• Anonym (Kränkt)

Polis övergrepp

Min sambo skulle skjutsa en granne till affären igår eftermiddag och blev påhoppad på parkeringen utanför affären av en gående sivilpolis. Hon frågade hur det var här då och min sambo talade om att allt var bra. Då visade hon sin bricka och ringde efter en polisbil som skulle komma med en alko mätare. Han fick blåsa och allt var ok, men blev utsliten ur bilen och fick ställa sej med fötterna brett isär o händerna på polisbilens tak och blev visiterad. Han blev behandlad som värsta brottslingen. Han blev tvingad att följa med för att lämna urin o blod för drogtest för att polisen påstod att han hade röda ögon.Inte heller det prover gav något utslag. De ringer mej som var kvar hemma och talar om att min sambo är hos polisen och ska prata lite, men någon annan förklaring fick jag inte. Det värsta är att min sambo känner sej oerhört kränkt och utsatt och har inte ens fått en ursäkt eller förklaring av den polis som först påstod att han var onykter och hade tagit droger. Till saken hör att inte NÅGON av oss har ens testat droger och alltid tagit avstånd från sånt och uppfostrat våra barn att tänka som oss. Vi är över 50 år. Får verkligen polisen bete sej hur som helst ostraffat. Jag är dessutom hjärtsjuk och får inte oroas i onödan då jag får en attack av oro och stress, och det fick jag så min sambo hittade mej på golvet när han kom hem. Efter medesinering piggnar jag alltid till tack o lov men man kan ju bara tänka sej hur rädd min sambo blev.

• Svar på tråden Polis övergrepp
  • Anonym (Realist)

Romani Princess:
    Inte för att jag förstår vad det har för betydelse men mitt yrke är inget jag diskuterar på FL (eller någon annan stans heller för den delen).
    Det jag däremot kan säga är att jag lärt mig att saker/situationer ofta har minst 2 versioner... Helt omöjligt att kunna göra en bedömning om man bara har en version (även om den versionen kommer från ens barn/sambo osv).

• Anonym

Jag håller med " Realist". Jag tror att det finns väldigt få poliser som missbrukar sin ställning som polis. Polisen är inte ute efter att sätta dit vanliga hederliga människor utan arbetar för att upptäcka och förhindra brott samt hjälpa människor i nöd.
    Men det är klart att det är alltid skönt att ha en syndabock, så man kan avsäga sig allt ansvar på skylla på någon annan.

Det är klart tråkigt att din man känner sig kränkt, men jag tycker inte polisen ska be din man om ursäkt. Ska polisen behöva be om ursäkt till alla tusentals människor som blir stannade o blåser negativt i alkomätaren? " Oj det va visst negativt här, ja då ber vi så hemskt mycket om ursäkt för att vi gjorde vårat jobb". Knappast troligt.

• LoveSharPei

Anonym skrev 2008-12-21 14:58:20 följande:

Jag håller med " Realist". Jag tror att det finns väldigt få poliser som missbrukar sin ställning som polis. Polisen är inte ute efter att sätta dit vanliga hederliga människor utan arbetar för att upptäcka och förhindra brott samt hjälpa människor i nöd.Men det är klart att det är alltid skönt att ha en syndabock, så man kan avsäga sig allt ansvar på skylla på någon annan.Det är klart tråkigt att din man känner sig kränkt, men jag tycker inte polisen ska be din man om ursäkt. Ska polisen behöva be om ursäkt till alla tusentals människor som blir stannade o blåser negativt i alkomätaren? " Oj det va visst negativt här, ja då ber vi så hemskt mycket om ursäkt för att vi gjorde vårat jobb". Knappast troligt.
    Jag håller med dig och realist!
  • Anonym (makt?)

Detsamma har hänt mig, blev stoppad och fick blåsa och sedan följa med på urin och blodprov pga att jag flakade med blicken när en snut höll en penna framför mitt ansikte och jag skulle följa efter med blicken.. Helt sjukt..
    Proverna visade ingenting..

JAg blir så jävla trött på polisernas överlägsna attityd.. Maktmissbrukare.
    Och förmodligen så har dom varit väldigt nedtryckta/mobbade när dom var yngre..
    Gäller väl inte alla men här är det ett antal nya poliser som gått i skolan samtidigt som en annan och varit mobbade..

• romani princess
    Anonym (Realist) skrev 2008-12-21 12:39:37 följande:
    Romani Princess:Inte för att jag förstår vad det har för betydelse men mitt yrke är inget jag diskuterar på FL (eller någon annan stans heller för den delen). Det jag däremot kan säga är att jag lärt mig att saker/situationer ofta har minst 2 versioner... Helt omöjligt att kunna göra en bedömning om man bara har en version (även om den versionen kommer från ens barn/sambo osv).
    jag tycker det har betydelse för dina åsikter och kunskaper, speciellt då du nu hänvisar till ditt yrke som källan för ditt vetande
  • Soulie

Anonym (makt?) skrev 2008-12-21 20:58:38 följande:

Detsamma har hänt mig, blev stoppad och fick blåsa och sedan följa med på urin och blodprov pga att jag flakade med blicken när en snut höll en penna framför mitt ansikte och jag skulle följa efter med blicken.. Helt sjukt.. Proverna visade ingenting.. JAg blir så jävla trött på polisernas överlägsna attityd.. Maktmissbrukare. Och förmodligen så har dom varit väldigt nedtryckta/mobbade när dom var yngre.. Gäller väl inte alla men här är det ett antal nya poliser som gått i skolan samtidigt som en annan och varit mobbade..
    ehm ja flackar du med blicken då du ska följa en penna så är det väl inte så konstigt att dom dubbelkollar?

tror även jag att det ej var övergrepp av polisen på ts man, tror det var rutin
  • Anonym (Realist)

Romani princess: Som jag skrev tidigare så är det omöjligt för mig att veta hurvida det varit ett polisövergrepp eller ej då jag inte varit på plats utan bara hört en version av händelsen.

Jag hänvisar till mitt yrke pga att det i många fall liknar polisens arbete på den punkten att man måste ha varit där för att veta vad som hänt!
    Exempel: Jag har varit på plats i t ex en lägenhet och det utspelar sig ngt form av händelse där. Senare blir det utredning och en form av förhandling och jag som sett händelsen med egna ögon har då hört mååånga ggr hur folk antingen ljuger rakt av eller åtminstone skriver om historien till deras fördel.
    Jag hänvisar inte till mitt yrke som källan för mitt ev vetande av TS händelse utan påpekar att det faktiskt är så att man oftast inte kan uttala sig om vad som är sant eller ej då man inte varit på platsen.
    Ngt som en del i Fl verkar tro.. Man hör en version av en händelse och sen uttalar man sig att det är fruktansvärt att grissnutarna gjorde så.. I verkligheten kanske det var en grissnut men det kan lika väl ha varit en "gris-medborgare".. Förstår du hur jag menar?

Ang det du skrev om att din man blev stoppad ofta så arbetar min bästa kompis som sjuksköterska inom hemvården vilket gör att hon åker i sin privata bil mellan lägenheter hela nätterna.
    Hon är en av de sista att köra en saab 900 och hon blir stoppad minst 2 ggr/v. Kan tillägga att hon är svensk och jätteblond...
    Min kompis som e polis säger att det är att saab 900 är så lätta att stjäla så man kontrollerar gärna den typen av bilar.. Även bmw är ofta inblandade i brott och det är därför man ofta kontrollerar den typen av bilmärke.. Ofta finns det en förklaring till saker o ting...
    Min polare har skitstora silikonbröst så kanske stoppar de henne för att de är perversa och vill se ett par schyssta rattar mitt i natten men jag går inte helt på den teorin utan hoppas att det är pga bilmärket

Kan iaf säga att jag delvis arbetar med missbruk (finns många yrken som arbetar inom detta ämne) och det anonym (makt) skrev ang att han blev medtagen för att hans ögon flackade så är det så att när man gör "penn-testet" (inte bara poliser som gör det) så är det vissa typer av droger där ögonen flackar. DET i sig är en anledning att man inte kan utesluta narkotikaintag så i det fallet gjorde de helt rätt.

• Anonym (FFL)

Får man skriva om man både sett och varit med om o-provocerad misshandel från polisen?
    För de har jag, många gånger.
    Många gånger har övervåld varit befogat, men inte alltid.
    Tex när jag skulle hem med buss (var ca 15 år) ca 2 på natten, hade blivit sjuk hos en kompis.
    Reste mig från buss kuren o vinglade till, en polisbil stannade och dom kom fram. Jag kräktes o vinglade, mådde skit. Dom trodde jag va påverkad av narkotika och skulle ha me mig i bilen
    När jag frsökte förklara mellan klökningar o spyor så hux som flax landade jag på marken och fick en massa stryk . Och för o korta historian så vaknade jag på sjukan 2 dagar senare med nån brutna ben, och en väldigt sne näsa, höll på o kvävas av mina spyor.
    Anonym (Realist) skrev 2008-12-21 12:10:08 följande:

Det är lustigt med såna här trådar... Någon skriver sin version(i detta fall sin sambos version) o folk köper det rätt av *ler* Alla känner någon som fått stryk av polisen o vem känner inte någon som fått stryk i en piketbuss med en gulasidorna mellan (för att det inte ska bli blåmärken)... Jag jobbar med ett yrke som är lite liknande polisens på ett sätt, dvs ett yrke där du i princip måste ha varit på plats, annars kan man inte veta vad som hänt.. Hur många som hamnat i fyllecell anser dagen efter när de ska förklara för sin sambo varför de hamnade där att det var bra eftersom de var för berusade? Hur tror ni versionen låter då och vem får skulden? Är ni så naiva så ni tror att folk berättar sanningen? Visst finns det ett fåtal som gör det men de allra flesta väljer en "sanning" som är mest gynnande för sig själva.. Är ni så naiva så ni köper rakt av att om någon säger att de fått stryk av polisen helt obefogat så har det gått till så? Ta t ex TS man.. Han har enligt egen utsaga blivit "utsliten" ur bilen.. Kan det vara så att polisen tagit tag i honom då han klivit ur o han anser att den kränkningen i sig är att slita ur någon? Har han protesterat eller vägrat innan han blev utsliten? Isf ska han bli utsliten men jag betvivlar starkt att han berättar för sin fru att han inte medverkat i ingripandet om det är så.. Tingsrätten/hovrätten måste vara en av de mest lögnaktiga husen i vårt land. Man berättar den version som är bäst för en, det är liksom mänskligt.. Sen förundras jag över att en del kan döma ut en hel kår på en eller några enstaka händelser. Jag blev jävligt illa bemött av en ica-kvinna förra veckan då jag missat att självscanna ett mjölkpaket o jag kände mig lite kränkt av henne som nästan talade till mig som att jag vore en tjuv.. Ska jag avsky alla ica-anställda nu? Eller läkaren som missade att jag hade halsfluss förra året vilket gjorde att jag fick massa komplicationer så jag fick ligga inne på sjukhuset.. Ska jag misstro alla läkares kompetens nu? Polisen är en såpass insynsskyddad verksamhet vilket jag tror lätt leder till mkt rykten.. De har dessutom i princip monopol på våldsanvändning vilket i sig är provocernade för många. Om man blivit orätt behandlad av en polis så anmäl eller rikta kritiken mot den personen isf och inte 16000 andra (finns väl ca så många om jag inte missminner). En vän till mig är polis o såvida han inte ljuger fullständigt för mig så är inte polisen speciellt intresserad av "Svensson" som en del i tråden verkar tro. Och som någon annan skrev i tråden så är det intressant att alla bannar rattfyllerister men jäklar om man själv blir misstänkt på ngt sätt. Det är väl ganska naturligt att en del "oskyldiga" åker in på kontroll.. Däremot ska man bli bra behandlad så länge som man själv uppför sig och blir man inte det så är det DEN polisen som uppför sig felaktigt och som kanske skulle valt något annat jobb. Inte alla hans andra kollegor i landet! Jag vet inte vad som hänt i TS situation, därför kommer jag inte kommentera den så mkt. Men sluta tro att ni vet precis hur allt går till trots att inte inte ens varit på plats!
  • Anonym

Min kompis tog polisen för att han kissade på fel ställe.. det sista de gjorde när de slängde in honom i fyllecellen var att drämma batongen över ryggen på honom.

• Vasen

Anonym skrev 2008-12-22 09:30:50 följande:

Min kompis tog polisen för att han kissade på fel ställe.. det sista de gjorde när de slängde in honom i fyllecellen var att drämma batongen över ryggen på honom.
    Jag tycker ju inte att poliser ska slåss helt obefogat, men det känns lite uppmuntrande att folks okynnespinkande får konsekvens ibland.
Svar på tråden Polis övergrepp