• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Pess

Fisk förresten. Jag hade nog faktiskt oxå åkt in för en koll...Det låter ju inte så kul med hög feber länge och att han är så medtagen. Och blodet?!?

• Pess

...och jag som sett fram emot att ha gran i år. Och trott att -Närå, L rör iiiiiinte den iiiiinte Börjar tro att det kanske inte bkir sååååå himla mysigt med gran iaf

• cirkel

Ja, det blir spännande med gran...
    E skjuter opckså fram stolen dit hon vill nå. Blommorna låter hon oftast vara, hon har rivit ner en för några månader sen.
    I em har hon vägrat somna, så T tog med henne i bilen och trodde att han kan gå in i affärer. Vi får väl se hur mycket sömn det blir...
    Somna i bilen lär hon ju göra men förra ggn vi testade vaknade hon när vi skulle flytta henne till vagnen.

• cirkel

Skönt att rätt person åkte ut ur Idol igår iaf, men vilka hysteriska fans?! Pinsamt ju!

• Essi73

sin Lördagspopcorn *Äsch skit samma*

Pess men Guuud vad L kan *s* Drar hon fram stolen annars?? Mon Dieu, det är bus uti fingerspettsarna ju Här har Boll kommit ifatt era görls endast genom att dra fram matstolarna till matbordet så att han kan lägga sig där.
    Jag är fortfarande vid gott hopp om att julgranen får vara ifred...

• FISK78

Tack Glömde ju skriva att Mr D tog lillen till VC igår, men blev inte klokare för det... Hög sänka och feber, tja en rejäl förkylning eller influensa blev svaret. Hostmedicin fick vi utskrivet. Blir det inte bättre till imorn så får vi väl söka igen, känns som det aldrig tar slut lixom...

Vilket bustroll Pess Helt otroligt, blir nog bra med dagis i februari Men ingen fara, de är hemma så mycket ändå pga alla smittor, ryser...

Jaha, en kväll i ensamheten igen... Inget på TV och jag gjorde mitt livs största misstag. Råkade skriva en kommentar om saknade innersulor på fliken "omdöme" på ett par skor jag fick hem som jag inhandlade på Tradera. Jag skrev lixom ändå att jag var nöjd och så men bara UNDRADE varför inte skorna hade några sulor i sig... Säljaren blev SKITSUR och mailade så otrevligt till mig så jag har lust att skriva att hon är en riktig KÄRRING!!! Oups, kul med krig en lördagkväll...

Oj vad ni pyntar och står i... Jag har fått upp en stjärna iaf MYSIGT! Nu är det vörtbröd och varm choklad som gäller MUMS!

• Minna72

Godmorgon! Jag fick sova till kl 8 idag och har en mysig morgon. Vi alla tre var bortbjudna till ett par kompisar igår på lite julfest och det var hellyckat. Inte minst Öki var lycklig som fick 100% uppmärksamhet av familjens 15-åriga dotter. Och så fick han en julklapp: en halmeter lång mjuk pingvin som han direkt gav namnet Pingu.

Nu sitter han (som vanligt) klistrad framför Tom Traktor (som jag nu till sist insett inte finns i Sverige på svenska (tack för att ni hjälpte mig leta!) och har fått en sån där liten miniask med russin (rekommenderas!). Jag dricker en kopp kaffe och funderar nu efter att ha läst om era pyntningar på att ta ner adventslådan från vinden.

Och att lilla Urgo var sånt yrväder! Vet inte om ni har märkt samma sak som jag gjorde igår: Hemma är det full rulle på Öki (även om det inte går lika vilt till som för ett par månader sedan) men när vi var hos vännerna igår som inte har småbarn och har ett mycket sobert, snyggt och stiligt hem och bl.a. låga bord med div vackra saker på, så var det som att Öki förstod att han skulle vara försiktig, och tittade prövande på oss innan han vågade ta på något. Coolt att det känner på sig sånt!

Fisk, låter som en ganska tuff situation: surarg make, sjuk son och så du själv havandeskapsförgiftning... Får ni avlastnng på något sätt?

Hur är det med era små, gillar de att samla saker i små högar? Öki har dille på det just nu, att sortera saker och lägga i små högar (t.ex. tvätten) och/eller peta in saker i olika fack, hålor och gömmor.

Här är jag f.ö. totalfascinerad över språkutvecklingen. Det säger verkligen POFF från en dag till en annan. På ett par veckor har han snappat upp fantastiskt många ord. Det är också coolt att om jag pratar med honom på svenska, så upprepar han ordet jag sagt, fast på finska.
    - Du får sätta dig där nu Aleksi
    - Istu (sätt dig)

Gulligt!

Vörtbröd - va gott det låter!! Tyvärr finns inte det där goda svenska vörtbrödet här så jag får njuta av din skiva vört via cyberspace Fisk! Och ja, det var en riktig surkart till kärring, det där med sulan!

Öki 070326
  • Minna72
    Minna72 skrev 2008-11-30 08:31:35 följande:
     Nu sitter han (som vanligt) klistrad framför Tom Traktor (som jag nu till sist insett inte finns i Sverige på svenska (tack för att ni hjälpte mig leta!) och har fått en sån där liten miniask med russin (rekommenderas!).
    oj många stavfel blev det...
    och ett förtydligande: öki sitter alltså inte som vanligt klistrad framför tv:n (dvs lugn som en filbunke, för det är han långt ifrån alltid) utan det är just tom traktor som har den effekten.

och en sak till, öki fick emil i lönneberga av knases amanda i somras, den är urrolig  att titta på. När han vill att jag skallsätta på den ropar han högt och ljudligt (något som påminner om) EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEMMMMMMMMMMMMIIIIIIIIIILLLLLLLLL (precis som pappa Anton på filmen). TACK Knase och Amanda!
    Öki 070326
  • Essi73

Gråå grååå grÅÅÅÅÅ 1a Advent men mysig på sitt sätt ändå! Sitter och dricker kaffe och äter pepparkakor, grabbsen sover. Idag skall jag roa mig med att färga håret och täcka över alla gråa..

Minna vad häftigt med språkutvecklingen! Både i vilken fart den kommer och hur den ter sig, svenska/finska och Eeeeemiiiiil
    Några högar samlas det inte, sakerna sprids däremot ut. Jämt. Överallt.

Fisk, jag missade att läsa att MrD hade slutat snusa.. men DU! Samma här va! J slutade för drygt 1 månad sen och h e r r e g  u d  stinglisare fick man leta efter Det var så pass att jag vid ett par tillfällen bad honom börja igen. Så jag tror att MrD _kan_ vara kinko i ngn vecka till, håll ut! (Eller tvinga i honom snus iaf...)

• Nafrung

Jobbar igen!! Tråååkigt! Vill vara hemma och pynta!

Roligt med språkutvecklingen Minna! Kan säga att hemma hos oss säger T inte mycket alls än så länge, men han förstår massor av vad vi säger, och härmar oss med ljud... men liksom inte med ord än. Kommer väl säkert snart, dock. Vi har heller inga högar, bara saker precis överallt.

Pess. Vilken framåt tjej ni har! Kan haja att det är lite påfrestande periodvis, men gulligt också, eller hur?

T har inte fattat det där med att dra fram stol ännu, han är dock på allt som står inom räckhåll. Men han har ju iofs länge varit ganska så vild av sig, springer runt som en galning, och slänger saker, river ut kastrullskåsp osv... Så nej, man kan ju inte lämna dem en sekund. Vi ska liksom rama in granen med en hage (om vi får låna den), så att det inte bara blir julgransplundring på en gång.

Essi, mysigt med peppisar och kaffe!

Svar på tråden Minnas tjejer X