• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • cirkel

Gomorron!
    Värst vad tomt det är här.
    Jag får väl skriva lite för att ngt ska hända!

Idag lämnade jag E på dagis för 1:a ggn på 2 veckor. Jag har hållit henne hemma för att hon ska slippa bli sjuk och för att vi var bortresta. Hon var lite blyg, men det gick bra iaf.

Idag har jag massor att göra. Ett tjejgäng kommer på middag ikväll och de har inte sett huset än. Ska städa, baka och laga mat. Dessutom kommer det en liten bebis ikväll, 2 mån gammal.

• Nafrung

Skickar gott  till alla. chefen var just förbi och hade köpt lyxkaffe till oss allihop.

Mysigt med tjejmiddag och visning av huset Cirkel. Hade ni mycket att fixa i huset innan ni flyttade in?

Vi har bara visat huset för familjen än så länge, och kompisarna som hjälpte oss att flytta. Känns fortfarande lite konstigt att bo i hus igen. (Är uppväxt i hus, men flyttade ju hemifrån för typ 15 år sedan.) Men det är mysigt att vakna och det är tyst och man kan gå ned och sätta på kaffet och kika på grannarnas julstjärnor och ljusstakar.

Det är dock lite kallt på vårt entreplan just nu, övervåningen däremot är nästan lite för varm. Vi måste fixa lite med värmen tror jag. Jag menar, man måste ju ha varmt där man är, kök, matrum och vardagsrum. Sen ska vi ansluta golvvärme i matrummet. Det är förberett för det, men det är inte anslutet. Korkat tycker jag, det är ju skönt. Och sen är det vattenburet så det blir ju inte svindyrt på elräkningen heller.

• Pess

Hej alla och TACK för alla fina kommentarer och er omtanke!!! Ni är underbara.

Jag är hemma igen, allt har gått bra. Smidigt kanske man skulle kunna säga även om det ju är ganska omständigt ändå efter 12 fulla veckor. Man ska plågas in i det sista. Först värkar och framfödande, när det är klart så är det sövning och skrapning på operation. OCH som grädde på moset så visade sig min läkare som skulle skrapa mig vara det sötaste och snyggaste jag sett i en läkarrock (och förmodligen några år yngre än mig oxå) MEN, han var oxå en av de mest ödmjuka och trevligaste läkare jag träffat och verkar ha gjort ett jäkligt bra jobb. Han besökte mig även efteråt på uppvaket (vilket de inte gjort förut när jag blivit skrapad) och berättade att allt gått väldigt bra och att det var ett okomplicerat ingrepp. Han frågade även hur jag MÅDDE i hjärtat, om jag var ledsen? Det uppskattas. Jag grät en skvätt efter narkosen (efter att ha dragit en rappakalja för narkospersonalen om att jag bakat pepparkakshus precis när jag blev väckt) Just då var det en blandning av lättnad och såklart vemod. Narkospersonalen känner jag sedan tidigare och även det kändes tryggt.

Nu mår jag bra igen, för första morgonen på evigheter kunde jag vakna utan att må illa och kräkas. Och det är ju liiiiite skönt oxå. Jag finner en tröst i att det inte fanns något val denna gång. Det hade aldrig blivit bra ändå. Det hade aldrig blivit ett levande barn (vilket oxå personalen bekräfade gång på gång när det var jobbigt) Så varför inte känna lite lättnad i att äntligen må bra igen? Jag blöder nästan ingenting trots att det inte är många timmar sedan op. Det tyder på att läkaren inte lämnade mycket rester kvar.

Annars känns det kusligt tomt. Idag känner jag mig inte ledsen, inte glad, inte någonting. Det oroar mig litegrann. Fast å andra sidan kanske jag innerst inne kände på mig hela graviditeten att något inte VAR bra. Att det inte skulle bli något barn. Konstigt va? Nu är det en lättnad över att få en fristad från all oro, alla nojor. Nu kan jag bara få vara mig själv utan att få tankarna besatta av oro.

Ett nytt försök då? NEJ NEJ NEJ.....Ju mer jag tänker på det, desto mer NEEEEEJ känner jag. Det där med att vara gravid och föda barn verkar inte var min "cup of tee" Att vi har L känns som en jäkla fullträff....Och det är jag tacksam för. Det är inte fy skam med ett barn heller....Eller hur Minna?

Kram på er.

• Minna72
    Jag ryser när jag läser ditt fina inlägg! Mitt i all bedrövelsen, att hitta ljuspunkter och känna lättnad. Du är stark och fin Pess!  Njut så mycket du kan nu av finaste lilla Urgo och ditt pepparkakshus.  
    Öki 070326
  • Nafrung

Nej, Pess, ett barn är inte fy skam!! Ni har ju VÄRLDENS finaste lilla tjej också!!!

Och skönt att allt gått som det ska, trots det outhärdligt sorgliga i det hela. Kramar från hela familjen Naffe, speciellt från T!

• maja under eken

Hej vänner,

kikar bara in en snabbis o ger er alla en kram.

läste i förrgår vad som hänt Pess o kunde inte få ur mig några ord. hur kan man inte känna medlidande liksom. Pess, du e så himla go o betydelsefull i den här tråden o jag har tänkt jättemycket på dig, ledsen i hjärtat och ögat för din skull.

Men som du säger, hur lyckligt förunnad e man inte som har världens goaste unge!! Skalman e rädd f nya försök o tror att så fort vi kastar oss in i barnaproduktionen igen så sitter vi där o mår likadant som förra gången. Men d gör vi ju inte! Vi har en underbar unge o leva för o va tacksam över att vi får ha i våra liv. En liten skit som inte fattar hur mycket hon betyder o hur lätt d e o stiga upp på morgonen, hur motigt livet än kan kännas just den dan. Dom gör verkligen livet värt o leva.

Du låter så stark o positiv Pess, hoppas verkligen att ditt hjärta läks. Du e värd allt gott! O skippa alla funderingar på syskon, d går ju inte o ta vettig ställnig t d i dagsläget. Klart man känner nu att - aldrig mer! Varmaste kramen!!

Minna, kanske msn-date ikväll?

Nu ska vi åka o shoppa lite o leka m Teo, Elviras kille.

Elvira - Livets Solstråle!
  • cirkel

Kram på dig Pess! Skönt att det har gott så bra och att det var en bra läkare. Och även skönt att det inte fanns något val, det hade säkert varit oändligt mycket jobbigare om det hade funnits det. Och underbart att ni har lilla söta L som ni kommer att ha väldigt mycket glädje av.

Naffe: Värme är trixigt i hus! Väldigt svårt att ställa in pannan så att det är lagom varmt både när det är kallt och varmt ute.
    Nej, vi behövde inte fixa ngt innan vi flyttade in. Det är tapetsering i vår egen takt som gäller och badrumsrenovering när vi känner för det. Det ena badrummet ska vi göra om i januari, så det är toppen med ROT-avdraget som infördes nu! Det sparar vi kanske 15000 kr på!

• cirkel

Varför kommer min status med i inläggen?!?! Hur får jag bort det???

• cirkel

Tog bort statusen helt... Knepigt!
    Dax för lite mer fixning inför ikväll. Har iaf dammsugit hela nedervåningen.

Svar på tråden Minnas tjejer X