Min son började skolvägra på vårterminen i 8:an.
Fick ångest av att vara i skolan.
Vi gick på oändligt många evk:n.
Skolan vägrade ta något ansvar alls, och till slut anmälde man oss till soc, för som man sa, man visste inte vad man skulle göra på skolan för att hjälpa min son.
Så då tänkte man att kanske kunde soc göra något.
Vi utreddes bl a av Bup som ansåg att det var mitt fel, för att jag inte var tillräckligt sträng, och jag lät sonen ta för mycket ansvar, men dom kunde inte svara på hur jag skulle kunna tvinga en 15-åring att gå dit han blåvägrade gå.
Det var ju en utmaning sa dom, när jag frågade.
Jag frågade om sonens ord och känslor inte betydde något för dom, eftersom han kunde bryta ihop och känna sig värdelös om jag pressade honom för hårt, vilket hade hänt.
När dom svarade "nej, inte särskilt", då reste jag mig upp och lämnade mötet.
Jag var såååå förbannad,besviken och chockad över dom.
Kulmen kom när han en dag "provåt" av min medicin och sa att han inte ville leva mer.
Då var vi tvungna att gå tillbaka till Bup med honom, men den här gången till en läkare, inga psykologer.
Efter en kort stund tog hon med sig sonen ut för att prata enskilt med honom.
När dom kom tillbaka sa hon att hon misstänkte Aspberger.
Det slutade med att han fick sin diagnos vid nästan 16 år.
Idag går han på en Aspbergerskola och som tidigare vittnat om, trivs han mkt bra där.
Han läser in gymnasiet, han bor i en egen lägenhet, har siktet inställt på universitetet, det är självklart för honom att han ska gå där.
Jag är djupt tacksam för att han fick den hjälpen.
Samtidigt bor det en sorg inom mig.
Tänk om han kunnat fått den när han började skolan eller innan, då hade han kunnat fått den hjälpen han hade behövt och sluppit haft det så jobbigt i skolan som han haft.
Tänk om jag hade förstått.
Tänk om nån i skolan hade larmat redan då.
Fast då var det knappt nån som visste vad Aspberger var.
Var glada att dom gör det idag.
För övrigt kan jag bara varmt rekommendera er att lyssna på den här tjejen om ni får möjlighet, en fantastisk föreläsare och själv Adhd och Aspberger.
Därtill en kär vän.
www.lottaabrahamsson.com/