• Angelica 3 barn

10 år och Asperger

Just fått diagnosen asperger på min son.
    Är nyfiken på om det finns fler föräldrar med barn i samma ålder som har asperger o hur vardagen funkar för era barn.
    Går era barn i vanlig skola?
    hur funkar det sociala?
    Min son går i vanlig skola, funkar ganska bra men svårt hänga med i stora grupper.
    Har ingen vidare kontakt med någon i klassen eftersom de flesta är sportkillar o min son är inte intesserad. Har alltså blivit att han är ganska ensam i skolan.
    Passar inte leken väljer han att vara själv.
    Skulle gärna vilja höra hur andra har det med liknade situation.

• Svar på tråden 10 år och Asperger
  • vavi

Ville bara dela med mig ett tips på en bra bok av Greene, Ross W. som heter "Explosiva barn". Den har varit mig till mycken hjälp bl.a när det gäller att välja sina konflikter och vilka krav jag kan/bör ställa på min pojke.

• ida 07

vavi

Den boken tycker jag också är helt suverän! Jag läste den för två år sedan och fick en aha upplevelse. Det är dock inte helt lätt att få omgivningen att förstå, då många fortfarande tycker att man ska tillämpa vanliga uppfostringsmetoder på dessa barn!

• jennyfh77

Gled in här på ett bananskal. I onsdags fick vi diagnosen Asperger på våran son som är 11,5år. Innan har han haft diagnosen ADHD men den har liksom inte stämmt in på våran son. Spännande att läsa om er.
    Kram allihoppa

• Flerbarnstokan

jennyfh77 skrev 2009-03-01 19:21:16 följande:

Gled in här på ett bananskal. I onsdags fick vi diagnosen Asperger på våran son som är 11,5år. Innan har han haft diagnosen ADHD men den har liksom inte stämmt in på våran son. Spännande att läsa om er.Kram allihoppa
    Tror att en del diagnoser lite glider in i varandra. När vi påbörjade utredningen var jag säker på att min son hade ADHD men ut kom vi med diagnosen AS
    Välkommen hit.
  • Kotten3

Bättre sent än aldrig... låter som om skolan fått upp ögonen äntligen för din sons problematik. Ska bli intressant att höra hur det går med er ansökan till AS skola. Har du varit där och hälsat på? Vet hans nuvarande skola om detta? Vad har de sagt?

Jag ska kolla upp den boken, verkar vara en som jag verkligen behöver!!!!
    Instämmer om det här med att det är en gråzon mellan dessa diagnoser och jag känner fler som har båda diagnoserna och innan vi fick min dotters diagnos lutade vi mer åt ADHD. Men nu när hon blivit äldre så känns AS mer rätt fast hon ibland uppvisar tecken på annat.

• Kotten3

Bättre sent än aldrig... låter som om skolan fått upp ögonen äntligen för din sons problematik. Ska bli intressant att höra hur det går med er ansökan till AS skola. Har du varit där och hälsat på? Vet hans nuvarande skola om detta? Vad har de sagt?

Instämmer om det här med att det är en gråzon mellan dessa diagnoser och jag känner fler som har båda diagnoserna och innan vi fick min dotters diagnos lutade vi mer åt ADHD. Men nu när hon blivit äldre så känns AS mer rätt fast hon ibland uppvisar tecken på annat.

• Kotten3

• Angelica 3 barn

Välkommen Jenny

Nä, har inte varit hälsa på AS skolan ännu men ska ringa snarast o boka.
    Ska blli väldigt spännande.
    Nuvarande skola vet om allt o alla tror detta blir bäst för honom. Finns ingen kunnig personal just nu som kan förstå o ge bästa hjälp...
    I fredags sprack glädjen igen... Sonen i slagsmål med annan pojke ( okänd för min son). Denne pojke hade kommit o ryckt av min son o hans kompis deras spade som de hade o då brast det för min A o han o kompisen hade försökt få tillbaks spaden genom att ta fast killen var på denne kille gav sig på A o gav några regäla käftsmällar.
    Fröken ringde berätta A var helt förtvivlad o att han   tyckte det hela var obehagligt. Killarna hade senare fått tala ut o ta varandra i handen men A tyckte inte det såg ut som killen menade det han sa.....  Min sambo tog med A ner på stan för o köpa favorit bok , det hjälpte lite men han var helt otröstlig hela kvällen, bara grät o grät. tror det var svårt för honom att förstå det hela.
    Lördagen var han glad igen o pratade inte så mycket om det.
    I morse sa han att det var helt ok att gå till skolan men han hade svårare än vanlligt att somna i går.

Hur är det med era barn på tal om sömn?? Har de svårt att somna på kvällen??
    lät som det var vanligt på hab.

• Kotten3

Min tjej har inte svårt att somna. Visst händer det att hon är lite orolig ibland om det är något som hänt eller ska hända. Men inte mer än "vanligt". Hon är en trött tjej så hon somnar direkt eller under sagostunden kring kl 8. Däremot har hon just nu fått en vana att vakna kring kl 4 och vill inte sova vidare i sin säng utan går till vår gästsäng och sover. Och eftersom hon är hon så väcker hon halva huset på kuppen genom att tala extra högt och tända lampor. Men jag är glad att själva somnandet på kvällen fungerar så bra, för då har man själv inte mycket tålamod kvar :)

• Angelica 3 barn

Nä, jag önskar verkligen att han kunde slappna av på kvällarna för han är helt sjukt trött på mornarna sen. Helgerna sover han oftast till halv tio om vi inte väcker.

Nog för att han är väldigt lugn på kvällen men känns inte bra när man hör att han fortfarande vaken vid halv elva med tanke på att han ska upp innan sju på morgonen sen.
    Vi testat att han får vara vaken längre på kvällarna men spelar ingen roll, tar bara ännu längre tid.
    Känner igen det där med att väcka halva huset när de ska "smyga" på natten... A kan vakna o gå på toa, tänder o smäller i dörrar o tänker inte alls på att vara lite smidig för att andra sover .
Svar på tråden 10 år och Asperger