• Angelica 3 barn

10 år och Asperger

Just fått diagnosen asperger på min son.
    Är nyfiken på om det finns fler föräldrar med barn i samma ålder som har asperger o hur vardagen funkar för era barn.
    Går era barn i vanlig skola?
    hur funkar det sociala?
    Min son går i vanlig skola, funkar ganska bra men svårt hänga med i stora grupper.
    Har ingen vidare kontakt med någon i klassen eftersom de flesta är sportkillar o min son är inte intesserad. Har alltså blivit att han är ganska ensam i skolan.
    Passar inte leken väljer han att vara själv.
    Skulle gärna vilja höra hur andra har det med liknade situation.

• Svar på tråden 10 år och Asperger
  • Angelica 3 barn

När min son var yngre hade han väldigt svårt att ta konflikter med kompisar o då blev det oftast slag i huvudet eller liknande. Sen var det som att han bara log när man försökte säga till.

Vi hade super jobbigt runt fyra fem års åldern då vi umgicks ett helt gäng som bodde grannar, A blev som svarta fåret. Jag kunde inte lämna honom en sekund får då hände något med något annat barn o oftast var det för att han inte förstod lekarna eller kunde avläsa de sociala koderna.
    Började bli bättre upp i förskole klass men hände då också.
    I ettan avtog allt det utåtriktade. 
    Nu drar han sig för att slåss, väldigt inlärd med att det är fel att slå kompisar.
    Det hemska verbala har inte börjat förren nu... tex kan man höra väldigt härliga ord om något går snett eller att lillasyster (oftast mellersta) får heta snorunge eller något annat trevligt om hon råkar smyga in på rummet när det inte passar honom. Tillhör väl även åldern. 
    Min sons största problem är det sociala. Svårt för lekkoder o svårt ta kontakt med andra barn han inte känner. Vänner till oss vars barn han känt hela livet flyter det på med men de känner varandra utan o innan.
    Behöver förbereda A men han kan även ta att det inte blev som planerat.
    Vi behöver inte anpassa oss efter honom mer än att vi förbereder för det vi ska göra o blir det inte så får vi förklara ordentligt varför.
    Bra tips... hum...
    Undrar om ni kör med bilder som visar vad som ska ske härnäst?
    Det har A haft i skolan.
    Vårdbidrag har vi inte men vi ska söka nu o är lite nyfiken själv på hur mycket man får.
  • Kotten3

När min dotter var mindre hade hon även epilepsi den har vuxit bort nu, men under den tid som vi laborerade med olika mediciner var hon mycket svår att hantera. Det som hon visade tecken på då var överaktivitet och vi gissade först på adhd. Fick sedan dra slutsatsen att dessa svåra perioder under dagen alltid var före ett anfall. ( Hon hade frånvaroattacker) Då kunde man inte göra så mycket mer än att vara hack i häl för att undvika att hon hade sönder, bråkade eller var allmänt elak. Det är svårt att avgöra vad som är vad. Ibland tycker även jag att min dotter har adhd liknade beteenden och jag antar att gränslandet mellan två diagnoser av det här slaget är en gråzon.
    När hon blir svår att nå fram till, ögon flackar runt, är det inte mycket jag kan göra än idag, då försöker jag bara vara nära och om jag kan så försöker jag hålla om henne tills hon lugnat sig. Vi har bildschema där vi placerar ut bilder på det som sker under dagen, det fungerar ibland, ibland inte. De gånger som hon gjort saker som hon inte får och som man inte kan acceptera fungerar ofta sociala berättelser. Det är serieteckning med enkla bilder som beskriver situationen. Det verkar ta på henne mycket bättre än ord.
    Sedan är det som ida säger att hur hon mår växlar och jag tycker att det är mycket svårt att förutse när det kommer en dålig period. Men det finns ju vissa tillfällen som man vet är värre än andra. Jul, födelsedagar och annat skoj...!.
    Vi har ett halvt vårdbidrag hela tiden. Och jag råder till att "överdriva" för faktum är att man tror innerst inne att det nog inte är så illa. Tänk på alla dessa gånger ni velat ge upp och skriv ansökan efter det, skriv inte efter dagarna då det rullar på bra.

• Angelica 3 barn

Hur går ansökan om vårdbidrag till egentligen?

Vad går de efter?
  • Kotten3

Tja, om jag minns rätt så får man kontakta Försäkringskassan och be dem sända hem ansökningshandlingar och kolla med dem vilka datum som gäller för sista ansökningsdag. De papper som du får hem är frågor som du ska svara på efter bästa förmåga.
    Det är rätt bra att höra med habiliteringen om du har kontakt med dem, de kan ge tips om vad man bör tänka på.
    Sedan går de på den text du skrivit(samt läkarutlåtande) och utifrån den gör de en bedömning av hur mycket barnet påverkat din vardag i förhållande till hur det varit om barnet vore "friskt". Det är alltså inte barnet som vårdbidraget riktar sig till utan till den som söker bidraget.
    Ett tips som jag själv fick när jag gjorde ansökan var att föra dagbok under någar veckor där jag antecknade allt som hade med barnet att göra, hur dagen varit, vad som varit jobbigt mm. När man sedan går tillbaka är det lättare att se hur vardagen igentligen ser ut.
    Sedan finns en del i ansökan där du kan få ersättning för matriella "skador", alltså hur mycket mer ditt barn kostar i förhållande till ett "friskt" barn gällande tex kläder (sliter han mer på kläder än normalt), tvättar ni mer kläder än normalt, går det sönder mer saker hemma hos er än normalt osv. Där fick jag ingen ersättning trots att min dotter när hon var mindre hade söder betydligt mer än vad jag såg som normalt. Jag söker inte den biten mer eftersom hon inte är värre nu än då.
    Lycka till!

• molly27

Får man fråga vad asperger är för något? Min son känns igen i det ni skriver,, ska på möte om honom på torsdag.

• Kotten3

Om du går in på sidan autism.se så kan du läsa lite om aspergers syndrom. Där finns en bra beskrivning om de drag som är typiska för dessa barn och vuxna. Lycka till på mötet!

• molly27
    Kotten3 skrev 2009-01-27 10:55:15 följande:
    Om du går in på sidan autism.se så kan du läsa lite om aspergers syndrom. Där finns en bra beskrivning om de drag som är typiska för dessa barn och vuxna. Lycka till på mötet!
    Tack så mycket för hjälpen :) Tack.
  • Angelica 3 barn

Hum, vi kommer nog inte få mycket då i vårdbidrag.

Det jag mest vill ha lite ersättning för är alla möten o all frånvaro från jobbet man får.
    Vissa perioder är det väldigt tätt o blir en hel del frånvaro.
    Sliter på kläder gör han knappt eftersom han så lugn.
    Däremot kommer det bort lite kläder i skolan eftersom han kan glömma gymnastik kläder i skolan eller vantar osv, oftast är han väldigt noga med vad han hade med sig men kan även hända att han har noll koll.
    Oftast enka saker i vardagen som kan ställa till det för honom som tex när han skulle gå hem från skolan själv första gången i höstas.
    Jag anade att detta kan gå helt åt pipan men var tvungen chansa. Kunde ju inte ta ledigt varje dag efter han slutat skolan.
     Ritade en karta, visade på vägen till skolan olika riktmärken, röd villa, stort staket, stora granar osv. Ja sa han men tittade knappt.
    En kvart efter skolan slutade ringer han mig på jobbet o är helt förtvivlad. Han hittade inte o hade gått åt fel håll med hjälp av kartan.  Alltså vridit den fel o gått helt galet. Vi gått den vägen huuuuuur många ggr som helst men när vi går tillsammans så är det som han inte bryr sig titta runt omkring, han bara hakar på. Såna enkla saker kan göra vardagen riktigt jobbig.
  • Angelica 3 barn

molly
    på landstingets sida kan man också läsa lite.              www.autismforum.se 
    Säger också lycka till på mötet.
  • irre42

min dotter på 17 år har asberger ,jag valde att ha henne på särskolan för att där kan hon få mer hjälp och så finns det fler likvärdiga barn där så hon har aldrig varit ensam i skolan .hon har gått i vanlig klass de första 4 åren vilket var en katastrof för henne,nu går hon på särskolegymnasiet på naturbrukslinjen skolan funka r kanon bra ,

Svar på tråden 10 år och Asperger