• Angelica 3 barn

10 år och Asperger

Just fått diagnosen asperger på min son.
    Är nyfiken på om det finns fler föräldrar med barn i samma ålder som har asperger o hur vardagen funkar för era barn.
    Går era barn i vanlig skola?
    hur funkar det sociala?
    Min son går i vanlig skola, funkar ganska bra men svårt hänga med i stora grupper.
    Har ingen vidare kontakt med någon i klassen eftersom de flesta är sportkillar o min son är inte intesserad. Har alltså blivit att han är ganska ensam i skolan.
    Passar inte leken väljer han att vara själv.
    Skulle gärna vilja höra hur andra har det med liknade situation.

• Svar på tråden 10 år och Asperger
  • aspie

Jag brukade äta imovane (innan grav). Det effektiviserade min sömn. Brukar behöva sova 12h per dygn men med sömntabletter sov jag BÄTTRE så att jag som en normal människa kunde fungera efter 7-9h sömn. Imovane är svagare än propavan (ätit propavan också, det kan man bli lite bakis av).
    Och ja, sömnproblem är vanligt. Precis som matproblem. Just nu är allt jag gör att spy eller sova känns det som. Hoppas att det går över efter vecka 12.

• aspie

Väldigt få tonåringar skulle hålla med om att deras föräldrar var experter på dina barn :P

För många med AS är det lättare att umgås med andra aspisar då det gör att man slipper mycket socialt finlir och trevlighet för trevlighetens skull. Rakare kontakt helt enkelt.
    Själv umgås jag väldigt lite med kvinnor då de är ganska hårt socialt formade i allmänhet jämfört med männen. Jag tycker att det är lättare om någon slår mig på käften när de blir arga än om de talar med sina vänner om hur de känner och gråter ut på någon annans axel men inte alls visar mig TYDLIGT vad sjutton som gick fel.
    Jag vet att jag generaliserar om kvinnor nu men jag menar snarare kvinnligt genus än de med sådana kroppar.

• Angelica 3 barn

svar på #120

Vad kul din dotter hittat en kompis i klassen.
    Jag känner att även om min son inte hittar vänner i nya klassen (om han nu får plats) är han ändå omgiven med lärare som kan sin sak om dessa barn. Det tycker jag känns tryggt.
    Hur lätt eller svårt är det att få plats i AS klass?
    Har fått höra från skolan där han går nu att det nästan är självklart men törs  inte hoppas för mycket.
  • Den där Helen
    Svar på #123
    Vi har iaf inte haft några som helst problem med att få in barnen i en AS-klass. Men kan tänka mig att blir trycket stort kan det kanske bli svårare och att de då fattar beslutet efter hur stort barnets behov av anpassad skolgång är. Vet inte hur det ser ut där du bor men här har det varit rätt lugnt många försöker nog hålla kvar barnen i vanlig klass och tar istället hjälp av assistent.

Om du vill veta hur läget ser ut för din son kan du säkert vända dig till någon på hab där brukar de veta.

Om tanken är att han ska börja till hösten så är det ju verkligen dags med ett besked om hur det blir?!
  • Den där Helen
    Svar på #122
    Det har du iofs rätt i. Men med "experter" menar jag att vi får se/höra hur de verkligen mår, iaf är det så här. När ett visst beteende börjar visa sig så vet jag oftast hur det kommer att utveckla sig.

Man lär sig ju även hur man ska hantera dessa situationer men att påstå att jag skulle vara fullärd skulle vara att ljuga. Tar alltid tacksamt emot tips och råd ifrån kunniga. Sen är man ju inte mer än mänsklig och ibland blir det bara för mkt och då "glömmer" man bort HUR man egentligen ska bemöta situationen, tyvärr!

Kan tänka mig att det måste vara lättare att umgås med andra som har samma funktionshinder. Precis som du säger slipper man det sociala "spelet" att behöva läsa mellan raderna, tyda ansiktisuttryck mm... De är ju väldigt raka i det de vill ha sagt.

För kanske 5 år sedan ( då de var 10år) hade min son med sig en klasskompis hem. Allt blev så klockrent när han tittade upp på mig och sa: När jag blir stor ska jag gifta mig med en som oxå har asperger. Det är viktigt att det blir balans, jämnvikt i förhållandet.
  • Angelica 3 barn

Men vilken underbar kommentar av sin son .

De har så kloka tankar ibland.
    Efter min son fick diagnosen o vi läste lite tillsammans sa han: jag är stolt över att jag har asperger
  • aspie

Jag gifte mig med en såndär socialt funktionell människa som gärna leker i grupp, konstigt nog.

Innan bröllopet så hade vi en hel del samtal om det där. Om varför han ville stiga ut ur sin värld och in i min (det blev ju så, jag kunde inte ansluta mig till hans). Han sa att han tyckte att det var skönt att vara runt mig, att det var en sorts skydd mot att bli en dålig, (i hans fall, dominant, ytlig, karriärfokuserad) människa. Att tvingas släppa det sociala spelet och tvingas vara Enklare.

Men hans föräldrar förtvivlar förstås över att sonen med de perfekta betygen som var populärast i skolan och vann allt i idrottsväg kastar bort sig på mig och en psykologutbildning istället för att bli nåt stort.

• Kotten3

Det är synd om dina svärföräldrar, aspie, som inte förstår att det han gjort är något stort. Att gifta sig med den man älskar och få barn, att själv välja väg utan att bry sig om de ytliga tingen, då är man något stort.
    När är det bebisdags?

• Angelica 3 barn

Urs vad jobbigt att svärföräldrarna ska känna så. Huvudsaken är väl att ni är lyckliga tillsammans o har det bra.

• Angelica 3 barn

svar på #125

Då känner jag mig rätt lugn med ansökan för behovet för sonen är ganska stort.
    Fick ta del av vad skolpsykologen skrev i ansökan o det var väl skrivet o att behovet för min son var att få undervisning passad för honom, hon tog även upp de sociala svårigheterna.
    Ansökan skulle vara inne första mars o sen vet jag inte hur lång tid de tar på sig men borde väl bli klart i april.
Svar på tråden 10 år och Asperger