• Anonym (Kränkt)

Polis övergrepp

Min sambo skulle skjutsa en granne till affären igår eftermiddag och blev påhoppad på parkeringen utanför affären av en gående sivilpolis. Hon frågade hur det var här då och min sambo talade om att allt var bra. Då visade hon sin bricka och ringde efter en polisbil som skulle komma med en alko mätare. Han fick blåsa och allt var ok, men blev utsliten ur bilen och fick ställa sej med fötterna brett isär o händerna på polisbilens tak och blev visiterad. Han blev behandlad som värsta brottslingen. Han blev tvingad att följa med för att lämna urin o blod för drogtest för att polisen påstod att han hade röda ögon.Inte heller det prover gav något utslag. De ringer mej som var kvar hemma och talar om att min sambo är hos polisen och ska prata lite, men någon annan förklaring fick jag inte. Det värsta är att min sambo känner sej oerhört kränkt och utsatt och har inte ens fått en ursäkt eller förklaring av den polis som först påstod att han var onykter och hade tagit droger. Till saken hör att inte NÅGON av oss har ens testat droger och alltid tagit avstånd från sånt och uppfostrat våra barn att tänka som oss. Vi är över 50 år. Får verkligen polisen bete sej hur som helst ostraffat. Jag är dessutom hjärtsjuk och får inte oroas i onödan då jag får en attack av oro och stress, och det fick jag så min sambo hittade mej på golvet när han kom hem. Efter medesinering piggnar jag alltid till tack o lov men man kan ju bara tänka sej hur rädd min sambo blev.

• Svar på tråden Polis övergrepp
  • Anonym (FFL)

Stureplan Kolla in dom så ser man vilka som är dom riktiga brottslingarna

HelenaMaria skrev 2008-12-22 15:46:44 följande:
    Jag har aldrig haft något problem med polisen och de få jag träffat har varit trevliga. Dock har jag fått för mig att en del poliser ogillar eller misstror personer med "alternativa" utseenden, t.ex. dreadlocks, uttalad vänster-stil etc. Dessa alternativa personer kan ju dessutom vara "knarkare" och därför ska de testas oftare än andra och får följa med till polisstationen. Polisen brukar sällan hänga efter Johan Johansson som ser så duktig och välkammad ut, eller hur, för han kan väl inte vara en sådan där otäck haschrökare?
  • Soulie

Anonym (FFL) skrev 2008-12-22 15:28:12 följande:

Jag gjorde vadå? Och om de så va en kille med likadan vagn och exakt till utseende som jag så ska dom inte bara be en släppa vagnen o gå bort. utan att förklara varför.
    tror inte dom säger någonstans varför sådär faktiskt, utan dom försöker väl "stoppa brottet" sedan fråga varför om det har varit ett brott. lr? (:
  • Soulie

kan dock tillägga att jag har nog aldrig träffat en otrevlig polis även fast jag har åkt fast för t.ex fortkörning osv.

• romani princess
    Soulie skrev 2008-12-22 13:24:30 följande:
    romani princess skrev 2008-12-22 13:21:08 följande: jag är skeptisk till det där, kollar du alla dom stoppar och ser att dom exempel inte stoppar något svensk(icke utländskt utseende)? hur man nu kan se det då det är så många svenskar av olika utseende här (:
    som jag skrev, de kollar vem bilen står på genom reg.numret

vi blir stoppade vilken bil vi än har, oavsett om det är ny bmw eller merca, gammal opel, hyfsat fräsch VW, eller Ford Transit
  • Anonym (Realist)

En undran bara... Många skriver att det finns bra poliser men att många är as osv...
    Har ni verkligen träffat poliser så många ggr? Jag har träffat många i samband med jobbet och det känns lite konstigt att jag inte träffat på så många as.
    Har just jag haft sån tur att få ha träffat de som är trevliga?
    Visst, ett fåtal har haft attityd men det har jag sett i de flesta yrken..

Privat (om man bortser från den jag känner) så har jag nästan aldrig varit i kontakt med någon polis. Ett inbrott för några år sen och några trafikkontroller..
    Här låter det som att folk träffar på poliser var o varannan dag och på så sätt kan avgöra hur många som är trevliga o hur många som inte är det. Låter lite konstigt i mina öron, då man på sin höjd ser en polisbil ett fåtal ggr/år...

Jag tror att polisen i sig provocerar många utan att egentligen göra så mkt...
    Ex: Satt på en krog i somras då det kommer 2 st patrullerande poliser. En står kvar utanför krogen och den andra går in.
    Brevid mig hör jag ett gäng som kommenterar poliserna och säger "Kolla på hans om gick in. Måste han gå så jävla bredbent som en jävla broiler?" " O kolla på han som står står där o håller handen i bältet.. Så jävla tyken han ser ut".
    Den ena polisen lånade toaletten (gick kanske bredbent för att han var bajjenödig eller ngt) och den andra bara stod där. De gjorde ingenting men trots det så hetsade sig ett helt sällskap upp sig över dem och började spekulera i hurvida de tror att de är ngt osv..
    Polisyrket är ngt som inte många är insatta i men som ändå intresserar många... Jag skyddar inte asen som jag oxå tror att det finns där som överallt. MEN jag tycker många är lite väl hårda i sin bedömning och generaliserar lite väl grovt..

• Sniglar och Krut
    Anonym (Realist) skrev 2008-12-22 18:52:39 följande:
    En undran bara... Många skriver att det finns bra poliser men att många är as osv... Har ni verkligen träffat poliser så många ggr? Jag har träffat många i samband med jobbet och det känns lite konstigt att jag inte träffat på så många as. Har just jag haft sån tur att få ha träffat de som är trevliga? Visst, ett fåtal har haft attityd men det har jag sett i de flesta yrken.. Privat (om man bortser från den jag känner) så har jag nästan aldrig varit i kontakt med någon polis. Ett inbrott för några år sen och några trafikkontroller.. Här låter det som att folk träffar på poliser var o varannan dag och på så sätt kan avgöra hur många som är trevliga o hur många som inte är det. Låter lite konstigt i mina öron, då man på sin höjd ser en polisbil ett fåtal ggr/år... Jag tror att polisen i sig provocerar många utan att egentligen göra så mkt... Ex: Satt på en krog i somras då det kommer 2 st patrullerande poliser. En står kvar utanför krogen och den andra går in. Brevid mig hör jag ett gäng som kommenterar poliserna och säger "Kolla på hans om gick in. Måste han gå så jävla bredbent som en jävla broiler?" " O kolla på han som står står där o håller handen i bältet.. Så jävla tyken han ser ut". Den ena polisen lånade toaletten (gick kanske bredbent för att han var bajjenödig eller ngt) och den andra bara stod där. De gjorde ingenting men trots det så hetsade sig ett helt sällskap upp sig över dem och började spekulera i hurvida de tror att de är ngt osv.. Polisyrket är ngt som inte många är insatta i men som ändå intresserar många... Jag skyddar inte asen som jag oxå tror att det finns där som överallt. MEN jag tycker många är lite väl hårda i sin bedömning och generaliserar lite väl grovt..
    Jag skriver under på det här.
    Och jag har också haft en jäkla tur i mina dagar då tydligen för jag har träffat väldigt många poliser genom jobbet, och ingen var ett as. Konstigt kanske när majoriteten tydligen är det

Och nyss fick jag en alldeles ny erfarenhet.
    Jag stod i köket när det plötsligt ringde på dörren, innan jag han fram för att öppna så slets den upp och jag ser bara poliskläder. Jag hinner tänka att helvetes jävlar och satan i gatan det kommer en POLIS och stormar in här, vad faaan händer!?
    Jag blev så jävla rädd.
    Det var sambon. Han hade glömt ett datakort hemma idag som han behlver så dom svängde förbi här när dom var i närheten. Jag kopplade aldrig att det var han innan jag verkligen såg det, jag var övertygad om att här kommer det en polis och min första tanke var HELVETE, och min första känsla var att jag blev skiträdd.

Många människor möter polisen med den attityden om dom blir stannade för en rutinkontroll eller liknande. Och då är det VÄLDIGT lätt att lägga det där hos polisen i fråga istället för att faktiskt se att ens reaktion hjälper till en hel del.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Anonym (Realist)

Det tror jag oxå! Många har nog en stereotypisk bild över hur en polis är och som man bygger upp via vänner/rykten/media osv och inte egna erfarenheter..
    Jag är oxå övertygad om att många blir bra mkt mer provocerade om en polis säger en sak än om en annan yrkesmänniska säger exakt likadant.

Det ÄR provocerande att ett visst antal människor i vårt samhälle har befogenhet att säga till oss andra vad vi ska göra i vissa situationer. Att ett visst antal i vissa situationer kan bestämma över oss.
    Det är så ovanligt och inte ngt som vi varken stöter på eller hade accepterat i övriga situationer och jag tror att dessa saker i sig är provocerande för många..

Att det råder resursbrist inom polisen är väl ingen nyhet direkt men ändå så tror ni att polisen åker omkring o "jävlas" med Svensson? Jag tror (delvis efter vad jag hört) att polisen skiter högaktningsvis i skötsamma Svensson (dvs de är inte intresserade av att "jaga dem" utan kriminella)! Däremot kan även Svensson bli föremål för observation men det är väl inte detsamma som att jävlas...

• romani princess

fast det är väldigt stor skillnad i vilken situation man träffar på dem. När jag träffar dem på jobbet är de nästan alltid hur himla bra som helst, och min förväntning är ju dne också, vi är ju på "the same side" s a s. Jag tycker inte de är jävliga för de stoppar min man mycket då han är ute o kör, oftast är de ändå schyssta mot han för han har ju inte gjort nåt, men det är lite irriterande att vara med om det OFTA, medan andra aldrig verkar bli drabbade av detta.

O sen så blir man ju visst rädd ibland, har själv varit med om att polisen stormat in här o gjort husrannsakan pga en falsk anmälan, jag vet inte alls vad jag sa till dem då, inte var det rationellt iaf.

• Sniglar och Krut
    romani princess skrev 2008-12-22 20:19:48 följande:
    fast det är väldigt stor skillnad i vilken situation man träffar på dem. När jag träffar dem på jobbet är de nästan alltid hur himla bra som helst, och min förväntning är ju dne också, vi är ju på "the same side" s a s. Jag tycker inte de är jävliga för de stoppar min man mycket då han är ute o kör, oftast är de ändå schyssta mot han för han har ju inte gjort nåt, men det är lite irriterande att vara med om det OFTA, medan andra aldrig verkar bli drabbade av detta. O sen så blir man ju visst rädd ibland, har själv varit med om att polisen stormat in här o gjort husrannsakan pga en falsk anmälan, jag vet inte alls vad jag sa till dem då, inte var det rationellt iaf.
    Men dom förväntade sig nog inte att du skulle duka fram bullar och sätta på kaffepannan då heller. Det är ju liksom okej att man blir rädd och att reaktionen är att man blir arg.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Anonym (Realist)

romani princess: Det kan jag absolut förstå! Dvs att det är irriterande om det händer ofta...

Svar på tråden Polis övergrepp