• Stormis

Mutsy del 9

Babbeltråd för Mutsyintresserade. Välkommen att ställa en fråga eller utbyta erfarenheter. Titta gärna i FAQ-tråden innan du ställer en fråga så kanske du hittar ditt svar direkt. Välkommen

Tidigare trådar:
    Magnifika Mutsy-mammor: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m8500228.html
    Mutsy-mammor: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m13718628.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m16800510.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20094057.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23254786.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m26456100.html
    Del 6: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m29309304.html
    Del 7: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32323403.html
    Del 8:www.familjeliv.se/Forum-3-141/m35829349.html

Officiell hemsida: www.mutsy.com

Ny uppdaterad FAQ-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m35829295.html
  • Svar på tråden Mutsy del 9
  • Zirup

Nä, inte östra Sverige tyvärr. Men jag vet att de såldes på Mamarazzi som jag tror låg där i krokarna?

Ja, jag har kört den i vinterväglag och eftersom hjulen är låsbara har det inte varit några bekymmer alls. Dock är den ju inte fullt lika bra i slask och mycket snö som icke-luftfyllda däck är men det har ju just med däcken att göra, inte själva vagnen. Vi har aldrig behövt klaga på storleken på vagnen i hopfällt läge men det är vår enda vagn så jag har aldrig riktigt jämfört med någon annan. Suffletten i sittdelen funkar men jag kan ibland tycka att den borde gå lite längre fram. En kompis med mig, som också har en mutsy, köpte en liten förlängare, typ en extraskärm mot solen, av den anledningen. Inget inbyggt myggnät. Tittlucka finns men jag har aldrig förstått funktionen på den, dels för att vår dotter fortfarande är vänd mot oss och dels för att luckan är ordentligt fäst med kardborreknäppning. Om man vill kika till barnet som sitter framåtvänd och sover så lär man garanterat väcka ungen om man börjar fippla med luckan. Det är bra mycket mer effektivt att ta ett steg åt nordväst/ost och kolla till barnet istället. Det är en riktigt bra cityvagn tycker jag, har funkat utmärkt i stadsmiljö med trottoarer, spårvagnar och bussar.

• Dalkulla74

Hej, jag ska svara på några av dina frågor. Har själv en Mutsy 4R med single spoke next chassi och är så glad och nöjd över att vi köpte den !

Vi var i butik och klämde och frågade om vagnen och beställde sen lite fult ifrån pingpong-online.de . Men vi sparade faktiskt tusenlappar på det. De har 15% rabatt lite då och då där + att prislappen från start är billigare än i Sverige + gratis frakt över viss summa. Vi betalade 7000kr för vagnen med sitt och liggdel, ståbräda, regnskydd liggdel (ingår), regnskydd sittdel (lyxvarianten), fotsack. Matchande påslagan och örngott ingår i priset med (glad överraskning när vi öppnade)

Single spoke next har lufthjul, dvs som man pumpar, handtaget är av läder. Jag gillar läderhandtaget och mina hjul. Bor där det finns en hel del grusvägar så det klart skönast med lufthjul då tycker jag.

Inget inbyggt myggnät (köpte vanligt brio-nät istället) och tittluckan är bra (öppnas och stängs med kardborre).

Vintern som var bjöd ju på en heeel del snö och det var inte många dagar som jag lät vagnen stå kvar inne och tog bärsjal istället . Funkade väldigt bra i snö måste jag säga. Men när det är 2dm oplogat då är det lite jobbigt att gå. Eftersom främre hjulparen sitter lite längre in än de bakre så spårar man liksom inte för de bakre paret om du förstår vad jag menar. och korgen under blir full av snö som stannar kvar där eftersom den är plastad. Gäller att komma ihåg att tömma innan man går in så man slipper en pool i hallen .

Chassit blir verkligen litet ihopfällt. När vi ska ut och långåka och behöver packa med oss mycket så tar vi av alla 4 hjulen och ställer chassit på högkant (på ett fram och ett bakhjul om du förstår hur jag menar) längst in i bilen och får då mycket bra med plats för annat.

Stabiliteten är bra tycker jag. Men man ska inte ha för tung skötväska på. Om man vill kan man låsa framhjulen och få bättre stabilitet om man vill, tex då man åker rulltrappa upp.

Har du tittat på mutsy.nl?

• Jossi

Tack för jättebra svar. Låter definitivt som jag hittat vagnen för mig. Nu gäller det bara att få tag på en för ett hyffsat pris också.

• Zirup

Jossi: se om du kan hitta någon som du kan testköra IRL. Är det verkligen vagnen för dig och du kan tänka dig att köpa begagnat så skicka iväg ett mail så kanske vi kan komma överens om något.

• Jossi

En ny fråga (haha jag kan hålla på hur länge som helst):
    Suffletten på Sliders sittdel ser väääldigt liten ut. Är det en synvilla eller är den så slimmad? Känns som det blåser in och är omysigt i så fall. Nån som vet?

Var in på ping pong och kikade och kan inte fatta vad de menar med "deluxe seat unit" och "travelcot". Är det ligg och sittdel de menar? Det är ju de enda valen man får när man ska köpa chassit. Hade egentligen helst struntat i liggdelen eftersom lillan gärna sitter numera. Vill hon ligga är det ju bara att fälla ner sittdelen. 

• Jossi

Okej, lyckades klura ut att det rörde sig om sitt och liggdel och att man inte var tvungen att köpa liggdelen.  
    Men hur är det med lightweight-hjulen? Är de alltså inte luftfyllda? 

• mostermaggan

Lightweight-hjulen är inte luftfyllda, men istället väger vagnen några kilon mindre än med singel-spoke har jag för mig.

Vi har en mutsy 4-rider lightweigt med läderhandtag. Kan väl inte säga att jag är super nöjd med vagnen även om jag gillar den på sitt sätt.

Du skriver att du är ute efter en liten smidig vagn, jag tycker inte att vår vagn är speciellt liten.
    Jo, kanske om man tar av både hjul och sittdel från chassit, då blir den liten.
    Men visst, även med hjul så är den ju lite mindre än tex en vanlig brio. Jag tycker att det är en nackdel att man inte kan fälla vagnen med sittdelen på om man har den vänd mot sig. Eller det går, men då blir den absolut inte liten och man kan inte ha bromsen i så den rullar i bagageluckan.

Jag tycker dessutom att sittdelen inte känns speciellt ombonad, vet inte om någon annan håller med men det finns en del hårda kanter i den. När sonen ska sova lyckas han ganska ofta hamna med huvudet ut mot kanten av ryggstödet och där finns lite hårda grejer, förvisso klädda i tyg men ändå hårda.

Chassits speciella form gör att tyngdpunkten hamnar lite fel, kör man tex på gropiga vägar tar det ibland stutt när man ska försöka ta sig upp för kanter, är man inte beredd känns det som om vagnen skulle kunna tippa framåt.

Men visst, det är en snygg annorlunda vagn som fungerar riktigt bra. Men liten det är den inte.

• Jossi

monstermaggan - tack för dina reflektioner. Bra att höra om nackdelar också, även om det säkert upplevs väldigt individuellt. Har du använt någon fäll eller åkpåse till sittdelen för att göra den mer ombonad? Du tycker alltså att vagnen känns ostadig? Är det bara på gropiga vägar eller kan du känna så även på plant underlag eller om man kör upp på en trottoar exempelvis?

• Dalkulla74

Hej igen, ja det är nog lite individuellt hur man upplever olika vagnar. Jag har inte varit med om att jag fått känslan eller att vagnen varit på väg att dyka framåt men visst har man kört lite stutt men det tror jag är oundvikligt när man inte har låsta framhjul eftersom hjulen parerar efter underlaget och kommer tex en större sten framför hjulet då det är lite snedställt så går det ju inte att köra över den från sidan så att säga. Det jag kan uppleva som lite störande är att framhjulen får för sig att vobbla lite när man går fortare på ojämt underlag. Man kan inte fortsätta gå i samma tempo utan att stanna till en sekund så hjulen tappar svängningen och sen fortsätta. Men att hjulen är roterbara väger helt klart över för den är så lättstyrd och jag har inte låst hjulen för att undgå vobblingen. Att åka buss med vagnen gör jag inte utan att hålla i handtaget för en gång välte vagnen snett bakåt när bussen svängde tvärt (gissar att min tunga skötväska gjorde sitt till med). När man inte har framhjulen låsta så är det inget som stoppar vagnen från att hänga med i lutningen med framhjulen, bakhjulen är bromsade men inte framdelen då som kan få för sig att glida med bussen rörelse.

Jag har inte haft sittdelen som sittdel under kalla delen av året än (hade min dotter liggandes i åkpåse i vintras då hon växt ur liggdelen) och tyckte det var helt ok, jag störde mig inte alltså inte på att sufletten var för liten men visst så vill man ju ha en lååång suflett som på tex Emmaljungavagnarna om det hade varit möjligt. Min dotter kom inte åt någon hård del innefrån sin åkpåse (har en OTH Buggy Mummy) .

• mostermaggan

Jag har inte upplevt att vagnen skulle vara ostadig på plant underlag så där är det ingen fara. Det händer dock att det rasslar lite om hjulen ibland, vet inte varför.
    När det gäller trottoarer och liknande så är det ju lite annan teknik för att komma upp än med en tex brio/emmaljunga, men det är inget som jag upplever som ett hinder.

Jag har inte haft någon åkpåse i sittdelen ännu då han bara använt den nu i sommar, i vintras hade han en lodger wrapper i liggdelen och det var helt perfekt.

Finns som sagt både positiva och negativa saker att säga, den perfekta vagnen finns nog inte. Gillar skarpt de svängbara framhjulen när man tex är i affärer eller på ställen med ont om plats. Tyckte även det var helt underbart att liggdelen satt så högt upp, skönt att slippa stå dubbelvikt för att kunna gosa med pytte.

Själv väntar jag bara på att sonen ska bli lite större så att jag får köpa en baby jogger city mini, det tycker jag är en "liten" vagn. Lycka till med vagnshoppingen! =)

Svar på tråden Mutsy del 9