• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Joffe

Just det på tal om illamående, jag mår inte illa på det viset förutom när jag ska äta, magen kurrar men jag kan inte äta utan att nästan kväljas.
    Är inte sugen på något heller, räkor gick bra ett tag men inte ens det går, försöker äta lite och ofta men det är så himla jobbigt.
    Ska till BM nästa vecka, hon var lite fundersam sist då jag gått ner en del, magsjukan förra vecka gjorde nog inte saken bättre.
    Det skulle finnas ett piller som gjorde så att man fick i sig allt man behöver under dessa omständigheter.

Leon 070406 en kille till med BF 090223
  • Pess

Ugh, jag börjar bli RIKTIGT nervös inför KUB:en. Dels för att det inte finns liv i magen längre (mår ju så normalt "nuförtiden") men kanske ännu mer för dåliga siffror..

Tror nojan börjar hinna ikapp

Gjorde ju ett fint vul förra veckan (10+5) så sannolikheten för ett dött foster är ju inte så stor...Men ändå

• Pess

Joffe, du får börja med önskekost. Bara äta det som du verkligen känner för...oavsätt om det är glass till frukost och fil till kvällsmat

• FISK78

GRATTIS SEREN, shit vad roligt att vi är så många nu!!!

Pess: Stackars lilla L, hård i magen är inte kul Har inget bra tips mer än det du gör. Skönt att du mår så bra igen, men det är klart nojjorna på något sett blir ännu värre då! Tänk att det aldrig är bra lixom!?!

Naffe: Stå på dig, bra att du går till botten med det här "slarvet". Det är verkligen katastrof.

Joffe: Stackars lilla L, de blir så medtagna... Usch, Sid har precis börjat bli sig själv igen efter en vecka under isen... Krya på sig och hoppas att du kan vila lite oxå!

Jaha, jag kom nyss tillbaka efter besök hos BM i förmiddags och sedan SÖS resten av dagen för undersökningar Samma visa igen lixom... Blodtrycket är fortfarande HÖGT, protein i urinen, huvudvärk och det vanliga. Det som tillkom idag är ju att mitt SF-mått har planat ut och ligger på samma som för ca 2,5 veckor sedan vilket gjorde BM och mig orolig ihop med alla andra symtom

Så nu har jag tagit tox-prover, gjort ctg osv osv osv. Tillväxt-UL blir fortfarande om en vecka, de hade ingen tidigare tid. Bebis hjärtljud är iaf bra och ctg:n såg fin ut så de verkar inte jätteoroliga... Läkaren har inte ringt än angående tox-proverna vilket är ett GOTT tecken. Men all denna oro, jag blir snart knäpp...

Fortsättning följer...

• Pess

Fyyyyyy, så jobbigt det låter Fisk Hade verkligen unnat dig en anna graviditet denna gången. Hoppas det håller sig stabilt och att lillan växer fint därinne.

• maja under eken

Först en kram t Fisk!! Fy va jobbigt m denna ovisshet o ständigt tänkande på att ta d lugnt. Vilken vecka e du i nu? Har dom börjat prata om o plocka ut lillfisan? Usch va jobbigt för er! Får man ta mediciner mot d höga BT:t? Hur går d för mannen m snusslutandet?

Sen en kram t Lovisa!! D e min FASA för barn m hårda magar. För jag vet hur ONT d gör. O d hjälper ju inte Pess vånda ett skit.. sorry. Jag hoppas verkligen att d e övergående o att hon snart har en bättre mage, utan o få ärr o blir rädd f o bajsa. Massa vätska, fibrer, päron. Ingen banan lr majs.. typ.. Massa fett i maten, gärna olja. Smörja innan bajsdax o ev xylocain som lindrar o får bort lite ont så hon inte blir rädd.

Idag sov Elvira o jag middag i 3 timmar!!! Gissa om jag var snopen när klockan var 16.10 när vi slog upp de blå... Nu försöker Skalman söva henne, d blev en sen kväll... Men å så skönt d var o sova ihop i stora sängen!

kram

Elvira - Livets Solstråle!
  • maja under eken

just ja: Aha, pergo!! Den gamla hästen funkar, va roligt o höra! Jag har sparat några förpackningar som kanske kommer komma t användning om nåt år när vi börjar bli redo. Kanske kan d funka för mig oxå, äv om 7 kurer inte gjorde nån bäbis på den gamla ickegoda tiden när d (inte) begav sig.

Grattis igen Seren!!

På tal om syskon o vänta m o försöka få till ett sånt.. Ni behöver ju inte sätta er in i detta eftersom ingen har barn över 1 år o 9 mån (innan ni blev gravida), men hur fungerar d m föräldrapeng nu igen..?
    Man får samma peng man hade m första barnet om man blir gravid igen innan d e 1 år o 9 mån... Men hur länge ska man jobba sen f o få en bättre peng, som inte e baserad på den första föräldrapengen utan lönen? (förklarat obegripligt?)

Elvira - Livets Solstråle!
  • Pikku myy

Massor med grattisar till seren.

Vill bara titta in och säga att vi överlevde magsjukan förra veckan. hr haft sjukt mkt och göra. Jobbat natt hela veckan och idag skall jag kliva upp 11.30 och fara på käk kirurgen och operera ut en visdomstand.... me like not! Nåja, ska försöka titta in och förtälja lite mer i helgen då då.... Ha det så gott tjejer.

• Minna72

Hittade detta på peppigapias presentationssida här på FL. Tyckte det var så kul att jag tar mig friheten att kopiera in det här. Godmorgon på er alla mammor!  

Du vet att du är mamma när...
    - Du inte kan minnas när du senast sov mer än sex timmar i sträck.
    - Du njuter av en lång sovmorgon till 8:00.
    - Du hittar durkslaget i toalettstolen.
    - Du varje gång som du går ut för att köpa nya kläder till dig själv istället kommer hem med pyjamasar med små grisar på i storlek 60.
    - Du lyssnar fascinerat med halvöppen mun när folk pratar om aktuella biofilmer, teaterpjäser, nya romaner och annat du aldrig hört talas om.
    - Du inte längre kräver att det du har på dig ska vara rent. Inte SÅ fläckigt duger bra.
    - Du tycker att Sempers aprikospuré är riktigt god.
    - Du börjar använda ändelsen -is på det mesta. Dagis, mellis, gullis, sötis och absurda självkonstruerade avarter som tröjis, parkis, vovvis och sängis.
    - Din senaste litterära upplevelse är Max Balja och din näst senaste Max Potta.
    - Du råkar kalla din partner för pappa.
    - Du vill skicka lönnmördare på barnet som gjorde sönder ditt barns leksak så att det började gråta.
    - Du har bara tid att raka det ena benet.
    - Du gömmer dig på badrummet för att få vara ifred.
    - Barnet kräks, och du fångar det i händerna.
    - Du skaffar en barnvakt då du och din man inte varit ute ensamma på evigheter, och sedan tillbringar du halva kvällen med prata om dem och ringer och kollar att det går bra.
    - Du använder ditt eget saliv till att tvätta ditt barn i ansiktet.
    - Du har inte hjärta att ge bort bebiskläderna, det är så slutgiltigt att barnet blivit stort då........   

Öki 070326
  • Pess

Sköööönt med lång samsovning i stora sängen Maja (hoppas Elvira till sist somnade igår kväll bara) Tack för tips om magen. Igår åt L ett stort moget päron. Drack bara vatten (skippade mjölken) och fick Laktulos till kvällsmaten. Inväntar med spänning dagens bajs

Fy för att operera ut en visdomstand Lycka till

Minna Det stämmer, det stämmer.....

Har en extremt klägnig tjej idag. Vaknade tidigt och har sovit risigt sedan flera nätter tillbaka. Vet inte vad det är. Kanske en begynnande tandinvasion, tösen har ju fortfarande bara 6 gaddar. De första i överkäken kom för två veckor sedan

Tänkte försöka ta mig till några affärer idag för julklappsinköp...

Svar på tråden Minnas tjejer X