• Anonym (Kränkt)

Polis övergrepp

Min sambo skulle skjutsa en granne till affären igår eftermiddag och blev påhoppad på parkeringen utanför affären av en gående sivilpolis. Hon frågade hur det var här då och min sambo talade om att allt var bra. Då visade hon sin bricka och ringde efter en polisbil som skulle komma med en alko mätare. Han fick blåsa och allt var ok, men blev utsliten ur bilen och fick ställa sej med fötterna brett isär o händerna på polisbilens tak och blev visiterad. Han blev behandlad som värsta brottslingen. Han blev tvingad att följa med för att lämna urin o blod för drogtest för att polisen påstod att han hade röda ögon.Inte heller det prover gav något utslag. De ringer mej som var kvar hemma och talar om att min sambo är hos polisen och ska prata lite, men någon annan förklaring fick jag inte. Det värsta är att min sambo känner sej oerhört kränkt och utsatt och har inte ens fått en ursäkt eller förklaring av den polis som först påstod att han var onykter och hade tagit droger. Till saken hör att inte NÅGON av oss har ens testat droger och alltid tagit avstånd från sånt och uppfostrat våra barn att tänka som oss. Vi är över 50 år. Får verkligen polisen bete sej hur som helst ostraffat. Jag är dessutom hjärtsjuk och får inte oroas i onödan då jag får en attack av oro och stress, och det fick jag så min sambo hittade mej på golvet när han kom hem. Efter medesinering piggnar jag alltid till tack o lov men man kan ju bara tänka sej hur rädd min sambo blev.

• Svar på tråden Polis övergrepp
  • Anonym (jobbigt)

klart polisen ska få ta prover, men på giltiga grunder..sa d varför? tyckte de han hade kört konstigt..pratade sluddrig osv?

de får inte ta in personer bara för att kolla..de måste misstänka och ngt måste ha gjort så de blivit misstänkta

men sen finns det folk till allt

...mina förra grannar ringde polisen TRE ggr för att de trodde min sambon misshandlade mig..en gång han va arg på ngt annat och skrek ang det och va förbannad. en gång hade vi bråkat men inte slagits och en av ggr hade det varit helt tyst i lägenheten och ändå så hade de ringt polisen, fråga mej inte varför för jag hade inte hört ngt alls o jag va hemma.

och i alla dessa fallen så står polisen och anklagar, ingen tror på mej den stackars "misshandlande kvinna" som inte är misshandlad. Kommer in o sovrummet och står kvar när sambon ska ta på sig kläder för att prata med de osv.

finns poliser..oftast män som tror att de är ngt tyvärr..men har även träffat bra poliser som varit trevliga osv

• Anonym (Realist)

XXXX
    Tillägg: Jag tycker du ska skriva en roman av vad du SETT och inte vad du HÖRT. Är de så bevakade fortfarande (tror inte ens att våra kriminella gängledare är så bevakade) så tror jag i allra högsta grad att det inte alls är 10 år sen de var kriminella. Såpass mkt insyn i polisarbetet har jag så att jag VET att det inte går till så...

• Anonym

Anonym (xxxx) skrev 2008-12-22 10:46:28 följande:

Min sambo och många av hans vänner var kriminella i sena tonåren och i början av de 20. Alla är en bra bit över 30 idag, gifta med barn, egna firmor osv. Ändå kan polisen inte låta dom vara ifred. I flera fall handlar det om rena trakasserier. En kille brukar ha en polisbil väntandes utanför sitt hus varje dag. Dom tar in honom på pissprov ca varannan dag bara för att jäklas så han kommer försent till jobbet. Dom har satt det i system. Han skulle på semester och höll på att missa planet för han blev stoppad på väg till flygplatsen. Han blev stoppad på väg hem från flygplatsen oxå. Han tar inte ens droger. Festade en del för ca 8 år sen. Men det finns poliser som tar det här personligt och som stör sig på att det går bra för vissa. Poliser är inte så ärliga som folk vill tro. Vet flera gånger när polisen stoppat bekanta och plockat av dom pengar och stoppat dom i fickan med ett spydigt tack så mycket. Killarna vet att dom har ett brottsregister och anmäler inte. Ingen skulle tro dom. Folk skulle nog bli förvånade om dom visste hur en del poliser arbetar.
    Pratar du om Sverige? Jag har många bekanta men har aldrig hört talas om att någon har blivit bestulen av polisen eller har haft en polisbil ståendes utanför sitt hus varje dag. Detta låter som en saga från undre världen.
  • Anonym

Anonym (jobbigt) skrev 2008-12-22 11:12:45 följande:

klart polisen ska få ta prover, men på giltiga grunder..sa d varför? tyckte de han hade kört konstigt..pratade sluddrig osv? de får inte ta in personer bara för att kolla..de måste misstänka och ngt måste ha gjort så de blivit misstänkta men sen finns det folk till allt ...mina förra grannar ringde polisen TRE ggr för att de trodde min sambon misshandlade mig..en gång han va arg på ngt annat och skrek ang det och va förbannad. en gång hade vi bråkat men inte slagits och en av ggr hade det varit helt tyst i lägenheten och ändå så hade de ringt polisen, fråga mej inte varför för jag hade inte hört ngt alls o jag va hemma. och i alla dessa fallen så står polisen och anklagar, ingen tror på mej den stackars "misshandlande kvinna" som inte är misshandlad. Kommer in o sovrummet och står kvar när sambon ska ta på sig kläder för att prata med de osv. finns poliser..oftast män som tror att de är ngt tyvärr..men har även träffat bra poliser som varit trevliga osv
    Vilka bra grannar ni har som vågar lägga sig i när de hör bråk. Kanske borde ni dock tänka lite på hur ni agerar när ni blir arga om det hörs ända in till grannarna.
  • Anonym (jobbigt)

Anonym skrev 2008-12-22 11:16:29 följande:

Anonym (jobbigt) skrev 2008-12-22 11:12:45 följande:
    Vilka bra grannar ni har som vågar lägga sig i när de hör bråk. Kanske borde ni dock tänka lite på hur ni agerar när ni blir arga om det hörs ända in till grannarna.
    jo men en av ggr hade de kommit utan att det varit ngt alls...sambon satt vid datorn och jag stod och rulla köttbullar och jag hade bara varit hemma 30min eller nåt..inget bråk eller tjafs eller anant högljutt alls...varför kom de då? de sa att ngn hade ringt.

jo bra att grannar som reagerar men vad hade de hört den gången? inget alls..jag hade inte hört ngt och jag va i annat rum...kke ngt på gatan..andra grannar inbillning vad vet jag.

sen om jag nu blvit misshandla så är det väl inte det bsäta att vara brysk och aggresiv som polis och gorma och skrika...

sen kan man väl få ha nåt ordentligt bråk nån gång om året..och råkar man bo i lyhört hyreshus så gör man..just nu så hör jag grannars fotsteg hela dagarna, deras barn bobbycar över trösklar osv.
  • Anonym

Anonym (jobbigt) skrev 2008-12-22 11:26:07 följande:

Anonym skrev 2008-12-22 11:16:29 följande:
    jo men en av ggr hade de kommit utan att det varit ngt alls...sambon satt vid datorn och jag stod och rulla köttbullar och jag hade bara varit hemma 30min eller nåt..inget bråk eller tjafs eller anant högljutt alls...varför kom de då? de sa att ngn hade ringt. jo bra att grannar som reagerar men vad hade de hört den gången? inget alls..jag hade inte hört ngt och jag va i annat rum...kke ngt på gatan..andra grannar inbillning vad vet jag. sen om jag nu blvit misshandla så är det väl inte det bsäta att vara brysk och aggresiv som polis och gorma och skrika... sen kan man väl få ha nåt ordentligt bråk nån gång om året..och råkar man bo i lyhört hyreshus så gör man..just nu så hör jag grannars fotsteg hela dagarna, deras barn bobbycar över trösklar osv.
    Tror att om det är så att man har ringt polisen flera gånger pga misstänkt bråk hos grannarna så är risken större att man tror att det är bråk på gång igen fast det inte är det. Man vet ju att det har varit så förut. Men de gör det säkert inte för att vara elaka. Jag bor också i ett lyhört hus men ingen av våra grannar är så osams att det hörs mellan lägenheterna. Däremot kan jag höra när grannens bebis skriker på nätterna.
  • Anonym
    Svar på #115
    Kan det vara så att polisen blir brysk för att dom känner frustration? Tredje gången på samma adress misstänkt misshandel av kvinna som nekar att något hänt? Klart man blir frustrerad då. Är väl inte så kul att åka till samma adress flera gånger och mötas av någon som säger att inget hänt. Då undrar man ju varför grannarna ringt? Då kanske polisen tror mer på grannarna än på er, för ingen rök utan eld som man brukar säga. Och en gång är väl ingen gång. Men tre gånger!
  • Anonym (jobbigt)

Anonym skrev 2008-12-22 11:30:26 följande:

Svar på #115Kan det vara så att polisen blir brysk för att dom känner frustration? Tredje gången på samma adress misstänkt misshandel av kvinna som nekar att något hänt? Klart man blir frustrerad då. Är väl inte så kul att åka till samma adress flera gånger och mötas av någon som säger att inget hänt. Då undrar man ju varför grannarna ringt? Då kanske polisen tror mer på grannarna än på er, för ingen rök utan eld som man brukar säga. Och en gång är väl ingen gång. Men tre gånger!
    det är ju det som är grejen...att i princip så kan man ringa ang vad som helst och vet att polisen kommer ta det på allvar...istället för att lyssna på alla de parter inblandade..och att vi som blir utsatta inte får veta vem som ringt..för de har rätt att vara anonyma..men vi som utsätts har ingen rätt att vara anonym.

sen va polisen lika illa alla de tre ggr de kom...den gången vi hade bråkat så hade vi slutat och blivit sams och låg och sov när de väl kom så det blev lixom så bryskt...och de förklarar ju lixom inte alltid vad det gäller...tycker att man kan gå lite smidigare fram när man kommer in i ngns hem mitt i natten för att anklaga.

samma gäller när folk blir stoppade på gatan pga klädsel(har hänt) eller misstänk beteende...istället för att först ta reda på om de är påverkade så anklagar de innan..och sen inte ber om ursäkt.
  • Anonym

Anonym (jobbigt) skrev 2008-12-22 11:37:37 följande:

Anonym skrev 2008-12-22 11:30:26 följande:
    det är ju det som är grejen...att i princip så kan man ringa ang vad som helst och vet att polisen kommer ta det på allvar...istället för att lyssna på alla de parter inblandade..och att vi som blir utsatta inte får veta vem som ringt..för de har rätt att vara anonyma..men vi som utsätts har ingen rätt att vara anonym. sen va polisen lika illa alla de tre ggr de kom...den gången vi hade bråkat så hade vi slutat och blivit sams och låg och sov när de väl kom så det blev lixom så bryskt...och de förklarar ju lixom inte alltid vad det gäller...tycker att man kan gå lite smidigare fram när man kommer in i ngns hem mitt i natten för att anklaga. samma gäller när folk blir stoppade på gatan pga klädsel(har hänt) eller misstänk beteende...istället för att först ta reda på om de är påverkade så anklagar de innan..och sen inte ber om ursäkt.
    Vi har nog alla olika erfarenheter. För jag har aldrig blivit stoppad av polisen på gatan. Dock har jag blivit stoppad i trafikkontroller och fått blåsa men då har dom alltid varit trevliga. Jag har heller aldrig varit med om att polisen kommit hem till mig och om de gjorde det så skulle jag nog fundera på anldningen innan jag blev upprörd på poliserna. Vad är det för klädsel man har om man blir stoppad på gatan bara för sina kläders skull?
  • Anonym (jobbigt)

Anonym skrev 2008-12-22 11:42:00 följande:

Anonym (jobbigt) skrev 2008-12-22 11:37:37 följande:
    Vi har nog alla olika erfarenheter. För jag har aldrig blivit stoppad av polisen på gatan. Dock har jag blivit stoppad i trafikkontroller och fått blåsa men då har dom alltid varit trevliga. Jag har heller aldrig varit med om att polisen kommit hem till mig och om de gjorde det så skulle jag nog fundera på anldningen innan jag blev upprörd på poliserna. Vad är det för klädsel man har om man blir stoppad på gatan bara för sina kläders skull?
    va en artikel serie tidigare iår i ngn av de störe tidningarna med tillhörande tv klipp..det några svartklädda ungdomar i alternativa frisyer...varav en hade blivit tillsagd att pissa i mugg där de var, i parken alltså. De hade suttit där på en bänk när två poliser kom fram och tyckte hon hade röda ögon och sa til henne att anledningen att de gick fram va deras klädsel.
Svar på tråden Polis övergrepp