Mimmi P skrev 2008-12-04 08:58:51 följande:
Lillajag, jag led av dåligt hb redan för ett år sen så jag har ätit järntabletter sen oktober förra året och alltså hela graviditeten. Mitt hb har gått upp och ner. Låg på 116 i oktober förra året, åt då 4 Hemofer om dagen, i april hade värdet stigit till 122 (vilket ju är en ok nivå men fortfarande lägre än jag har normalt) så då kollade de blodet mer noga och det visade sig att jag hade lågt B12 värde också. Började då äta starka B12 tabletter tillsammans med 4 Hemofer varje dag. När jag ringde om inskrivningstid sa BM att Hemofer var väldigt svaga och rekommenderade att jag bytte till Niferex. I juli på inskrivningen hade jag HB 142 (!!) så kombinationen med B12 funkade kalas.Hade bara rescept på B12 i knappt tre månader så sen slutade jag och då sjönk HBt drastiskt till 104 mellan v 8 och v 20. Började med B-vitaminer på eget bevåg (receptfria den här gången) och har nu kommit upp i 117. Tror jag har skrivit om det innan, men kontentan, Hemofer verkar vara väldigt svaga plus att det inte alltid räcker med järntillskott utan man kan behöva andra tillskott för att kunna tillgodogöra sig järnet, men du kommer ju märka om det gör nån skillnad. Dessutom är ju Hemofer bättre än inget, magen mår ju inte kalas av Niferexen precis...AMS, man får sänka kraven helt enkelt!! Vi ska fira hemma, maken, jag min syster och en kompis. Jag kommer inte göra några stora insatser i köket utan det får bli enkelt men nåt alla gillar. Övriga släkten åker vi visserligen och hälsar på sen hemma hos dem (efter nyår). Men jag tror nog inte att de kommer förvänta sig tusen sorters julgodis nu när du har så kort tid kvar till BF. Köp halvfabrikat och färdiga chokladaskar. Det är viktigare att alla är avslappnade och glada än att man gjort egen marsipan!
Men jag tycker inte att det är värt att ha magknip varje dag för att man äter järntabletter fast man inte har problem med det. Det är hela grejjen. Duroferon är starkare mot magen än dina. Jag blev rekommenderad på apoteket dessa tabletter eftersom jag inte har några problem. Men jag äter dessa, hemofer, tills jag tagit blodprov och sett hur Hb´t ligger. Då får jag väl börja igen då.