• Stormis

Mutsy del 9

Babbeltråd för Mutsyintresserade. Välkommen att ställa en fråga eller utbyta erfarenheter. Titta gärna i FAQ-tråden innan du ställer en fråga så kanske du hittar ditt svar direkt. Välkommen

Tidigare trådar:
    Magnifika Mutsy-mammor: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m8500228.html
    Mutsy-mammor: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m13718628.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m16800510.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20094057.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23254786.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m26456100.html
    Del 6: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m29309304.html
    Del 7: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32323403.html
    Del 8:www.familjeliv.se/Forum-3-141/m35829349.html

Officiell hemsida: www.mutsy.com

Ny uppdaterad FAQ-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m35829295.html
  • Svar på tråden Mutsy del 9
  • Jossi

Jaha så är man med Mutsy då.
    Fick hem den idag och är nöjd hittills. Visserligen spöregnande det hela dagen idag så nån promenad blev det inte, men den känns bra. Enda som jag saknar är mysigheten som mjukliften i förra vagnen skapade så det får bli till att köpa åkpåse eller liknande till sittdelen. Skulle vilja hitta en åkpåse som har avtagbart framstycke och gärna en liten "kant" som på en lift. Det viktiga är dock framstycket. Nåt tips?
    Insåg också att min skötväska inte funkar att ha på styret då den är på tok för stor. Har kört med en handväska/sportbag från Gina Tricot, fäst med såna där Tinkafu-spännen. Men lillan skulle få hela väskan över sig om hon satt vänd mot mig i sittdelen så det får bli en annan lösning. Känns lite tight att ha skötväska på styret överhuvudtaget så jag kommer nog köpa till en sån där flaskhållare med litet fack till styret och sen ha skötväskan under i korgen istället. Då kanske det är smidigare med en hård, typ Babybjörn? Hur har ni andra gjort? 

• Dalkulla74
    Jossi: Kul att det blev en Mutsy för dig med ! Vad blev det för modell förresten? Jag såg din fråga i förrgår men glömde bort att svara ju . Vad det gäller din önskan om åkpåse så kan jag inte hjälpa dig. Jag hade en i sovsäcksmodell, dvs mjuk och fluffig (OTH Buggy Mummy). Som skötväska har jag använt en helt vanlig messengerväska från Stadium för 99 kr. Har hängt den i vanliga axelremmen bara och tycker att den lösningen har dugit bra för mig . Den har fått hänga lågt så att fotstödet har hållt den ut från sittdelen så Lisa har sluppit ha den dinglande ovanför benen. Hård väska skulle jag aldrig vilja ha, vet inte varför men har alltid tyckt att de sett så obekväma ut om man ska bära barn och väska samtidigt. Mutsy har nån hård annars som man kan lägga i korgen under. Tror den finns på pingpong-onlinge.de om du vill kila på den. De har vanliga skötväskor med.
  • Jossi

Dalkulla74 - Det blev en 4 Rider Single Spoke Next, begagnad. Har nu kört med den i en vecka lite drygt och tycker att den har både fördelar och nackdelar. Tycker den kan vara lite svårkörd om man kör på ojämnt underlag, exempelvis på tomten där vi har en gång av grus och lite berg. Bergdelen är svår att komma över och man får liksom lyfta framhjulen för att komma över trots att kanten inte alls är hög. Men det kanske behövs lite mer luft i däcken bara, har inte testat det än. Sen är det ju överlag en lite annan teknik än på min Teutonia Spirit S3, dels pga att min förra hade 3 hjul - inser nu hur smidig en trehjuling är att köra, sen sitter styret så högt på denna så hävpunkten kommer ju på ett helt annat ställe. Däremot är den mycket skön att köra på stan och den är lätt att packa in i bilen. Tyckte även att sittdelen kändes väldigt liten, men nu har vi ett barn som är liten på kurvan också så det är egentligen inte ett problem.
    Summa summaro så uppfyller den de krav jag hade på den, men jag fick tumma på helt andra saker som jag inte ens tänkt på att jag uppskattade med den förra. Men en helt ok vagn ändå tycker jag.
    Den perfekta vagnen finns nog inte tyvärr .

Tänkte köpa en dinnertray, nån som vet var man gör det billigast? Att beställa från pingpongonline blir nog kanske inte så billigt med tanke på frakten. Det lönar sig väl mest om man ska beställa en hel vagn? 

• Jossi

Nu kommer jag här med mina frågor igen.
    Undrar över fotsack, nån som har en sådan? Funkar det med andra än deras egna? Har ett fårskinn i botten och det är så mysigt och gosigt så jag vill helst inte byta ut det mot en åkpåse och att lägga åkpåse underst funkar inte för det blir för fullt.  

• Dalkulla74

Hej i tråden!

Jag har en 4rider och köpte till en "booth cover" som de kallar locket till sittdelen. Jag blev påmind om att jag hade det nu när Jossi skrev om fotsack (tack Jossi ) och skulle försöka få dit det idag men icke! Jag listar inte ut hur det ska sättas fast, grrr så grymt irriterande!

Googlade på nätet och hittar EN enda bild på en vagn med booth covern på  www.universultau.ro/images/sce/ur_acc20_booth%20cover_H190.jpg   Vad jag kan se på den är att den ska gå UNDER bumpern men var sitter den fast?

Om det är någon här som har en bild eller kan beskriva hur ni sätter fast den så skulle jag bli jätteglad för att få ta del av det !

• inga76

Hej! Vad kul att det finns en Mutsytråd! Vi funderar på att köpa en begagnad Slider, men undrar lite hur det fungerar med reservdelar och reparationer om något skulle gå sönder. Är det svårt att få tag på grejer till ett i Sverige så pass ovanligt märke? Hur gör ni andra? Tacksam för svar!

• Jossi
    Dalkulla74 skrev 2010-10-04 22:25:24 följande:
    Hej i tråden!

Jag har en 4rider och köpte till en "booth cover" som de kallar locket till sittdelen. Jag blev påmind om att jag hade det nu när Jossi skrev om fotsack (tack Jossi ) och skulle försöka få dit det idag men icke! Jag listar inte ut hur det ska sättas fast, grrr så grymt irriterande!

Googlade på nätet och hittar EN enda bild på en vagn med booth covern på  www.universultau.ro/images/sce/ur_acc20_booth...   Vad jag kan se på den är att den ska gå UNDER bumpern men var sitter den fast?

Om det är någon här som har en bild eller kan beskriva hur ni sätter fast den så skulle jag bli jätteglad för att få ta del av det !
    Ja det är förvånansvärt dåligt med bilder på deras egna sidor. Stör mig jättemycket på att man exempelvis inte får se detaljbilder på tillbehören eller hur väskorna ser ut inuti. Men om du luskar ut hur man sätter på det, återkom gärna med hur du tycker det funkar.
  • inga76

Hej igen! Gör ett nytt försök med ännu en fråga. Funderar som sagt på att köpa en begagnad Slider. Är det någon som kan svara på hur tung liggdelen är? Vi har en rejäl trappa upp till ytterdörren och vill inte gärna behöva ta upp sovande bebis ur vagnen varje gång man kommer hem. Hoppas någon kan svara!

• Jossi
    inga76 skrev 2010-10-06 10:50:14 följande:
    Hej igen! Gör ett nytt försök med ännu en fråga. Funderar som sagt på att köpa en begagnad Slider. Är det någon som kan svara på hur tung liggdelen är? Vi har en rejäl trappa upp till ytterdörren och vill inte gärna behöva ta upp sovande bebis ur vagnen varje gång man kommer hem. Hoppas någon kan svara!
    Jag vet tyvärr inget om Slidern men om det är samma vikt på liggdelaran på Slider och 4Rider så är det inga problem. Den går absolut att bära och har remmar man kan bära den i.

Köpte min 4Rider begagnat och läste någonstans att Mutsy var bra att ha att göra med om man kontaktar dem direkt i Holland. Men jag vet inte säkert. Har ännu inte behövt bekymra mig om reservdelar osv, däremot är det lite störande att man inte kan köpa tillbehör på nåt smidigt sätt utan måste beställa från deras hemsida. Och där ser man knappt hur tillbehören ser ut.
Svar på tråden Mutsy del 9