• Angelica 3 barn

10 år och Asperger

Just fått diagnosen asperger på min son.
    Är nyfiken på om det finns fler föräldrar med barn i samma ålder som har asperger o hur vardagen funkar för era barn.
    Går era barn i vanlig skola?
    hur funkar det sociala?
    Min son går i vanlig skola, funkar ganska bra men svårt hänga med i stora grupper.
    Har ingen vidare kontakt med någon i klassen eftersom de flesta är sportkillar o min son är inte intesserad. Har alltså blivit att han är ganska ensam i skolan.
    Passar inte leken väljer han att vara själv.
    Skulle gärna vilja höra hur andra har det med liknade situation.

• Svar på tråden 10 år och Asperger
  • Den där Helen
    Svar på #106
    Jodå, lite har man ju med sig i "bagaget" efter alla år.

Nej, de går inte i en vanlig skola. Min son gick i vanlig klass fram till han skulle börja trean. 6-års verksamheten gick han om ett år eftersom han inte ansågs mogen att börja ettan.

Som sagt, fram till trean fungerade det men ändå inte om du förstår hur jag menar. Allt var ju kaos omkring skolan, man försökte ju in i det sista med att få det att fungera. Han hade assistent, fick arbeta i ett eget rum vissa lektioner men det höll ändå inte i längden.

Efter flytten till AS-klass blev förändringen som natt och dag. Allt fungerade bättre, han mådde inte sk*t när han kom hem och han klarade faktiskt av att gå en hel dag utan att avbryta och komma hem.

Min dotter gick i vanlig klass till hon skulle börja trean hon med. Vi hade då "med flit" valt att placera henne i en mindre skola bara för att vi visste att det skulle passa henne bättre. Det fungerade bra men personalen sa att de omöjligt kunde ge henne den kvalitativa/anpassade undervisning hon behövde och eftersom vi ju redan hade erfarenhet av AS-klass så tvekade vi inte att tillslut placera henne där.

Hon trivs som "fisken i vattnet" och det känns HELT RÄTT!

Min son som nu går högstadiet(8:an) följer "spåret" dvs AS-klass hela vägen upp till gymnasiet.
  • Den där Helen

Kan oxå tillägga att båda har ADHD med och medicineras med concerta...

Det här med funderingar kring döden känner jag igen. Visst har alla barn det oavsett diagnos eller inte men tror det kan bli aningen mer med AS barn.

Min son pratade mkt om att inte vilja leva (gör ibland fortfarande) min dotter drabbas periodvis av en slags dödsångest då hon tror att hon eller jag kommer att dö under natten (att hjärtat ska stanna)

Min dotter e väldigt ängslig av sig och vi får hålla henne borta ifrån nyheter av alla dess slag tidningar/tv och alltid tänka på vad vi säger för att inte i "onödan" skapa oro och rädslor hos henne.

• Angelica 3 barn

Helen

Vad skönt att höra att skolan funkar bättre när de bytte.
    MIn son har det jobbigt nästan varje dag o blir alltid något som missuppfattas eller tolkas fel både från hans o de andra barnens sida.
    Han känner sig inte längre bekväm i skolan efter allt som hänt o det tycker jag är jobbigt att ändå le o se glad ut på morgonen när jag släpper av honom i skolan trots att jag vet att han inte trivs o har det tufft socialt med de andra.
    Här finns det också gymnasie för AS o det känns bra.
  • Angelica 3 barn

Svar på  #107

Vad jag förstog på habiliteringen så var det inte ovanligt att dessa barn hade lite problem med sömnen men är säkert olika där med som med allt annat.
  • V P E

Hej!

Vilka är de mest klassiska beteendena/företeelserna hos flickor med Asperger?
    Från födelsen och framåt.

Har hört att symtomen mellan flickor och pojkar skiljer sig mycket åt och att det generellt är svårare att ställa diagnos på flickor...

• vavi

om du googlar på "flickor och asperger" så får du fram bra grejer att fördjupa dig i. Svenny Kopp heter en forskare som forskat mycket på just flickor med asperger. Det hon skrivit kan du också kolla in. Det som varit problem och fortfarande är, är att diagnoskriterierna utgår från pojkarnas beteende, följdaktligen har man "missat" många flickor med asperger eftersom deras beteende skiljer sig ibland, bl a har de ofta inte lika utpräglade specialintressen.

• Den där Helen
    Svar på #113
    Inte alls kul när man vet att ens barn har det jobbit i skolan. Som förälder vill man ju hela tiden deras bästa men inte alltid så lätt att veta "vad" som är det bästa.

I början väger man ju mellan vanlig klass eller anpassad. Vilka är för- och nackdelarna med de olika arbetssätten. Personligen så tycker jag att en undervisning anpassad för just de här barnen är det bästa. Lärarna ÄR proffsiga och vet hur man ska bemöta dem och hur man på bästa sätt ska lägga upp undervisningen.

Precis som alla andra barn är även AS-barn olika och möjligheten att anpassa undervisningen till varje enskilt barn är fantastisk iaf här. Sen att de "väver in" den sociala biten oxå här bra. Ett ämne som kallas "socialträning" där de tränar på olika vardagliga situationer.

Sådana som för många barn är enkla kan för dessa barn vara mkt svåra. Som HUR man gör/beteer sig när man går på café.

Möjligheten att utvecklas och lära sig mer om sitt handikapp ökar när man går i AS-klass, det tycker iaf jag.

Hur som helst, jobbit för er att behöva ha det så och jag hoppas verkligen att ni hittar en lösning på situationen.
  • Angelica 3 barn

Svar på #118

Tack Helen, kändes skönt o höra lite om AS skola. Jag tvivlar inte alls på att vi har gjort rätt som sökt till AS klass, jag tror det kommer bli stor skillnad. Just en sån sak att lärarna är kunniga o kan bemöta barnen på rätta sätt.
    Jag hoppas verkligen att han kommer in.
    Som det är just nu funkar inte länge till. Han vill inte gå till skolan längre, han tänker på massor av gammalt som hänt o tror att alla retas fast de kanske inte ens var till honom, han kommit hem o varit ledsen flera ggr de senaste veckorna, man får ont i hjärtat för hans skull.
     Sist jag tog kontakt m lärarna blev jag nästan anklagad för o hitta på.... Då tände jag till, jag lugn annars men sånt kan jag inte ta, min son kommer hem o mår dåligt, klart jag tror honom o tar kontakt med skolan.. grrrrrrr, då sjönk läraren ännu mer. Jag frågade henne om hon tror jag tycker detta är kul??
    Skulle göra vad som helst för att han ska få ha det bra o känna sig trygg.
    Den häe AS klassen  tränar också på det sociala, det känns bra.
    Hur många barn är det i din dotters klass?
    Finner de lättare vänner i AS klass eller är alla totalt olika med olika intressen?
  • Den där Helen
    Svar på #119
    Förstår att du blir arg när du inte känner att du får någon respons av din sons lärare. Men samtidigt kan det säkert i vissa fall vara svårt för dem att se det din son upplever.

Minns själv att jag kunde känna en sådan vrede gentemot lärare min son haft. Men han visade, visar fortfarande upp, olika sidor hemma och i skolan så det är nog inte alltid så lätt för andra att se.

Sen får vi ju inte glömma att vi som föräldrar blir experter på att läsa av våra barn. Vi VET när de inte mår bra, sen att de kanske inte alltid tolkar situationer rätt. Det kanske upplevs mkt mer förstorat än vad det egentligen är. Det är vid sådana tillfällen det är TOKviktigt att ha lärare som kan förklara på RÄTT sätt (ev. med hjälp att serieberättelser) och reda ut konflikter.

Men att ens barns lärare inte tror på det man säger är rent ut sagt förj*vligt precis som du säger skulle man väl aldrig hitta på saker för nöjes skull.

I min dotters klass är de 7 elever i åk 3-7. Hon och en pojke är yngst och de har verkligen funnit varandra. Visst finns det blandade intressen oxå olika behov. Vissa trivs bättre själva men min erfarenhet är att de hittat vänner som de trivs ihop med i skolan.

På fritiden kan det vara lite annat trots att min dotter och den här pojken tycker såå mkt om att leka i skolan har de fortfarande inte lekt nåt på fritiden. Men vi har planer på att försöka på torsdag. För vissa krävs det lite mer planering, för andra inte.
Svar på tråden 10 år och Asperger