• Anonym (Kränkt)

Polis övergrepp

Min sambo skulle skjutsa en granne till affären igår eftermiddag och blev påhoppad på parkeringen utanför affären av en gående sivilpolis. Hon frågade hur det var här då och min sambo talade om att allt var bra. Då visade hon sin bricka och ringde efter en polisbil som skulle komma med en alko mätare. Han fick blåsa och allt var ok, men blev utsliten ur bilen och fick ställa sej med fötterna brett isär o händerna på polisbilens tak och blev visiterad. Han blev behandlad som värsta brottslingen. Han blev tvingad att följa med för att lämna urin o blod för drogtest för att polisen påstod att han hade röda ögon.Inte heller det prover gav något utslag. De ringer mej som var kvar hemma och talar om att min sambo är hos polisen och ska prata lite, men någon annan förklaring fick jag inte. Det värsta är att min sambo känner sej oerhört kränkt och utsatt och har inte ens fått en ursäkt eller förklaring av den polis som först påstod att han var onykter och hade tagit droger. Till saken hör att inte NÅGON av oss har ens testat droger och alltid tagit avstånd från sånt och uppfostrat våra barn att tänka som oss. Vi är över 50 år. Får verkligen polisen bete sej hur som helst ostraffat. Jag är dessutom hjärtsjuk och får inte oroas i onödan då jag får en attack av oro och stress, och det fick jag så min sambo hittade mej på golvet när han kom hem. Efter medesinering piggnar jag alltid till tack o lov men man kan ju bara tänka sej hur rädd min sambo blev.

• Svar på tråden Polis övergrepp
  • Anonym (jurist)

Anonym skrev 2008-12-03 18:54:10 följande:

Kan förstå att folk blir kränkta när man blir misstänkt för något man inte gjort men polisen måste göra sitt jobb. Däremot är det fördjävligt vilken nedlåtande attityd vissa poliser har mot befolkningen. Har varit med om poliser som skrikit folk rakt i ansiktet utan anledning, fällt spydiga kommentarer mm.
    för att inte tala om vilken nedlåtande attityd vissa i befolkningen har mot poliser... bara att läsa denna tråd... tyvärr så är det nog så att det blir en ond cirkel av det hela...
  • Anonym (anna)

Jag tycker det är helt okej, ja rent av mer än okej att dom tar in människor för provtagning. Det är ju så dom måste göra om dom misstänker drogpåverkan.

Det jag tycker är förjäkligt är en del polisers attityd. Har själv en sambo som är polis och har hört många dryga kommentarer från vissa i uniform .

Om personen som är misstänkt inte gör något motstånd finns det väl ingen som helst anledning för polisen att "spela tuff".

Kan se händelsen framför mej, en dryg polis som är onödigt "bestämd" i sin yrkesroll. Man måste alltid ha i åtanke att personen det gäller kan vara fullständigt oskyldig på alla vis. Då kan man inte ursäkta en kränkande behandling.

• Anonym (anna)

Polisens jobb är att skydda och tjäna allmänheten. Inte att åka runt och "spela Allan" mot laglydiga medborgare.

• Järnvilja

Jag tror inte TS:s man berättat den sanna anledningen till varför han var på polisstationen.

Så enkelt är det.

• Järnvilja

"Han fick blåsa och allt var ok, men blev utsliten ur bilen och fick ställa sej med fötterna brett isär o händerna på polisbilens tak och blev visiterad. Han blev behandlad som värsta brottslingen. Han blev tvingad att följa med för att lämna urin o blod för drogtest för att polisen påstod att han hade röda ögon."

Ja, eller hur...

• Efterlyst

Min erfarenhet är att jag blir trevligt bemött i nio fall av tio. Många blir ju nervösa när man stoppar dom för någon kontroll osv, vissa har bråttom och kan känna sig pressade, men väldigt få är otrevliga.
    Dom som är otrevliga har oftast haft med oss att göra på fel sida av lagen förr och blir irriterade för att dom vet att dom snart åker dit för det ena eller det andra pga dom tex har tagit droger.

Jag har inte jobbat som polis hela livet, jag jobbade på byggen innan jag utbildade mig och har hört det mesta om poliser jag också. Jag hade också hört om poliser som misshandlar, poliser som gör det ena och det andra. Poliser som håller varandra om ryggen osv.
    Nu är jag polis och vet att det inte alls går till så. Det är precis tvärtom.

Ingen polis som är maktkåt kommer speciellt långt med det, för ingen inom polisen vill ställa sig bakom sånt. En gång har jag varit med om att en polis gick för långt, han brukade inget våld men han var otrevlig över alla gränser, och han anmäldes direkt. Av kollegor.

Vi har inget som helst intresse av att åka runt på stan och hoppa på oskyldiga medborgare, vi har tillräckligt mycket att göra med dom som inte är oskyldiga. Och det handlar inte om att hoppa på, det handlar om att vi vaknar hemma i sängen på morgonen som alla andra och går till jobbet.
    Men alla känner nån som känner nån som blivit misshandlade av poliser, även dödade. Det är ju väldigt vanligt i det här landet att polisen misshandlar folk.

En stor missuppfattning är att poliser kan ta sig stora friheter. Det kan vi inte, tvärtom. Det är väldigt reglerat. Jag kan inte ens kroppsvisitera en människa utan ett beslut från befäl. Ännu mindre kan jag börja spela allan och säga till folk att göra ditten och datten. Vi har klara och tydliga regler, går vi över gränsen så ska det anmälas.
    I vår egen tidning som vi får hem en gång i månaden deklareras brott som poliser blivit anmälda för samt påföljd. Ingen försöker sopa nåt under mattan.
    Är det lagarna man är missnöjd med så är det politikerna man ska vända sig till, inte polisen.

Som polis har man hört allt. Jag vet att många tycker att jag är en idiot bara för att jag finns. Det rör mig inte i ryggen.
    Jag vet varför jag är polis och jag trivs riktigt bra med mitt jobb. Ett jobb som jag gör bra, men som jag trots det kommer få skit för så länge jag lever. Det gör inget. Väldigt många är glada över att vi finns också.

• Anonym (jurist)

Efterlyst skrev 2008-12-03 20:07:14 följande:

Min erfarenhet är att jag blir trevligt bemött i nio fall av tio. Många blir ju nervösa när man stoppar dom för någon kontroll osv, vissa har bråttom och kan känna sig pressade, men väldigt få är otrevliga.Dom som är otrevliga har oftast haft med oss att göra på fel sida av lagen förr och blir irriterade för att dom vet att dom snart åker dit för det ena eller det andra pga dom tex har tagit droger.Jag har inte jobbat som polis hela livet, jag jobbade på byggen innan jag utbildade mig och har hört det mesta om poliser jag också. Jag hade också hört om poliser som misshandlar, poliser som gör det ena och det andra. Poliser som håller varandra om ryggen osv.Nu är jag polis och vet att det inte alls går till så. Det är precis tvärtom.Ingen polis som är maktkåt kommer speciellt långt med det, för ingen inom polisen vill ställa sig bakom sånt. En gång har jag varit med om att en polis gick för långt, han brukade inget våld men han var otrevlig över alla gränser, och han anmäldes direkt. Av kollegor.Vi har inget som helst intresse av att åka runt på stan och hoppa på oskyldiga medborgare, vi har tillräckligt mycket att göra med dom som inte är oskyldiga. Och det handlar inte om att hoppa på, det handlar om att vi vaknar hemma i sängen på morgonen som alla andra och går till jobbet. Men alla känner nån som känner nån som blivit misshandlade av poliser, även dödade. Det är ju väldigt vanligt i det här landet att polisen misshandlar folk.En stor missuppfattning är att poliser kan ta sig stora friheter. Det kan vi inte, tvärtom. Det är väldigt reglerat. Jag kan inte ens kroppsvisitera en människa utan ett beslut från befäl. Ännu mindre kan jag börja spela allan och säga till folk att göra ditten och datten. Vi har klara och tydliga regler, går vi över gränsen så ska det anmälas.I vår egen tidning som vi får hem en gång i månaden deklareras brott som poliser blivit anmälda för samt påföljd. Ingen försöker sopa nåt under mattan.Är det lagarna man är missnöjd med så är det politikerna man ska vända sig till, inte polisen. Som polis har man hört allt. Jag vet att många tycker att jag är en idiot bara för att jag finns. Det rör mig inte i ryggen.Jag vet varför jag är polis och jag trivs riktigt bra med mitt jobb. Ett jobb som jag gör bra, men som jag trots det kommer få skit för så länge jag lever. Det gör inget. Väldigt många är glada över att vi finns också.
    jag tex, är väldigt glad över att du finns =D
  • Hemligalåda

Min erfarenhet är att jag blir trevligt bemött i nio fall av tio. Många blir ju nervösa när man stoppar dom för någon kontroll osv, vissa har bråttom och kan känna sig pressade, men väldigt få är otrevliga. Dom som är otrevliga har oftast haft med oss att göra på fel sida av lagen förr och blir irriterade för att dom vet att dom snart åker dit för det ena eller det andra pga dom tex har tagit droger. Jag har inte jobbat som polis hela livet, jag jobbade på byggen innan jag utbildade mig och har hört det mesta om poliser jag också. Jag hade också hört om poliser som misshandlar, poliser som gör det ena och det andra. Poliser som håller varandra om ryggen osv. Nu är jag polis och vet att det inte alls går till så. Det är precis tvärtom. Ingen polis som är maktkåt kommer speciellt långt med det, för ingen inom polisen vill ställa sig bakom sånt. En gång har jag varit med om att en polis gick för långt, han brukade inget våld men han var otrevlig över alla gränser, och han anmäldes direkt. Av kollegor. Vi har inget som helst intresse av att åka runt på stan och hoppa på oskyldiga medborgare, vi har tillräckligt mycket att göra med dom som inte är oskyldiga. Och det handlar inte om att hoppa på, det handlar om att vi vaknar hemma i sängen på morgonen som alla andra och går till jobbet. Men alla känner nån som känner nån som blivit misshandlade av poliser, även dödade. Det är ju väldigt vanligt i det här landet att polisen misshandlar folk. En stor missuppfattning är att poliser kan ta sig stora friheter. Det kan vi inte, tvärtom. Det är väldigt reglerat. Jag kan inte ens kroppsvisitera en människa utan ett beslut från befäl. Ännu mindre kan jag börja spela allan och säga till folk att göra ditten och datten. Vi har klara och tydliga regler, går vi över gränsen så ska det anmälas. I vår egen tidning som vi får hem en gång i månaden deklareras brott som poliser blivit anmälda för samt påföljd. Ingen försöker sopa nåt under mattan. Är det lagarna man är missnöjd med så är det politikerna man ska vända sig till, inte polisen. Som polis har man hört allt. Jag vet att många tycker att jag är en idiot bara för att jag finns. Det rör mig inte i ryggen. Jag vet varför jag är polis och jag trivs riktigt bra med mitt jobb. Ett jobb som jag gör bra, men som jag trots det kommer få skit för så länge jag lever. Det gör inget. Väldigt många är glada över att vi finns också.
    Men oj vad mysigt.
  • Anonym (rätt)
    Hemligalåda skrev 2008-12-03 16:41:30 följande:
    Är väl ingen nyhet direkt att de flesta poliser uppför sig som svin ...jag kommer aldrig att lita på en polis mer i mitt liv...
    Jag har bara positiva erfarenheter av polisens jobb. Mkt positivt. Inget negativt alls.
  • LykkeLee
    Min erfarenhet är att jag blir trevligt bemött i nio fall av tio. Många blir ju nervösa när man stoppar dom för någon kontroll osv, vissa har bråttom och kan känna sig pressade, men väldigt få är otrevliga.Dom som är otrevliga har oftast haft med oss att göra på fel sida av lagen förr och blir irriterade för att dom vet att dom snart åker dit för det ena eller det andra pga dom tex har tagit droger.Jag har inte jobbat som polis hela livet, jag jobbade på byggen innan jag utbildade mig och har hört det mesta om poliser jag också. Jag hade också hört om poliser som misshandlar, poliser som gör det ena och det andra. Poliser som håller varandra om ryggen osv.Nu är jag polis och vet att det inte alls går till så. Det är precis tvärtom.Ingen polis som är maktkåt kommer speciellt långt med det, för ingen inom polisen vill ställa sig bakom sånt. En gång har jag varit med om att en polis gick för långt, han brukade inget våld men han var otrevlig över alla gränser, och han anmäldes direkt. Av kollegor.Vi har inget som helst intresse av att åka runt på stan och hoppa på oskyldiga medborgare, vi har tillräckligt mycket att göra med dom som inte är oskyldiga. Och det handlar inte om att hoppa på, det handlar om att vi vaknar hemma i sängen på morgonen som alla andra och går till jobbet. Men alla känner nån som känner nån som blivit misshandlade av poliser, även dödade. Det är ju väldigt vanligt i det här landet att polisen misshandlar folk.En stor missuppfattning är att poliser kan ta sig stora friheter. Det kan vi inte, tvärtom. Det är väldigt reglerat. Jag kan inte ens kroppsvisitera en människa utan ett beslut från befäl. Ännu mindre kan jag börja spela allan och säga till folk att göra ditten och datten. Vi har klara och tydliga regler, går vi över gränsen så ska det anmälas.I vår egen tidning som vi får hem en gång i månaden deklareras brott som poliser blivit anmälda för samt påföljd. Ingen försöker sopa nåt under mattan.Är det lagarna man är missnöjd med så är det politikerna man ska vända sig till, inte polisen. Som polis har man hört allt. Jag vet att många tycker att jag är en idiot bara för att jag finns. Det rör mig inte i ryggen.Jag vet varför jag är polis och jag trivs riktigt bra med mitt jobb. Ett jobb som jag gör bra, men som jag trots det kommer få skit för så länge jag lever. Det gör inget. Väldigt många är glada över att vi finns också.
    Om det inte fanns poliser som hjälpt mig i många svåra situationer så vet jag inet vad jag skulle tagit mig till. Jag är så glad för vår poliskår och har aldrig varit med om ngt negativt. Ingen jag känner heller.
Svar på tråden Polis övergrepp