• Angelica 3 barn

10 år och Asperger

Just fått diagnosen asperger på min son.
    Är nyfiken på om det finns fler föräldrar med barn i samma ålder som har asperger o hur vardagen funkar för era barn.
    Går era barn i vanlig skola?
    hur funkar det sociala?
    Min son går i vanlig skola, funkar ganska bra men svårt hänga med i stora grupper.
    Har ingen vidare kontakt med någon i klassen eftersom de flesta är sportkillar o min son är inte intesserad. Har alltså blivit att han är ganska ensam i skolan.
    Passar inte leken väljer han att vara själv.
    Skulle gärna vilja höra hur andra har det med liknade situation.

• Svar på tråden 10 år och Asperger
  • fly

Min son är 11 och fick sin diagnosför ca ett år sedan.
    Han går i vanlig klass och det fungerar ibland och sämre ibland.
    Han har en kompis i skolan så han är nog aldrig ensam och han är heller inte mobbad men han känner sig annorlunda och utanför i alla fall och mår periodvis dåligt över det.
    Skolarbetet fungerar rätt dåligt eftersom han har en del koncentrationssvårigheter och dåligt arbetsminne. Gympan funkar sällan. Han duschar nästan aldrig efter gympan och är sällan med på övningarna.
    Som tur är har han världens bästa fröken som tar hand om honom och får det att gå runt.
    Vi väntar nu svar på om han fått plats i aspergerklass till vårterminen.
    Annars leker han gärna med en pojke som gick på hans dagis som han hållit kontakten med.

• Kotten3

Jag har en dotter på snart 9år med asperger. Hon fick diagnos när hon var 4år. Nu går hon i vanlig skola men har assistent. Hon trivs i skolan och deltar bra på lektioner. Hon tycker inte så mycket om idrott, framförallt inte lagsporter. Men när det är sådant brukar hennes assistent stötta henne mycket bra. Hon har två "kompisar" på skolan men leker ytterligt sällan med dem utaför skoltid. Hon vill inte. Och som du skriver så väljer hon att vara själv när leken inte passar. Jag kan säga att skolan inte hade fukat utan assistent. Hon har stora behov av rutiner och när en dag skall bli annorlunda (tex friluftsdag) så skulle hon vägra att delta om hon inte får hjälp. Hon går inte på fritids då hon inte har hjälp under den tiden. Och så är hon ofta mycket trött och orkar inte långa dagar, om hon tvingas till längre dagar blir hon ofta överaktiv.
    Jag är inte säker på att hon kommer att fortsätta på vanlig skola, mycket hänger på om hon får behålla sin assistent. Tyvärr är det ofta så att barnen funger hyfsat bra i skolan men blir "jobbiga" hemma, därför möts man ofta av oförståelse från skolan.

• Angelica 3 barn

Vad skönt ändå att ni fick diagnos så tidigt.

Känns som vi gått miste om så mycket tid  som fått diagnosen nu först. Känns som både vi som är närstående och de i skola hade nog kunnat hjälpa mer om vi vetat tidigare.
    Min son har ingen hjälp förutom att han går i liten grupp ca en timme om dagen o där är inte han den som får mest hjälp eftersom de andra där har annan problematik o hörs o syns.
    Min son är väldigt lugn o har nog inte fått rätta hjälpen om jag ska vara ärlig.
    Nu har skola fått veta om diagnosen o de kunde då också lätta sina hjärtan o säga att de tycker det är svårt eftersom de måste upprepa allt o ha informationen ordentligt förklarat.
    Vi har nu bestämt med skolan att det bästa för sonen är att byta till skola som har klasser med bara barn med asperger.  
    När min son för en vecka sedan fick diagnosen o prata med psykologen som förklarade allt sa han:
    Jag är stolt över den jag är o det känns bra att jag har asperger.
    Tror det känns skönt för honom också att veta det finns fler som honom.
    Han blev mycket glad när jag berättade att vi ska söka ny skola o att i den klassen finns bara barn med asperger.
    Men kommer bli en tuff termin innan sommaren.
    Han kommer bara längre o längre ifrån de övriga i klassen o då menar jag socialt.
    Han är lite som osynlig i skolan o vill inte ta hjälp av vuxna för att komma in  i lekar osv, då smiter han.
    Skönt att din dotter har assistent, kan känna igen att det inte är så lätt att peppa inför friluftsdagar när han inte alls är intresserad. Nu när alla andra åker skridskor tex går han för sig själv på skolan... han hatar skridskor.
    Hur funkar det med läxor för er?
    Kan själv ha lite svårt att få sonen göra läxor, han kan tex säga att nä, vi hade inga denna vecka eller gömma böckerna.
    Blir arg när jag ska hjälpa särskilt matte som är lite besvärligt o vi tänker helt olika.  
    Läsläxorna fixar han med ett kick eftersom han älskar att läsa men tycker inte om när det blir ett måste.
  • vavi
    Svar på #4
    Hej! Min pojke är 12 (fick diagnos när han var 10) och jag känner verkligen igen det du beskriver angående läxor.Det är en plåga, tar oändligt med tid och massor av tålamod eftersom han har så svårt att koncentrera sig och ständigt behöver påminnas om vad det var han höll på med. Matte är värst. Men i hans skola (vanlig)har de läxhjälp på schemat 1g/v. Dit brukar han gå. Så blir det inte så mycket att sitta hemma och kämpa med. Ett annat problem är att få lärarna att förstå att de måste precisera och vara mycket tydliga med ATT det är läxa, NÄR den ska vara gjord, VAD den består i och HUR den ska göras. Ibland försöker han smita, visst, men ibland är det faktiskt också så att han inte riktigt uppfattat att de hade läxa eller vad den gick ut på.
  • Angelica 3 barn

vavi

Det lät ju bra med att få läxhjälp i skolan.
    Inte så kul att alltid bli osams hemma. Man drar sig varje gång vi ska sitta med matte läxan.
    Har varit svårt här med för skolan att vara tydliga med när, vad o hur. Kanske de förstår lite bättre varför han har svårt nu när de fått reda på diagnosen. De gnällde på sista mötet att han vet aldrig vad han ska göra fast han har sitt schema att titta på. De har gjort ett schema i lilla gruppen som han kan titta på o meningen är då att han ska kunna komma in i klassrummet, titta på schemat, ta upp de böcker som behövs o börja själv... hum!!! funkar inte riktigt så. Han blir sittandes tills någon kommer o hjälper honom eller påminner om att titta på schemat. 
  • cissi9

Hejsan!
    Min dotter är tio år och har bl.a. asperger. Hon går i liten klass, en sk lsi-klass (långsam läs och skriv inlärning). Rent studiemässigt så fungerar det bra, hennes problem är tydligast på det sociala området. Det är ofta svårt med läxorna och jag tror det beror på att hon är så slut efter skoldagen och att jag inte kan beskriva saker exakt likadant som fröken gör och det stör henne.

Hon har ett fåtal kompisar som hon leker med, dom går i samma skola också men där fungerar det sämre eftersom det oftare är flera barn involverade i lekarna där och då blir det svårt för henne. Det blir mycket missförstånd mellan henne och kompisar och ibland får man som vuxen gå in och medla lite.

Jag tycker det är svårt att få lärarna i skolan att förstå hennes problematik, dom verkar resonera som så att ifall problemen inte syns i skolan så finns dom inte. Y döljer vad hon känner i skolan men när hon väl kommer hem så rämnar allt. När jag tar upp saker med lärarna så har jag fått svar som "om hon var riktigt mycket ledsen så skulle det nog synas så det va nog inte så farligt".

Nu har jag iaf fått stöd av bup i det här och vi ska försöka hitta en tid att ha ett möte med lärarna så att dom kan få lite information om hur Y fungerar, jag hoppas dom kommer lyssna mer på psykologerna än dom gör på mig.

• Angelica 3 barn

cissi

Min son hade några få vänner  i början av skolan men under åren har det blivit färre o färre, han hänger inte riktigt med på allt o har inte samma intresse för sport o tex leka medeltid som de tydligen gör mycket nu. Han förstår inte vad det ska vara bra för har han sagt till mig. 
    Skolan haft svårt att förstå sen förskoleklass, de säger de försökt o försökt men att han inte är intresserad av att tex spela spel med lärarna eller andra förslag som inte har passat.
    han hade det väldigt jobbigt sista månaderna på fritids innan sommaren. Kändes som ren förvaring o jag fick höra från fritids att jag skulle försöka hämta honom så fort jag kunde för han hade det inte bra (kul o höra???).  En vecka innan sommarlovet kom  det fram att två killar i klassen retats en längre tid typ sen förskoleklassen till o från. Min son inte kunnnat tala om det innan eftersom han har svårt att förklara saker. Var inte kul att få veta det efter alla år o man undrade ju vad skolan haft för sig som inte märkte något?? Trots vi hade många långa samtal med skolan om kompisar o att vi hade våra misstankar om att det pågick något.... Nä men det var ju bara så pojkar var sa en lärare, de är lite buffiga o ska testa varandra???? Vilken respons man fick.
    Nu är det lite bättre men han är mest själv. 
    Som sagt det sociala är jobbigt för honom.
    Han funkar utmärkt med kompisar som vi haft sen flera år tex våra vänners barn som känt varandra sen de föddes. Sen har han en kompis på gården som också funkar utmärkt men är nog för de är så olika... 
    Min son också expert på att dölja känslor, inte säkert de kommer hemma heller kan komma låååångt efter i sånt fall.
    Som trots han blev retad i skolan sa han alltid allt är bra, tills en dag när det rann över o han bara grät, tog lång stund få fram allt.
    De i skolan lyssnar alltid på psykologer bättre , hoppas det blir ett bra möte för er.
  • AN29

Känner verkligen igen mig i din första beskrivning. Vi har en son på 9 år, som inte har fått någon diagnos än, men vi anar väl att det lutar åt autism/asperger.

• vavi
    Svar på #9
    Känner tyvärr igen det mesta från era beskrivningar. min erfarenhet är att om jag som förälder inte slåss och kämpar för min sons skull i skolan så händer ingenting. Det är ingen annan som tar ansvar. Bup skyller på skolan, skolan på bup - en klassiker. Våga kräv och vara "jobbiga föräldrar"! och ta hjälp av barnets pappa (om sådan finns) för kvinnlig personal har en tendens att lyssna mer på män...trist men sant enligt min erfarenhet. Stå på er!
Svar på tråden 10 år och Asperger