• Angelica 3 barn

10 år och Asperger

Just fått diagnosen asperger på min son.
    Är nyfiken på om det finns fler föräldrar med barn i samma ålder som har asperger o hur vardagen funkar för era barn.
    Går era barn i vanlig skola?
    hur funkar det sociala?
    Min son går i vanlig skola, funkar ganska bra men svårt hänga med i stora grupper.
    Har ingen vidare kontakt med någon i klassen eftersom de flesta är sportkillar o min son är inte intesserad. Har alltså blivit att han är ganska ensam i skolan.
    Passar inte leken väljer han att vara själv.
    Skulle gärna vilja höra hur andra har det med liknade situation.

• Svar på tråden 10 år och Asperger
  • molly27

Va på mötet idag,gick faktiskt jättebra. Men det ända dom sa va att han va efter dom andra,nämnde inget annat. psykologen sa att han tyckte att min son va en framåt cool kille,som nog bara haft en segare start än sina jämnåriga. Ja, vi får hoppas det :) Känns lite sorgligt att lämna er på denna tråden.. Så jag tror att jag stannar lite till :) Lycka till alla mammor och pappor med era underbara barn!!! Finns inget finare än ens barn-vilka sjukdomar eller handikapp dom än har!! Kramar till er alla från mig.

• Angelica 3 barn

molly

Vad skönt för er att allt gick bra.
    Visst är det så att man älskar sina barn lika mycket oavsett. Inget som ändras bara för att de får en diagnos.
    Självklart kan du hänga kvar här   .
  • Kotten3

Jag har en bekant som också hade problem med sin son på högstadiet, lärarna tyckte han var en dum idiot och mamman likaså. Den killen fick diagnos för några år sedan (efter att ha slutat skolan) adhd. Och som sagt den sorg som mamman känt efter detta att inte ha vetat och blivit idiotförklarad är hemsk.
    En klen tröst är att man nu har något att jobba med. Fördelen med en diagnos är ju att man slipper känslan att det är en själv som är en dålig mamma, det är inte bara jag som är gnällig. Jo, ibland!:)

Min tös äter grönsaker till lunch o så. Förr åt hon frukt men nu är jag glad om hon äter en per dag. Hon vet att det är nyttigt men vad hjälper det när hon kan fixa en god rostmacka med massor av marmelad på!!!!

Glad att mötet gick bra.
    Kan bara instämma, barn är underbara:)

• Angelica 3 barn

Jag känner en stor lättnad över att fått diagnos efter många år med misstankar. Nu kan vi verkligen jobba med sonens svårigheter o kunna läsa på mer inom området.

Det är otroligt påfrestande att gå o bara undra o gissa.
    Blev faktiskt lite lättad när vi fick diagnosen på vår son. Äntligen något att ta på, hjälp att hämta, mer förståelse.
    Är det någon som har läst bra böcker om Asperger? tar gärna emot bra tips.
  • aspie

Jag hoppas att barnet i min mage har AS. Sån är jag...

• Angelica 3 barn
    Svar på #45
    Blev väldigt glad när jag läste ditt inlägg.
    Min son säger också att han är glad över att ha Asperger..
  • Flerbarnstokan

Hej ts (och ni andra)
    Här är en till med en 10-årig son med as. Snart två år sedan vi fick diagnosen men han fick assistent på dagis redan när han var 4 år så vi har vetat länge att han var lite annorlunda.

Angelica, du skriver att din son är glad att han har as. Hur har du pratat med honom om as. Vi har nämt as och pratat lite med sonen om det men han verkar inte bry sig eller vilja ta in det alls. Han tycker inte själv att han är annorlunda alls, trots att han utan omsvep vet att det bara är han som har assistent i hela årskurs 4.

Vi har haft turen och i princip aldrig behöva bråka om våra rättigheter, han har alltid fått hjälp från skolan (utom två terminer då vi bodde i en snål kommun där fröken i princip grät när jag hämtade honom varje dag och sa att hon inte klarade mer och att imorgon skulle hon sjukskriva sig etc. Inte kul att skicka sin son till skolan då Tur att vi flyttade igen).

Ibland tvekar jag dock på om diagnosen stämmer, det går upp och ner för mig och det är jobbigt. Samtidigt är han ju annorlunda, anars skulle inte kommunen sitta och betala en heltidsanställd för min sons skull!

Aspie - vad minns du från när du var 10 år? Finns det något tips du kan ge oss om hur vi kan underlätta vardagen för våra tioåringar?

• aspie

Jag minns mycket från det att jag var tio.
    MEN jag hade inte fått min diagnos då så jag hade inte rätt till särskilt mycket stödinsatser.

Det är lättare för mig att svara på frågor än att berätta fritt då jag har lätt att bli långrandig och fokusera helt på detaljer jag minns.

Men ett råd är väl att lära sig så mycket som möjligt om AS. Mitt största problem var att ingen trodde mig när jag sa att det eller det var jobbigt, och att lärarna alltid skulle tvinga mig att vara med i grupparbeten, lekar och lagidrotter. Att jag skulle göras om och passas in till varje pris. Jag förstod inte varför jag var född om JAG inte fick finnas.

• Flerbarnstokan

aspie skrev 2009-02-02 16:50:10 följande:

Jag minns mycket från det att jag var tio. MEN jag hade inte fått min diagnos då så jag hade inte rätt till särskilt mycket stödinsatser.Det är lättare för mig att svara på frågor än att berätta fritt då jag har lätt att bli långrandig och fokusera helt på detaljer jag minns. Men ett råd är väl att lära sig så mycket som möjligt om AS. Mitt största problem var att ingen trodde mig när jag sa att det eller det var jobbigt, och att lärarna alltid skulle tvinga mig att vara med i grupparbeten, lekar och lagidrotter. Att jag skulle göras om och passas in till varje pris. Jag förstod inte varför jag var född om JAG inte fick finnas.
    Då har ju våra barn egentligen tur som fått sina diagnoser tidigare. Tror jag läst det mesta som finns. Skolan är faktiskt väldigt bra och anpassar mycket så jag är glad för det i alla fall, vet att alla inte har samma tur. Återkomer med fler frågor, men nu måste jag ge barnen mat.

Tips:
    Rekomenderar följande böcker att läsa för barnen om AS, Nya Zelänsk författare, minns dock inte namnet:
    Möss och utomjordingar och Den blå flaskan
  • Angelica 3 barn

Flerbarnstokan:

Min son fick diagnosen före  jul o psykologen pratade med honom efter jul om AS, vi tycket det var bäst ett proffs berättade. Han tog det mycket bra.
    Han läst en enkel bok själv om AS  ( det är bra att fråga hette den ) o han var så glad när han läste att det fanns fler som honom o att han kände igen sig. Vissa kapitel lös han upp o sa men... det är ju som jag.
    Vad skönt för er o sonen att skolan funkat bra. Här har det varit lite si så där.
    Skulle ha behövt rätt hjälp för länge sen. Trots diagnos nu så får han ingen direkt hjälp.
    Med skolans strävan om att vara självständig blir det mycket som misslyckas. Tex glömmer gå direkt till gymnastiken fredag mornar o har hänt att han kommit på för sent o ingen som hört när han knackat o fått varit ute på gården under hala gympalektionen( blir man inte så glad ).
    Hade det jobbigt i förskoleklass när han kunde gå ut o på gården i stället för gå med de andra till matsalen osv osv... 
    Hans lärare han har nu sa sist på ett samtal  att det var så jobbigt eftersom hon var tvungen  ta allt flera ggr o direkt till honom. Kändes också kul att höra.
    aspie:
    Det som du skrev om att  alla bara ville göra om dig när du var liten kan jag känna igen mig lite på min Adam. Hänt flera ggr att han inte förstått varför han ska göra si eller så. Varför ska han ändra sig när han är nöjd med den han är??
Svar på tråden 10 år och Asperger