara julafton och juldagen som vi är själva. Känns rätt skönt. Men det är ju bara det att vi måste ordna allt med julmat och julbak själva. :) Kanske varit lite bortskämd tidigare. :P

• Lillajag1979

Axels mamma Sanna skrev 2008-12-04 08:28:50 följande:

LillaJag: Jag äter Niferex. Har ätit två om dagen rätt länge då jag hade ett hb på strax över 100, nu har jag gått ner till en och trots detta låg jag iaf på 115 sist. Det finns väl allmänna rekomendationer att alla från v 20 eller något sådant bör äta extra järn, men så länge man har högt järvärde är det väl ingen idé?Börjar känna mig stressad över julen. Vi ska vara hemma över jul för första gången. Vägrar åka iväg 1 månad före BF, det är ju 50 mil till både mina föräldrar och till Bs pappa + 110 mil til B:s mamma. Min mamma och hennes man kommer hit till annandagen och sedan kommer B:s pappa den 28. Så det är eg bara julafton och juldagen som vi är själva. Känns rätt skönt. Men det är ju bara det att vi måste ordna allt med julmat och julbak själva. :) Kanske varit lite bortskämd tidigare. :P
    Jag blev rekommenderad Duroferon. Men jag fixar inte dom tabletterna. Så jag har tagit mig friheten och gå på Hemofer. En som är skonsammare för magen. Sen får vi se hur mitt Hb ser ut nästa gång. Än så har jag inga känningar av järnbrist.
  • Mimmi P

Lillajag, jag led av dåligt hb redan för ett år sen så jag har ätit järntabletter sen oktober förra året och alltså hela graviditeten. Mitt hb har gått upp och ner. Låg på 116 i oktober förra året, åt då 4 Hemofer om dagen, i april hade värdet stigit till 122 (vilket ju är en ok nivå men fortfarande lägre än jag har normalt) så då kollade de blodet mer noga och det visade sig att jag hade lågt B12 värde också. Började då äta starka B12 tabletter tillsammans med 4 Hemofer varje dag. När jag ringde om inskrivningstid sa BM att Hemofer var väldigt svaga och rekommenderade att jag bytte till Niferex. I juli på inskrivningen hade jag HB 142 (!!) så kombinationen med B12 funkade kalas.

Hade bara rescept på B12 i knappt tre månader så sen slutade jag och då sjönk HBt drastiskt till 104 mellan v 8 och v 20. Började med B-vitaminer på eget bevåg (receptfria den här gången) och har nu kommit upp i 117. 

Tror jag har skrivit om det innan, men kontentan, Hemofer verkar vara väldigt svaga plus att det inte alltid räcker med järntillskott utan man kan behöva andra tillskott för att kunna tillgodogöra sig järnet, men du kommer ju märka om det gör nån skillnad. Dessutom är ju Hemofer bättre än inget, magen mår ju inte kalas av Niferexen precis...

AMS, man får sänka kraven helt enkelt!! Vi ska fira hemma, maken, jag min syster och en kompis. Jag kommer inte göra några stora insatser i köket utan det får bli enkelt men nåt alla gillar. Övriga släkten åker vi visserligen och hälsar på sen hemma hos dem (efter nyår). Men jag tror nog inte att de kommer förvänta sig tusen sorters julgodis nu när du har så kort tid kvar till BF. Köp halvfabrikat och färdiga chokladaskar. Det är viktigare att alla är avslappnade och glada än att man gjort egen marsipan!

• Lillajag1979

Mimmi P skrev 2008-12-04 08:58:51 följande:

Lillajag, jag led av dåligt hb redan för ett år sen så jag har ätit järntabletter sen oktober förra året och alltså hela graviditeten. Mitt hb har gått upp och ner. Låg på 116 i oktober förra året, åt då 4 Hemofer om dagen, i april hade värdet stigit till 122 (vilket ju är en ok nivå men fortfarande lägre än jag har normalt) så då kollade de blodet mer noga och det visade sig att jag hade lågt B12 värde också. Började då äta starka B12 tabletter tillsammans med 4 Hemofer varje dag. När jag ringde om inskrivningstid sa BM att Hemofer var väldigt svaga och rekommenderade att jag bytte till Niferex. I juli på inskrivningen hade jag HB 142 (!!) så kombinationen med B12 funkade kalas.Hade bara rescept på B12 i knappt tre månader så sen slutade jag och då sjönk HBt drastiskt till 104 mellan v 8 och v 20. Började med B-vitaminer på eget bevåg (receptfria den här gången) och har nu kommit upp i 117. Tror jag har skrivit om det innan, men kontentan, Hemofer verkar vara väldigt svaga plus att det inte alltid räcker med järntillskott utan man kan behöva andra tillskott för att kunna tillgodogöra sig järnet, men du kommer ju märka om det gör nån skillnad. Dessutom är ju Hemofer bättre än inget, magen mår ju inte kalas av Niferexen precis...AMS, man får sänka kraven helt enkelt!! Vi ska fira hemma, maken, jag min syster och en kompis. Jag kommer inte göra några stora insatser i köket utan det får bli enkelt men nåt alla gillar. Övriga släkten åker vi visserligen och hälsar på sen hemma hos dem (efter nyår). Men jag tror nog inte att de kommer förvänta sig tusen sorters julgodis nu när du har så kort tid kvar till BF. Köp halvfabrikat och färdiga chokladaskar. Det är viktigare att alla är avslappnade och glada än att man gjort egen marsipan!
    Men jag tycker inte att det är värt att ha magknip varje dag för att man äter järntabletter fast man inte har problem med det. Det är hela grejjen. Duroferon är starkare mot magen än dina. Jag blev rekommenderad på apoteket dessa tabletter eftersom jag inte har några problem. Men jag äter dessa, hemofer, tills jag tagit blodprov och sett hur Hb´t ligger. Då får jag väl börja igen då.
  • Mimmi P
    Lillajag1979 skrev 2008-12-04 09:13:45 följande:
    Mimmi P skrev 2008-12-04 08:58:51 följande: Men jag tycker inte att det är värt att ha magknip varje dag för att man äter järntabletter fast man inte har problem med det. Det är hela grejjen. Duroferon är starkare mot magen än dina. Jag blev rekommenderad på apoteket dessa tabletter eftersom jag inte har några problem. Men jag äter dessa, hemofer, tills jag tagit blodprov och sett hur Hb´t ligger. Då får jag väl börja igen då.
    Nej, verkligen inte och vet du inte ens att du har dåligt hb så är det väl tveksamt egentligen om man borde börja äta, men om BM har sagt det så. Hemofer är ju inte verkningslösa, bara betydligt svagare (och därför snällare mot magen). Har man bara en liten sänkning i värdet kan de ju funka bra för att hålla kvar värdet på en ok nivå, men det kan nog vara svårt att få upp värdet med de tabletterna under en graviditet.
  • BejbyBoo

Jag hade en dipp i mitt Hb-värde för ett par veckor sedan (från 128 till 117) och blev ordinerad Niferex, 1 tablett varannan dag. Tog det i två veckor och nu var värdet uppe på 127 igen. Så jag fortsätter med samma ordination graviditeten ut.
    Har dessutom blivit bra i magen av tabeltterna!

Ärtan, vår ärta - du är sannerligen ett mirakel!
  • gustafssons

När jag fått tösen så fick jag blodtransfusion, för mitt hb va på 80, sen va det bra, nu är det på 113, förra grav hade jag 130 hela tiden..

Funderar på om det kan ha nått samband..?

• Zalåå

Jag förstår inte hela grejen med de där järntabletterna.
    Ok att äta dem om man verkligen behöver men enligt min BM så hade jag ett bra värde på inskrivningen och nu ett antal veckor senare sticker hon till mig en lapp med information om Niferex och säger att nu är det dags att börja äta järntabletter. 1 om dagen resten av tiden. Ke? Om jag har bra blodvärde ska jag väl inte behöva äta dem? Har för mig att det är inte bra att ha för högt heller.
    Har faktiskt struntat i att köpa tabletterna. Får se om hon kommenterar det nästa gång vi träffas.

• Lillajag1979

Zalåå skrev 2008-12-04 12:04:14 följande:

Jag förstår inte hela grejen med de där järntabletterna.Ok att äta dem om man verkligen behöver men enligt min BM så hade jag ett bra värde på inskrivningen och nu ett antal veckor senare sticker hon till mig en lapp med information om Niferex och säger att nu är det dags att börja äta järntabletter. 1 om dagen resten av tiden. Ke? Om jag har bra blodvärde ska jag väl inte behöva äta dem? Har för mig att det är inte bra att ha för högt heller.Har faktiskt struntat i att köpa tabletterna. Får se om hon kommenterar det nästa gång vi träffas.
    Mmm, har samma funderingar här... T o m hon på apoteket sa lika.
  • BejbyBoo
    Svar på #588

De allra flesta gravida får ett lägre Hb ju längre in i graviditeten man kommer. Det finns allmänna rekommendationer att äta extra järn från v 20 och fram. Kanske är det därför din BM sagt det till dig.
    Sen är det så att kroppen kan bara ta upp en viss mängd järn, skulle det finnas mer i kroppen så "följer det med ut". Man kan alltså inte överdosera.

Ärtan, vår ärta - du är sannerligen ett mirakel!
Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!