• Anonym (Kränkt)

Polis övergrepp

Min sambo skulle skjutsa en granne till affären igår eftermiddag och blev påhoppad på parkeringen utanför affären av en gående sivilpolis. Hon frågade hur det var här då och min sambo talade om att allt var bra. Då visade hon sin bricka och ringde efter en polisbil som skulle komma med en alko mätare. Han fick blåsa och allt var ok, men blev utsliten ur bilen och fick ställa sej med fötterna brett isär o händerna på polisbilens tak och blev visiterad. Han blev behandlad som värsta brottslingen. Han blev tvingad att följa med för att lämna urin o blod för drogtest för att polisen påstod att han hade röda ögon.Inte heller det prover gav något utslag. De ringer mej som var kvar hemma och talar om att min sambo är hos polisen och ska prata lite, men någon annan förklaring fick jag inte. Det värsta är att min sambo känner sej oerhört kränkt och utsatt och har inte ens fått en ursäkt eller förklaring av den polis som först påstod att han var onykter och hade tagit droger. Till saken hör att inte NÅGON av oss har ens testat droger och alltid tagit avstånd från sånt och uppfostrat våra barn att tänka som oss. Vi är över 50 år. Får verkligen polisen bete sej hur som helst ostraffat. Jag är dessutom hjärtsjuk och får inte oroas i onödan då jag får en attack av oro och stress, och det fick jag så min sambo hittade mej på golvet när han kom hem. Efter medesinering piggnar jag alltid till tack o lov men man kan ju bara tänka sej hur rädd min sambo blev.

• Svar på tråden Polis övergrepp
  • Anonym (Realist)

Håller med (JUL)... Tror inte det finns en enda yrkeskategori där du inte hittar rötägg! Det smyger sig in såna i alla samhällens yrken (lågutbildade som högutbildade) men jag tror att det blir mer märkbart och mer provocerande om rötägget råkar vara polis..

I den här tråden verkar en del vilja framställa snuten som personer som är genuint onda och som några som tagit studielån och läst 2 år på skola enbart för att få makten att kunna åka runt o jävlas med folk. Jag hoppas o tror att de har lite högre ambition än så..

Både det jag sett från mitt jobb o det jag fått berättat från min poliskompis så går den mesta av arbetstiden ut på att åka på snatteri, trafikolyckor, blåskontroller, misshandel, kvinnomisshandel, köra berusade till olika ställen, förmedla mellan parter som inte kommer överens, kontrollera bilar osv..

O om man tycker att polisen lägger all sin tid på att jävlas så kan man ju undra hur det kommer sig att våra fängelser/häkten ofta är så fulla så de får tidvis dubbelbeläggas..
    Kommer de krinimella inkrypandes själva eller är det någon som sett till att de hamnat där? Så ngt nyttigt hinner polisen ändå göra...
    Men de bra sakerna får vi oftast aldrig se.. Media går aldrig ut o "berömmer" polisen när de gjort ngt bra. Däremot är de väldigt snabba med att kritisera när ngt är mindre bra..

Som (Jul) skrev så kan man ju ta sig en funderare på om man själv hade velat vara polis idag...
    Min kompis tjänar 21000 någonstans o får bära skyddsväst varje dag eller riskera livet i bilen vid utryckningar osv..
    Det är inte heller ovanligt att poliser själva blir utsatta för våld men det är inte ngt som basuneras ut i media..
    Jag hade inte velat arbeta för den skitlönen där jag riskerar mitt liv, får se avlidna människor i ex trafikolyckor osv...

Som jag skrivit tidigare så finns det sjävklart dåliga poliser men jag tror att de flesta är bra (dvs inte arbetar för att terra barnvagnsföräldrar).
    Tycker det är liite magstarkt att döma ut en så stor yrkesgrupp för att man träffat en eller några st som inte gjort sitt jobb bra.
    Hade ni själva velat höra att ni är idioter eller annat i erat egna jobb för att en kollega till er i en helt annan stad gjort ngt?

Om man inte redan kan lista ut det så avskyr jag generaliseringar o folk som inte riktar sin ilska på rätt personer..

• Anonym (Realist)

Jag kan även tillägga att jag liksom (Jul) bara är tacksam att de kontrollerar förare som de misstänker ha tagit ngt. Jag åker hellre in på kontroll "oskyldigt anklagad" några ggr än att polisen inte "vågar" ta in folk de misstänker ngt om pga att de kan ha fel..

Ang TS kommentar att hon är hjärtsjuk o inte får oroas så kan jag inte i min vildaste fantasi förstå hur hon tror/tycker att polisen ska kunna veta det och ta hänsyn till det..
    Ska de då alltid kolla upp anhörigas hälsa innan de griper eller kontrollerar någon..
    Ska de säga "Jo, vi tror att du har tagit någon narkotika, men vi ska bara ringa din släkt först för att kolla så ingen av dem har någon sjukdom som kan utlösas av det trauma att vi tar med dig nu".
    Sen efter att ha ringt runt personens anhöriga så kan de få säga "Nä, din fru har ju ett hjärtfel så även om vi tror att du tagit ngt så får du gå för annars så kanske hon får ett anfall".
    Vet inte om TS är med fortfarande, men menar du allvar isf???

• Anonym

Tyvärr får de behandla folk hur de vill. Min pojkvän brottades ner av två civila poliser pga de hade fått för sig att eftersom han hade sina gothbyxor på sig hade han tagit knark. min pojkvän blev livrädd och trodde att han blev kidnappad eftersom den ena vägrade visa led och den andra lät honom titta på sitt leg i ca två sekunder så min pv inte hann se vad det stod på det. Jag har anmält det och naturligtvis kom dem undan med det. poliserna talade heller inte om för min pv var han befann sig utan slängde bara ut honom från polishuset när de var klara med honom. Chockad utan att veta var han var ringde han mig. Han fick nämligen inte ringa någon på polishuset. Jag satt hemma och undrade var han var. poliser är inte värda mkt i mina ögon längre.

En polis trakasserade en familj nere i Skåne i somras, han blev anmäld av familjen och kom undan med det.
    Anmäl det men det är stor risk att polisen kommer undan med det. Poliserna håller varandra om ryggen.
    Jag har tappat allt förtroende för poliser. Förut kände jag mig trygg runt dem men eftersom även jag har gothkläder får jag numera ont i mage bara av att se en polisbil.

Anonym (Kränkt) skrev 2008-12-03 08:50:16 följande:

Min sambo skulle skjutsa en granne till affären igår eftermiddag och blev påhoppad på parkeringen utanför affären av en gående sivilpolis. Hon frågade hur det var här då och min sambo talade om att allt var bra. Då visade hon sin bricka och ringde efter en polisbil som skulle komma med en alko mätare. Han fick blåsa och allt var ok, men blev utsliten ur bilen och fick ställa sej med fötterna brett isär o händerna på polisbilens tak och blev visiterad. Han blev behandlad som värsta brottslingen. Han blev tvingad att följa med för att lämna urin o blod för drogtest för att polisen påstod att han hade röda ögon.Inte heller det prover gav något utslag. De ringer mej som var kvar hemma och talar om att min sambo är hos polisen och ska prata lite, men någon annan förklaring fick jag inte. Det värsta är att min sambo känner sej oerhört kränkt och utsatt och har inte ens fått en ursäkt eller förklaring av den polis som först påstod att han var onykter och hade tagit droger. Till saken hör att inte NÅGON av oss har ens testat droger och alltid tagit avstånd från sånt och uppfostrat våra barn att tänka som oss. Vi är över 50 år. Får verkligen polisen bete sej hur som helst ostraffat. Jag är dessutom hjärtsjuk och får inte oroas i onödan då jag får en attack av oro och stress, och det fick jag så min sambo hittade mej på golvet när han kom hem. Efter medesinering piggnar jag alltid till tack o lov men man kan ju bara tänka sej hur rädd min sambo blev.
  • Sniglar och Krut

Alltså, här har vi ett väldigt bra exempel på hur det kan gå när folk TROR att det går till på ett visst sätt, när det faktiskt inte gör det.

Mycket populärt att tro att poliser håller varandra om ryggen och därför kommer undan.
    Hur får man ihop den matten med anmälningar som det inte blir något av?

Tror du att om du anmäler en polis så får en polis den anmälan och tittar på den och tänker "Aha, en polisanmälan mot en polis, den åker i papperskorgen!"
    tror du det?
    Ja, det tror du tydligen eftersom du hänvisar skrotandet av fallet till att poliser håller varandra om ryggen.

Det är åklagaren du ska rikta ditt agg emot. Och åklagaren och polisen är inte samma sak. Långt ifrån. Poliser och åklagare tycker OFTA väldigt olika. Åklagare beslutar och polisen får skiten eftersom folk i det här landet inte begriper hur systemet fungerar.

Ang leget din pojkvän såg men inte han läsa på. Det är inte meningen att man ska hinna läsa vad polisen i fråga heter och när han är född. Det är meningen att man ska förstå att man ska göra som man blir tillsagd när man ser att människan visar ett leg där det står polis. Och det behöver man knappast titta noga för att se. Polisbrickan upptar hela ena sidan av leget, och på den andra sidan där ID-kortet sitter står det POLIS med feta röda bokstäver.

Verkligheten är inte en Beckfilm och verkligheten är verkligen inte en amerikans polisfilm. Det där med ett samtal på stationen är på film.
    Din pojkvän ringde ju dig när han kom ut från stationen, vad är problemet?

Berättade dom inte var han befann sig? Fattade han inte var han var, förde dom honom till stationen med förbundna ögon? Trodde han att han blev kidnappad och förd till ett hemligt hus för pissprov?

Anonym skrev 2008-12-25 09:59:10 följande:
    Tyvärr får de behandla folk hur de vill. Min pojkvän brottades ner av två civila poliser pga de hade fått för sig att eftersom han hade sina gothbyxor på sig hade han tagit knark. min pojkvän blev livrädd och trodde att han blev kidnappad eftersom den ena vägrade visa led och den andra lät honom titta på sitt leg i ca två sekunder så min pv inte hann se vad det stod på det. Jag har anmält det och naturligtvis kom dem undan med det. poliserna talade heller inte om för min pv var han befann sig utan slängde bara ut honom från polishuset när de var klara med honom. Chockad utan att veta var han var ringde han mig. Han fick nämligen inte ringa någon på polishuset. Jag satt hemma och undrade var han var. poliser är inte värda mkt i mina ögon längre. En polis trakasserade en familj nere i Skåne i somras, han blev anmäld av familjen och kom undan med det. Anmäl det men det är stor risk att polisen kommer undan med det. Poliserna håller varandra om ryggen. Jag har tappat allt förtroende för poliser. Förut kände jag mig trygg runt dem men eftersom även jag har gothkläder får jag numera ont i mage bara av att se en polisbil. Anonym (Kränkt) skrev 2008-12-03 08:50:16 följande:
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Sniglar och Krut
    Anonym (FFL) skrev 2008-12-24 06:38:20 följande:
    Oj oj oj, du skulle bara veta hur poliser kan jävlas med folk Men visst , tro du att dom inte jävlas. Jag vet att dom gör det Sniglar och Krut skrev 2008-12-23 11:53:44 följande:
    Du säger två olika saker.
    Först säger du att dom bara gjorde det för att jävlas. Sen säger du att du fick en förklaring av en trevlig man.

Att man kan bli tagen av misstag för att man liknar någon är inte otroligt, men då får man en förklaring och sen är det bra med det.
    Du säger att det inte fanns nånting sånt, poliserna hoppade på dig och sen ringde dom till piketen för att jävlas.
    Du har en enorm övertro till din egen person om du tror att piketen åker ut för att jävlas med dig när du går på promenad.

Du har fått det hela om bakfoten. Det var inte piketen som var där, det kanske var en buss, vilket folk har en förmåga att kalla för piketen.
    Piketen är dom med tunga vapen och svarta hjälmar som du har sett på bild i Aftonbladet några gånger.
    Vilken jävla polis som helst kan inte gå runt och jävlas med folk i parken och sen ringa till piketen och ge order om utryckning för att det går en kille med barnvagn på promenad som man ska jävlas med.

Det är lika sannolikt som att jag eller du skulle kunna ringa till piketen och be dom jävlas lite med nån vi ser utanför fönstret.

Vakna.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Anonym (FFL)

du är pinsamt rolig att läsa inlägg från.
    Sniglar och Krut skrev 2008-12-25 12:08:11 följande:

Du säger två olika saker. Först säger du att dom bara gjorde det för att jävlas. Sen säger du att du fick en förklaring av en trevlig man. Att man kan bli tagen av misstag för att man liknar någon är inte otroligt, men då får man en förklaring och sen är det bra med det. Du säger att det inte fanns nånting sånt, poliserna hoppade på dig och sen ringde dom till piketen för att jävlas. Du har en enorm övertro till din egen person om du tror att piketen åker ut för att jävlas med dig när du går på promenad. Du har fått det hela om bakfoten. Det var inte piketen som var där, det kanske var en buss, vilket folk har en förmåga att kalla för piketen. Piketen är dom med tunga vapen och svarta hjälmar som du har sett på bild i Aftonbladet några gånger. Vilken jävla polis som helst kan inte gå runt och jävlas med folk i parken och sen ringa till piketen och ge order om utryckning för att det går en kille med barnvagn på promenad som man ska jävlas med. Det är lika sannolikt som att jag eller du skulle kunna ringa till piketen och be dom jävlas lite med nån vi ser utanför fönstret. Vakna.
  • Soulie

Anonym (FFL) skrev 2008-12-26 09:28:11 följande:

du är pinsamt rolig att läsa inlägg från. Sniglar och Krut skrev 2008-12-25 12:08:11 följande:
    började ju som tycka att du var en vettig person med vettigt tyckande och så gör skriver du såhär barnsligt o sjunker igen /: tycker helt klart det sniglar och krut är vettigt och ingen omöjlighet att det är så.

försök hålla konversationerna på en bra nivå nu alla (:
  • Anonym (FFL)

Aha, så det är vettigt att gång på gång påstå att man ljuger och förlöjliga ? Fl i ett nötskal Hade varit skoj o se er hålla på likadant i verkliga livet

Soulie skrev 2008-12-26 11:01:02 följande:
    Anonym (FFL) skrev 2008-12-26 09:28:11 följande: började ju som tycka att du var en vettig person med vettigt tyckande och så gör skriver du såhär barnsligt o sjunker igen /: tycker helt klart det sniglar och krut är vettigt och ingen omöjlighet att det är så. försök hålla konversationerna på en bra nivå nu alla (:
  • Soulie

Anonym (FFL) skrev 2008-12-26 11:02:50 följande:

Aha, så det är vettigt att gång på gång påstå att man ljuger och förlöjliga ? Fl i ett nötskal Hade varit skoj o se er hålla på likadant i verkliga livet
    som jag sa förut så höll jag med dig i det du skrev innan, tycker inte jag ser någonstans att sniglar och krut påstår att du ljuger eller förlöjligar utan säger att det är klart det kan hända men så värst vanligt är det väl inte? iaf så jag tolkar den texten.
    hade gärna diskuterat i verkliga livet för jag älskar att höra olika saker och disktuera dom (:
  • Anonym (Realist)

FFL: Vet inte om jag är inkluderad i ditt ovanstående inlägg men hade vi träffats i verkliga livet så hade jag utan tvekan sagt allt det jag skrivit här!!
    Jag kan ju inte säga att det verkligen inte var piketen som var där (för att kunna göra det så måste jag ha varit där) men utifrån det jag vet om polisen/piketen så är det mest troligt att det var en buss där med "vanliga" poliser och inte piketen.

Det är inte bara en gång om man säger så som folk tror att de blivit tagna av piketen när det egentligen är vanliga poliser som ist för o ta 2 bilar tagit en buss..
    En piket är en specialstyrka som har en helt annan utbildning än vad "vanliga" poliser har o de sysslar INTE med att terra små oskyldiga småbarnsföräldrar som är ute med barnvagnen.
    Ser du en buss och du har några bandidos-gubbar uppradade mot en vägg, ja.. då kan du vara ganske säker på att det är piketen som är där. Ser du en buss som kontrollerar en brud på stan eller liknande, då är det inte piketen som är där..

Det är lite "häftigt" enligt vissa att påstå att piketen varit o gripit dem. Typ som att det skulle vara mer prestigefyllt än att bli gripen av vanlig polis..
    När det påståendet kommer från vissa (har b la hört det från små finniga tonårskillar på bussen) är det ungefär lika charmigt komiskt som när man ser små söta pojkar på stan som går omkring med "ACAB-tjöjor".
    Killar där man bara på deras utseende kan dra slutsatsen att deras brottsregister på sin höjd består av en trimmad moped...

Säg ett scenario där det inträffat ngt allvarligt, typ som att en galen man hotat folk på stan med ett skjutvapen o där "gärningsmannen" lämnade platsen svartklädd och med en barnvagn framför sig..
    Stämmer den gärningsmannen in på dig där du kommer promenerandes med din son, ja DÅ kommer garanterat piketen, såvida du inte bor för långt från malmö/gbg/sthlm.
    Men att piketen skulle komma till en park för att jävlas med en "vanlig medborgare" som går med sin son på promenad är högst osannolikt! O OM det va dem så har det funnits fler skäl att kolla dig än vad de berättar för dig!

Man får tro o tycka vad man vill om polisen men om man tror att man är av den rangen att piketen ens bryr sig om en så tar jag mig friheten iaf att ta den informationen med en nypa salt...

Svar på tråden Polis övergrepp