• Angelica 3 barn

10 år och Asperger

Just fått diagnosen asperger på min son.
    Är nyfiken på om det finns fler föräldrar med barn i samma ålder som har asperger o hur vardagen funkar för era barn.
    Går era barn i vanlig skola?
    hur funkar det sociala?
    Min son går i vanlig skola, funkar ganska bra men svårt hänga med i stora grupper.
    Har ingen vidare kontakt med någon i klassen eftersom de flesta är sportkillar o min son är inte intesserad. Har alltså blivit att han är ganska ensam i skolan.
    Passar inte leken väljer han att vara själv.
    Skulle gärna vilja höra hur andra har det med liknade situation.

• Svar på tråden 10 år och Asperger
  • Kotten3

Om du skriver ner och berättar om alla dessa gånger då du fått gå från jobbet och vilken stress det medför att alltid vara orolig för att man kanske måste rusa från jobbet. Det är ju inte "normalt". Och exemplet du gav ovan att han inte hittade hem trots att ni gått vägen miljoner gånger är ju också något man kan ge som exempel i ansökan. Ge inte upp!

irre42 du får gärna berätta hur det är att ha ett barn med asperger i tonåren, det känns som om man redan nu skulle behöva förbereda sig lite...

Tack "angelica 3 barn" för att du starta denna tråd. Jag tycker det är fantastiskt att veta att det finns fler som fattar hur man har det!

• Angelica 3 barn

Å, jag får tacka jag med .

Känner  att man är lite ensam i situationen och behöver höra att det finns fler. 
    Jag ska verkligen försöka tänka på alla stressade o udda situationer när jag fyller i ansökan.
    irre42
    Skönt att höra att det funkade bättre m att byta skola.
    Hur hanterar din dotter att hon inte är som alla andra nu under tonåren?
  • irre42
    Angelica 3 barn skrev 2009-01-28 15:07:35 följande:
    Å, jag får tacka jag med . Känner  att man är lite ensam i situationen och behöver höra att det finns fler.  Jag ska verkligen försöka tänka på alla stressade o udda situationer när jag fyller i ansökan. irre42 Skönt att höra att det funkade bättre m att byta skola. Hur hanterar din dotter att hon inte är som alla andra nu under tonåren?
    hon hade det jätte jobbigt efter som hon fick sin dignos i samband med pubeteten, hon är forfarande ofta lessen över att hon annorlunda.det jag har sagt till henne genom åren är att hon är lika smart som alla andra men att det tar längre tid för henne att lära sig saker och tänk på att vi alla är olika och att samhället behöver sånna som henne för att de ska förstå och lära sig av sånna som henne . största problemet för oss är nog omivningen då dessa funktionshinder inte syns så väl utan dessa barn uppfattas oftast som störiga,problembarn, då hon inte känner värme och kyla kan hon springa ut i kort ärmad tröja på vintern om man inte är på vakt, detta leder till att peroner i omgivningen som inte känner till dessa problem kan göra anmälningar på en. vi har mycket struktur och var sak har sin plats vilket gör allt lättare för henne. 
  • molly27

Angelica 3 barn skrev 2009-01-27 18:55:14 följande:

molly

på landstingets sida kan man också läsa lite.              www.autismforum.se 

Säger också lycka till på mötet.
    Tack :) Uch vad jag är nervös nu..
  • Angelica 3 barn

Känner igen mig med att omgivningen nog kan tycka att min son är störig eller otrevlig.

Är ju som sagt inget som syns utanpå.
    Till molly vill jag  säga:
    Det kommer säkert gå bra i morgon o är det något ni misstänker kommer det ta tid smälta  om era misstankar stämmer men sen är det en lättnad att veta.
    Lycka till  i morgon.
  • Kotten3

Jag har har inte tänkt på att det här med att inte känna värme och kyla så bra, att det skulle höra ihop med diagnosen...
    Min dotter kan springa runt i kort kjol och t-shirt när det är kring 0 på termometern. Jag har dock inga problem med att få på henne kläder som är anpassade efter vädret, men som sagt då har det fått en förklaring.
    Då måste jag bara undra lite mer...
    Är era tokiga i sötsaker? Min tös kan bli helt hög på sötsaker. När hon var mindre fick vi gömma sockret och jaga henne mellan borden på kafeét för att hon inte skulle sno socker från andra bord. Visserligen blir barn generellt knasiga av sötsaker men jag tycker att hon är lite väl mycket...?

• Puls

Min son började skolvägra på vårterminen i 8:an.
    Fick ångest av att vara i skolan.
    Vi gick på oändligt många evk:n.
    Skolan vägrade ta något ansvar alls, och till slut anmälde man oss till soc, för som man sa, man visste inte vad man skulle göra på skolan för att hjälpa min son.

Så då tänkte man att kanske kunde soc göra något.
    Vi utreddes bl a av Bup som ansåg att det var mitt fel, för att jag inte var tillräckligt sträng, och jag lät sonen ta för mycket ansvar, men dom kunde inte svara på hur jag skulle kunna tvinga en 15-åring att gå dit han blåvägrade gå.
    Det var ju en utmaning sa dom, när jag frågade.
    Jag frågade om sonens ord och känslor inte betydde något för dom, eftersom han kunde bryta ihop och känna sig värdelös om jag pressade honom för hårt, vilket hade hänt.
    När dom svarade "nej, inte särskilt", då reste jag mig upp och lämnade mötet.
    Jag var såååå förbannad,besviken och chockad över dom.

Kulmen kom när han en dag "provåt" av min medicin och sa att han inte ville leva mer.
    Då var vi tvungna att gå tillbaka till Bup med honom, men den här gången till en läkare, inga psykologer.
    Efter en kort stund tog hon med sig sonen ut för att prata enskilt med honom.
    När dom kom tillbaka sa hon att hon misstänkte Aspberger.
    Det slutade med att han fick sin diagnos vid nästan 16 år.

Idag går han på en Aspbergerskola och som tidigare vittnat om, trivs han mkt bra där.
    Han läser in gymnasiet, han bor i en egen lägenhet, har siktet inställt på universitetet, det är självklart för honom att han ska gå där.
    Jag är djupt tacksam för att han fick den hjälpen.

Samtidigt bor det en sorg inom mig.
    Tänk om han kunnat fått den när han började skolan eller innan, då hade han kunnat fått den hjälpen han hade behövt och sluppit haft det så jobbigt i skolan som han haft.
    Tänk om jag hade förstått.
    Tänk om nån i skolan hade larmat redan då.
    Fast då var det knappt nån som visste vad Aspberger var.

Var glada att dom gör det idag.

För övrigt kan jag bara varmt rekommendera er att lyssna på den här tjejen om ni får möjlighet, en fantastisk föreläsare och själv Adhd och Aspberger.
    Därtill en kär vän.

www.lottaabrahamsson.com/

• Angelica 3 barn
    Tänk att din son behövde stå ut med så mycket innan det blev utredning på riktigt. Jag tycker vi fick diagnosen sent.. Min son blev utredd vid fem men då hittade de inget sen nu bad vi om ny utredning o då var det inga tvivel om Asperger.
    Nu har han hunnit gå hela fyra år i skolan men mist massor känns det som. tänk att känna att man som liten alltid blir feltolkad. 
    I dag i skolan hade det tydligen blivit massor av missuppfattningar mellan honom o vänner.
    Han har så svårt att förklara om något känns tokigt  så ofta blir han bara ledsen eller arg.
    Sigge
    Jag kan hålla med om att min Adam är galen i sötsaker. Om vi tex fikar så har det nu blivit en grej hemma att fråga hur många kakor får man ta?? annars skulle alla gå åt direkt.
    Godis kan han äta tills det nästan kommer upp samma väg. Där måste vi också ha koll så det inte blir för mycket annars kan det bli jobbigt under natten m illamående o kräkning.
  • irre42
    Angelica 3 barn skrev 2009-01-29 15:12:00 följande:
    Tänk att din son behövde stå ut med så mycket innan det blev utredning på riktigt. Jag tycker vi fick diagnosen sent.. Min son blev utredd vid fem men då hittade de inget sen nu bad vi om ny utredning o då var det inga tvivel om Asperger. Nu har han hunnit gå hela fyra år i skolan men mist massor känns det som. tänk att känna att man som liten alltid blir feltolkad.  I dag i skolan hade det tydligen blivit massor av missuppfattningar mellan honom o vänner. Han har så svårt att förklara om något känns tokigt  så ofta blir han bara ledsen eller arg. Sigge Jag kan hålla med om att min Adam är galen i sötsaker. Om vi tex fikar så har det nu blivit en grej hemma att fråga hur många kakor får man ta?? annars skulle alla gå åt direkt. Godis kan han äta tills det nästan kommer upp samma väg. Där måste vi också ha koll så det inte blir för mycket annars kan det bli jobbigt under natten m illamående o kräkning.
    båda mina barn som har dignoser är tokiga i sötsaker men jag försöker byta ut godiset till grönskaer och frukt ,
  • Angelica 3 barn

Grönsaker funkar inte alls här...

Väldigt kräsen m mat i överhuvudtaget.
    Svårt för såser o man får absolut inte blanda ihop maten tex lasagne är ju bara en enda gegga för honom. 
    Frukt funkar bra men när lördagen kommer ska det  vara godis... 
Svar på tråden 10 år och Asperger