• Felicia6

-- Skellefteå nr.15 --

Välkommen till våran tråd nummer 15.
    Det är många nya som har hittat in till våran tråd så det tycker vi alla är jätteroligt! Fortsätt hitta hit och prata på. Alla är jättevälkomna!
    Här hittar du presentationerna av oss som hänger här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m19847492.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m23725059.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m27151895.html
    Är ni inte med men vill? Hojta till så startar vi en fjärde
    Familjecentralen Knuten brukar många vara till.
    Här är deras hemsida där du hittar öppettider och annat smått och gott:
    familjecentralen.skelleftea.org/index.php
  • Svar på tråden -- Skellefteå nr.15 --
  • maltazar

Ja, fast semester står det inte alls att man får. Utan en bonus.
    På föräldrapenningen.. Så man får några kr mer varje dag. Direkt. Inte semester.

Felicia6 skrev 2009-01-14 13:38:41 följande:
    Ja, men då är det ju sant det jag säger att vissa ger det, eller hur? Då kan man ju inte säga att nej, man får ingen semester, eftersom vissa får det
  • Pumpkin

Det jag skrev är taget från Vårdförbundets hemsida (för det var det första jag hittade) och det är dessutom vad jag lärt mig när jag läst om sådana här saker. Så alla arbetsplatser med kollektivavtal bör ha den regeln i alla fall.

Felle: Ja men jag ska ju kunna sånt här när jag är färdig, så det intresserar ju mig

• Pumpkin

Hittade det i semesterlagen också:

17 § Frånvaro från arbetet är semesterlönegrundande, när fråga
    är om

2. ledighet enligt föräldraledighetslagen (1995:584) dels under
    tid för vilken havandeskapspenning utges, dels under tid för
    vilken föräldrapenning utges i anledning av barns födelse eller
    adoption, i den mån frånvaron för varje barn eller vid flerbarnsbörd sammanlagt
    inte överstiger 120 dagar eller för ensamstående förälder 180
    dagar, dels under tid för vilken tillfällig föräldrapenning
    utges i den mån frånvaron under intjänandeåret inte överstiger 120 dagar eller för ensamstående
    förälder 180 dagar.
  • maltazar

Så det gäller alltså om man är föräldraledig i Max 120 dagar eller max 180 dagar om man är ensamstående?

Pumpkin skrev 2009-01-14 13:49:47 följande:
    Hittade det i semesterlagen också: 17 § Frånvaro från arbetet är semesterlönegrundande, när fråga är om 2. ledighet enligt föräldraledighetslagen (1995:584) dels under tid för vilken havandeskapspenning utges, dels under tid för vilken föräldrapenning utges i anledning av barns födelse eller adoption, i den mån frånvaron för varje barn eller vid flerbarnsbörd sammanlagt inte överstiger 120 dagar eller för ensamstående förälder 180 dagar, dels under tid för vilken tillfällig föräldrapenning utges i den mån frånvaron under intjänandeåret inte överstiger 120 dagar eller för ensamstående förälder 180 dagar.
  • Pumpkin
    maltazar skrev 2009-01-14 13:54:21 följande:
    Så det gäller alltså om man är föräldraledig i Max 120 dagar eller max 180 dagar om man är ensamstående?
    Lätt att tolka så, men i praktiken så betyder det att om man är föräldraledig längre än 120 dagar så är dagarna därutöver inte semestergrundande.
  • hally

Är det någon av er som har koll på slalom?
    Funderar vilken längd jag bör ha på carvingskidorna om jag är nybörjare?

• kobra

hally, min sambo är ju en gammal tävlingsåkare och jag har för mig att han sagt att skidorna ska nå just under hakan eller var det näsan hahah jag minns inte

• hally

kobra skrev 2009-01-14 15:44:53 följande:

hally, min sambo är ju en gammal tävlingsåkare och jag har för mig att han sagt att skidorna ska nå just under hakan eller var det näsan hahah jag minns inte
    Ja fick veta nu att jag ska ha skidor som är 155-165 cm långa. Svåååårt att hitta begad slalomutrustning!! Nu får ni snart passa er i backarna, jag får öva lite på gården först
  • kobra

hally,det kan vara ide att hyra skidor när du ska åka,har för mig att det inte är så dyrt

Svar på tråden -- Skellefteå nr.15 --