• Anonym (Kränkt)

Polis övergrepp

Min sambo skulle skjutsa en granne till affären igår eftermiddag och blev påhoppad på parkeringen utanför affären av en gående sivilpolis. Hon frågade hur det var här då och min sambo talade om att allt var bra. Då visade hon sin bricka och ringde efter en polisbil som skulle komma med en alko mätare. Han fick blåsa och allt var ok, men blev utsliten ur bilen och fick ställa sej med fötterna brett isär o händerna på polisbilens tak och blev visiterad. Han blev behandlad som värsta brottslingen. Han blev tvingad att följa med för att lämna urin o blod för drogtest för att polisen påstod att han hade röda ögon.Inte heller det prover gav något utslag. De ringer mej som var kvar hemma och talar om att min sambo är hos polisen och ska prata lite, men någon annan förklaring fick jag inte. Det värsta är att min sambo känner sej oerhört kränkt och utsatt och har inte ens fått en ursäkt eller förklaring av den polis som först påstod att han var onykter och hade tagit droger. Till saken hör att inte NÅGON av oss har ens testat droger och alltid tagit avstånd från sånt och uppfostrat våra barn att tänka som oss. Vi är över 50 år. Får verkligen polisen bete sej hur som helst ostraffat. Jag är dessutom hjärtsjuk och får inte oroas i onödan då jag får en attack av oro och stress, och det fick jag så min sambo hittade mej på golvet när han kom hem. Efter medesinering piggnar jag alltid till tack o lov men man kan ju bara tänka sej hur rädd min sambo blev.

• Svar på tråden Polis övergrepp
  • Anonym (xxxx)

Min sambo och svåger blev stoppade av polisen när de tog en svarttaxi. När dom blev stoppade sa både min sambo och chauffören att dom var kompisar och bara fick skjuts in till stan.
    Poliserna blev purkna och min sambo och svåger fick kliva ur bilen och blev satta i varsin piketbuss och körda åt varsitt håll. Min sambo släppte dom av långt ute på Djurgården. I bussen blev han upprepade gånger hotad av den som hade högst befäl. Min sambo tog inte det hela på så stort allvar utan var på gott humör och det gjorde befälet på riktigt dåligt humör. Så han fick höra upprepade gånger att han skulle passa sig för annars skulle han råka illa ut och så vidare.
    Men han hoppade in i en taxi ute på Djurgården och var tillbaks inne i stan innan poliserna. Dom fick syn på varandra inne i stan igen

• Kloss

I min ungdom hade jag en kompis som körde svarttaxi.

När vi såg att krimpolisen spanade hoppade jag in i hans bil och vi körde till en hamburgerbar där vi blev stoppade av polisen och jag uppmanades att ange honom.

Sanningenligt uppgav jag att jag kände honom och att jag satt i hans bil för att vi skulle åka och äta då vi var hungriga.

Polisen blev ursinnig men jag flinade..!

• romani princess
    Anonym (xxxx) skrev 2008-12-19 22:18:22 följande:
    Min sambo och svåger blev stoppade av polisen när de tog en svarttaxi. När dom blev stoppade sa både min sambo och chauffören att dom var kompisar och bara fick skjuts in till stan. Poliserna blev purkna och min sambo och svåger fick kliva ur bilen och blev satta i varsin piketbuss och körda åt varsitt håll. Min sambo släppte dom av långt ute på Djurgården. I bussen blev han upprepade gånger hotad av den som hade högst befäl. Min sambo tog inte det hela på så stort allvar utan var på gott humör och det gjorde befälet på riktigt dåligt humör. Så han fick höra upprepade gånger att han skulle passa sig för annars skulle han råka illa ut och så vidare. Men han hoppade in i en taxi ute på Djurgården och var tillbaks inne i stan innan poliserna. Dom fick syn på varandra inne i stan igen
    HAHAHAHAHA

Det där med svarttaxi har jag en hel del erfarenhet av, jag förstår inte att plisen ens orkar spana för det är ju extremt svårt att få det hela att gå till nåt åtal.
  • Anonym (xxxx)

Min sambo får väl skylla sig själv....när han blev ombedd att kliva ur taxin så skulle han ta 10 steg bakåt. Han tog bara 9 och det var då befälet blev sur....Maktmissbruk...?
    Sen tror jag befälet blev lite irriterad att han bara nådde min sambo till naveln ungefär.

• Anonym (Hemskt)

N1klas skrev 2008-12-19 22:10:50 följande:

Javisst. Eftersom att det finns svin inom alla yrken så finns det även inom polisen. Hur skulle man kunna sätta stopp för det? Det letar sig in folk överallt. Försöker inte ursäkta något/någon.
    Jo det gör du faktiskt du försöker skylla på att det finns svin överallt men det är ingen ursäkt!
    Min kompis blev av med sin bästa vän pga att tre poliser blev sura och dem misshandlade sönder honom och lämnade honom livlös på akuten han blev av med sitt liv för att dem ville visa "sin" makt..
    Det är hemskt och i 8 av 10 fall där jag stött på polisen så har dem varit svin detta är dem vi skall "överlåta lagen" till lägga den i deras händer?!
    Kan inte stoppas?!
    Vad sägs om hårdare utbildning'?psyktest?
    Jag vill inte ha mina barn mördade av "lagens män " .
    POLISEN skall skänka trygghet..

Min släkting är polis.
  • N1klas
    Anonym (Hemskt) skrev 2008-12-20 22:41:35 följande:
    N1klas skrev 2008-12-19 22:10:50 följande: Jo det gör du faktiskt du försöker skylla på att det finns svin överallt men det är ingen ursäkt! Min kompis blev av med sin bästa vän pga att tre poliser blev sura och dem misshandlade sönder honom och lämnade honom livlös på akuten han blev av med sitt liv för att dem ville visa "sin" makt.. Det är hemskt och i 8 av 10 fall där jag stött på polisen så har dem varit svin detta är dem vi skall "överlåta lagen" till lägga den i deras händer?! Kan inte stoppas?! Vad sägs om hårdare utbildning'?psyktest? Jag vill inte ha mina barn mördade av "lagens män " . POLISEN skall skänka trygghet.. Min släkting är polis.
    Skylla på? På vilket sätt menar du då?
    Det är fakta. Att det smyger sig in skithål överallt är ingen nyhet.
    Det går heller inte att stoppa förutom när det upptäcks men jag vågar lova att folk inte drar sig för att anklaga polisen för det ena och det andra vilket leder till att de "riktiga fallen" blir svårare att uppmärksamma. Jag har haft väldigt lite kontakt med polisen och de få gånger jag haft det så har det inte varit några problem eller otrevligheter. Jag vet dock att det finns folk som blivit utsatta. Jag vet också att det finns två sidor av historierna.
  • N1klas

Det är som att moderera i ett forum kan man säga. Vi kan ju ta FL som ett exempel. Moderatorerna får inte ta upp enskilda ärenden i forumet och inte medlemmarna heller men när det görs så tas mycket ofta ur sitt sammanhang och det är moderatorerna som framstår som svin.

Moderatorerna kan dock inte svara eftersom att de inte får uttala sig om enskilda fall öppet i forumet så moderatorerna framstår som riktigt taskiga i många fall och då har folk bara fått höra den ena delen av berättelsen men ingen bryr sig om att det kan finnas en annan sida av det hela.

Jag kan tänka mig att det också förekommer inom många yrken och även inom polisen. Om någon anser att en polis betett sig svinigt så får jag bara höra den personens historia. Man utelämnar gärna information som kan vara negativt för den egna personen. Jag kan välja att tro på det eller prata med båda parter och bilda mig en egen uppfattning (vilket skulle bli mycket svårt).

• Anonym (Realist)

Det är lustigt med såna här trådar...
    Någon skriver sin version(i detta fall sin sambos version) o folk köper det rätt av *ler*
    Alla känner någon som fått stryk av polisen o vem känner inte någon som fått stryk i en piketbuss med en gulasidorna mellan (för att det inte ska bli blåmärken)...

Jag jobbar med ett yrke som är lite liknande polisens på ett sätt, dvs ett yrke där du i princip måste ha varit på plats, annars kan man inte veta vad som hänt..
    Hur många som hamnat i fyllecell anser dagen efter när de ska förklara för sin sambo varför de hamnade där att det var bra eftersom de var för berusade? Hur tror ni versionen låter då och vem får skulden?
    Är ni så naiva så ni tror att folk berättar sanningen? Visst finns det ett fåtal som gör det men de allra flesta väljer en "sanning" som är mest gynnande för sig själva..
    Är ni så naiva så ni köper rakt av att om någon säger att de fått stryk av polisen helt obefogat så har det gått till så?

Ta t ex TS man.. Han har enligt egen utsaga blivit "utsliten" ur bilen.. Kan det vara så att polisen tagit tag i honom då han klivit ur o han anser att den kränkningen i sig är att slita ur någon? Har han protesterat eller vägrat innan han blev utsliten? Isf ska han bli utsliten men jag betvivlar starkt att han berättar för sin fru att han inte medverkat i ingripandet om det är så..
    Tingsrätten/hovrätten måste vara en av de mest lögnaktiga husen i vårt land. Man berättar den version som är bäst för en, det är liksom mänskligt..

Sen förundras jag över att en del kan döma ut en hel kår på en eller några enstaka händelser.
    Jag blev jävligt illa bemött av en ica-kvinna förra veckan då jag missat att självscanna ett mjölkpaket o jag kände mig lite kränkt av henne som nästan talade till mig som att jag vore en tjuv..
    Ska jag avsky alla ica-anställda nu?
    Eller läkaren som missade att jag hade halsfluss förra året vilket gjorde att jag fick massa komplicationer så jag fick ligga inne på sjukhuset.. Ska jag misstro alla läkares kompetens nu?
    Polisen är en såpass insynsskyddad verksamhet vilket jag tror lätt leder till mkt rykten..
    De har dessutom i princip monopol på våldsanvändning vilket i sig är provocernade för många.
    Om man blivit orätt behandlad av en polis så anmäl eller rikta kritiken mot den personen isf och inte 16000 andra (finns väl ca så många om jag inte missminner).

En vän till mig är polis o såvida han inte ljuger fullständigt för mig så är inte polisen speciellt intresserad av "Svensson" som en del i tråden verkar tro.
    Och som någon annan skrev i tråden så är det intressant att alla bannar rattfyllerister men jäklar om man själv blir misstänkt på ngt sätt.
    Det är väl ganska naturligt att en del "oskyldiga" åker in på kontroll.. Däremot ska man bli bra behandlad så länge som man själv uppför sig och blir man inte det så är det DEN polisen som uppför sig felaktigt och som kanske skulle valt något annat jobb. Inte alla hans andra kollegor i landet!

Jag vet inte vad som hänt i TS situation, därför kommer jag inte kommentera den så mkt.
    Men sluta tro att ni vet precis hur allt går till trots att inte inte ens varit på plats!

• LoveSharPei

Helt riktigt gjort tycker jag! Misstänker dom brott ska dom göra vad dom kan för att förhindra det. Dom gjorde ju knappast det där "för skojs skull". Bättre dom kollar en för mycket än inte alls, för man vet aldrig. Bättre och ta det säkra före det osäkra. Jag tycker polisen gjorde helt rätt! Dom gjorde det dom SKA!

Svar på tråden Polis övergrepp