• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Pess
    Minna72 skrev 2008-12-02 14:33:52 följande:
    Virka dockor i personalrummet?
    Ja, det verkar vara lite "inne" Var det inte Essi och hennes J som fick sy en docka under inskolningen?
  • Minna72

I Finland är det inte ens kutym att man inskolar överhuvudtaget. Fast när jag frågade om hur inskolningen skulle gå till (eftersom jag tog det för givet) nappade pedagogerna direkt på det och gjorde upp ett inskolningsschema. En av dem har jobbat i Sverige och var van vid detta. fast i vårt fall sprack planen ändå eftersom detta var under senvintern och Öki var sjuk i omgångar.

Öki 070326
  • cirkel

Nu får jag väl masa mig till köket och diska undan lite byttor, innan E vaknar.
    Igår chockade hon mig genom att sova 1.45 på em och då fick jag väcka henne. Undra hur länge hon sovit annars?!

• Essi73

Jajamen visst fick vi virka docka
    För att falla in i kören så tror jag att 3dgrs-inskolningen är minst lika bra som 2-3v. Jag tyckte att vår (som var TRE veckor) var i det tamaste laget även om utgången blev ypperlig. Sen kanske jag tycker det för att jag mådde så jävla illa alla dagar.

Hur som, Rossy hade 3dgrs med Tim och det gick super!
    Men visst, att just SE sitt barn som en egen individ stack i magen, inte för att jag missunnade Boll det, eller ville att han skulle vara ett mig for ever.. knepigt att förklara. Det är så definitivt på ngt sätt när de börjar dagis så jag förstår hur du känner nu Pess. Som alla andra säger dock, det är en helt fantastisk utveckling de får vara med om, varje dag är spännande efter dagisstart
  • Essi73

PS. Dockan används vid samling då barnet är sjukt (frånvarande). Då tar man upp t.ex. "Boll" och berättar att "Idag är Boll borta" osv osv. Tydligen himla pedagogiskt för barnen..

• Minna72

Oj! va du är kreativ Essi! Kalasfin docka. Tvivlar på att jag skulle kunnat åstadkomma något sånt, även om jag haft 3 veckor på mig...
    Det jobbigaste tyckte jag var i våras eftersom Öki inte var mer än året gammal då. Dessutom var han på dagiset två dagar i veckan och det blev liksom aldrig en vana för honom att vara där (när han vant sig dag 2 dröjde det plötsligt nästan en vecka tills nästa gång osv) och om han var borta någon vecka pga sjukdom eller så så blev det ännu större hopp. Fr.o.m. i somras har det funkat mycket bättre. Dels för att han är äldre men också för att det har blivit en regelbunden vana.

Sen tycker jag att det är kul när "fröknarna" vid dagens slut berättar om lustiga (eller mindre lustiga ) saker Öki gjort under dagen. Det är det där med "individen" som Essi nämner, att de gör en massa saker på egen hand.

Öki 070326
  • Pess
    Essi73 skrev 2008-12-02 14:52:31 följande:
    Jajamen visst fick vi virka docka För att falla in i kören så tror jag att 3dgrs-inskolningen är minst lika bra som 2-3v. Jag tyckte att vår (som var TRE veckor) var i det tamaste laget även om utgången blev ypperlig. Sen kanske jag tycker det för att jag mådde så jävla illa alla dagar.Hur som, Rossy hade 3dgrs med Tim och det gick super!Men visst, att just SE sitt barn som en egen individ stack i magen, inte för att jag missunnade Boll det, eller ville att han skulle vara ett mig for ever.. knepigt att förklara. Det är så definitivt på ngt sätt när de börjar dagis så jag förstår hur du känner nu Pess. Som alla andra säger dock, det är en helt fantastisk utveckling de får vara med om, varje dag är spännande efter dagisstart
    Åh, vilka fina ord finaste Essi...Jag hoppas jag känner likadant. Och visst tror jag det kommer bli lajbans för L... Det är mest JAG som lider tror jag.

Er docka är jättefin ska jag oxå tillägga. Jag är imponerad. L fick precis syn på den på skärmen och blev alldeles till sig. Började säga gocka, gocka och peka....
  • Minna72
    Essi73 skrev 2008-12-02 14:55:14 följande:
    PS. Dockan används vid samling då barnet är sjukt (frånvarande). Då tar man upp t.ex. "Boll" och berättar att "Idag är Boll borta" osv osv. Tydligen himla pedagogiskt för barnen..
    Ja det måste vara svårt för barnen att annars föreställa sig vem Boll är om man inte har en docka att visa upp.
    Öki 070326
  • Essi73

Minna, J skall ha halva äran Mannen kan det där med att virka *s*
    Känner igen, eller känner igen och känner igen, men när Boll hade sin ögoninfektion och var hemma 2v från dagis så blev lämningarna inte alls som vanligt. De facto först nu som ordningen börjar bli återställd men lite ledset är det allt. The Berömda Separationsfasen har nog entrat
    Kanske att vissa utav våra barn kräver/behöver kontinuirlitet (j*lar vilken stavning!) på dagis för att det skall flyta? *Inte en aning, spånar*

Pess *frust* LBoll då!! Hon kanske säger det samma om jag klistrar in en bild på Boll?
    Jo, det håller jag med dig och Minna och alla andra om, det ÄR mest vi som lider. The Stålhearted jag som inte trodde mig ha nååågra probs med Bolls början, VEM var det som stod där med gråten i halsen och tårar i ögonen?? Inte var det Boll inte...
    *S* fröknarna får trösta päronen mer än barnen i början!

Svar på tråden Minnas tjejer X