• Angelica 3 barn

10 år och Asperger

Just fått diagnosen asperger på min son.
    Är nyfiken på om det finns fler föräldrar med barn i samma ålder som har asperger o hur vardagen funkar för era barn.
    Går era barn i vanlig skola?
    hur funkar det sociala?
    Min son går i vanlig skola, funkar ganska bra men svårt hänga med i stora grupper.
    Har ingen vidare kontakt med någon i klassen eftersom de flesta är sportkillar o min son är inte intesserad. Har alltså blivit att han är ganska ensam i skolan.
    Passar inte leken väljer han att vara själv.
    Skulle gärna vilja höra hur andra har det med liknade situation.

• Svar på tråden 10 år och Asperger
  • vavi

Jag köpte boken av Daniel Tammet "Född en blå dag". Tänkte att även min son kunde tycka det var kul att läsa den (han är 12 år). Då svarade han mig så klokt; "men mamma, jag vet redan hur det är att leva med autism så jag behöver inte läsa om det!" Nä, det är ju klart, tänkte jag, och fick mig en tankeställare eftersom det inte var första gången jag försökte få honom intresserad av en bok om hans diagnos. Det är inte lätt alla gånger att hänga med i svängarna!

• Flerbarnstokan

vavi skrev 2009-02-02 19:38:07 följande:

Jag köpte boken av Daniel Tammet "Född en blå dag". Tänkte att även min son kunde tycka det var kul att läsa den (han är 12 år). Då svarade han mig så klokt; "men mamma, jag vet redan hur det är att leva med autism så jag behöver inte läsa om det!" Nä, det är ju klart, tänkte jag, och fick mig en tankeställare eftersom det inte var första gången jag försökte få honom intresserad av en bok om hans diagnos. Det är inte lätt alla gånger att hänga med i svängarna!
    den boken har jag missat. kan den läsas av en 10 åring eller är den för svår?
  • Kotten3

Jag ska nog införskaffa mig några böcker jag med. Finns det någon "barnbok" som beskriver AS? Tänkte om man kunde läsa det för lilltösen (6år)som inte har AS. Hon suckade tungt i gårkväll, varför är X alltid sådär? Jag har lovat lilltjejen att vi ska prata med varandra om det snart, måste bara hitta rätt dag och humör(på lilltjejen):) Ni som har fler barn kanske har tips?

• Flerbarnstokan
    Kotten3 skrev 2009-02-03 12:19:35 följande:
    Jag ska nog införskaffa mig några böcker jag med. Finns det någon "barnbok" som beskriver AS? Tänkte om man kunde läsa det för lilltösen (6år)som inte har AS. Hon suckade tungt i gårkväll, varför är X alltid sådär? Jag har lovat lilltjejen att vi ska prata med varandra om det snart, måste bara hitta rätt dag och humör(på lilltjejen):) Ni som har fler barn kanske har tips?
    böckerna i inlägg 49 är kul för barn.
  • Angelica 3 barn

Undrar om ni har gått ut o berättat för klassen om era barn?

Känner mig lite kluven i den frågan.
    Om vi nu byter skola kanske det inte är någon ide att berätta men blir så himla frustrerad när min son hela tiden får höra saker som att han är konstig o i dag hade en tjej i klassen sagt att : du ska sluta slåss fast han säger att han inte hade gjort det o då sa hon att du kan ju inte prata ordentligt.  Vet att han får svårt att förklara sig om något händer men svårt att prata har han inte. Man blir så sårad som mamma.
    Undrar om det kanske skulle underlätta att berätta eller om det stjälper ännu mer... de får något att retas för?? 
  • aspie

Igår natt drömde jag att jag skrev en bilderbok om hur jag växte upp med AS. Jag skrattade massor när jag skrev, det var så knäppt med alla osannolika missförstånd.

Har det slagit er att Ronja är lite aspie när hon går och "aktar sig" för saker när hon blir tillsagd ATT akta sig för dem?

• Flerbarnstokan

Angelica 3 barn skrev 2009-02-03 15:52:33 följande:

Undrar om ni har gått ut o berättat för klassen om era barn?

Känner mig lite kluven i den frågan.
    Om vi nu byter skola kanske det inte är någon ide att berätta men blir så himla frustrerad när min son hela tiden får höra saker som att han är konstig o i dag hade en tjej i klassen sagt att : du ska sluta slåss fast han säger att han inte hade gjort det o då sa hon att du kan ju inte prata ordentligt.  Vet att han får svårt att förklara sig om något händer men svårt att prata har han inte. Man blir så sårad som mamma.
    Undrar om det kanske skulle underlätta att berätta eller om det stjälper ännu mer... de får något att retas för?? 
    Vi har inte gått ut och berättat men skolan är jättebra på att berätta för alla elever att ala är olika och har olika kuskap och förutsättningar och att "rättvist" inte är exakt samma för alla utan att rättvist är vad varje elev behöver utifrån sina egna förutsättningar (ex min son får ju vissa fördelar/belöningar som uppmuntran, lite datatid, lektid etc) så hos oss har det fungerat bra i alla fall. Sonen är väl ccepterad i klassen trots sina egenheter, sedan händer det att någon ibland klagar på att han är jobbig och så i och för sig.
  • Kotten3

Jag ska nog införskaffa böckerna i inlägg 49, hittade dem på nätet och de verkar kul.

Ja, Ronja är nog lite aspie och Pippi Långstrump. Och då slås man av att många barn och vuxna har dem som förebilder, om det ändå vore så i verkligheten...

Vi har inte gått ut i min tjejs klass och talat om. En del föräldrar vet. Men jag har blivit smått överaskad när det kommit fram någon förälder och pratat om detta, så vet jag bestämt att jag har då inte sagt något till den föräldern, suck.
    I hennes klass är hon en i mängden än så länge. Det finns många killar som sticker ut mer än vad hon gör. Och så vitt jag vet är det ingen som direkt reflekterat över att hon har assistent.
    Vet ni, hon ska till och med på FEST på lördag (om hon inte backar förstås), när hon fick reda på att det var enbart tjejerna och endast 5 st så ville hon nog prova... Och utan mig! Jag vet ju så väl att om hon går så kommer hon efteråt att tycka att det är kul, men att få henne dit...

• Angelica 3 barn

Har funderat lite o vi skippar att tala om något, kan bara ställa till det mer.

Bara så jobbigt att han alltid ska behöva känna sig missuppfattad. Som vuxen skulle jag nog inte stå ut en dag med o känna att någon tycker jag gör tokiga saker eller att jobbarkompisarna säger du är konstig osv. Nu håller vi bara tummarna för att han kommer in i skolan med AS klasser, tror det blir det bästa för honom.
    Aspie:
    Låter lite spännande med bilderbok om din uppväxt med AS. 
    Vad skulle det bli för bilder?
    Kan också hålla med om att Ronja o pippi har nog lite AS
    Sigge:
    Hoppas dottern går på festen, brukar bli bra när de väl kommer iväg.  Skönt att de inte är så många också.
    Min son har faktiskt alltid gillat att vara med på kalas trots att det oftast är så att han är lite osynlig. Det enda han inte gillar är när han blir bjuden till gokart kalas. Han testat en gång o det gick inte så bra så nu vägrar han. Han vill gärna vara duktig direkt annars struntar han i det. Känns det igen?
    Sen disco gillar han inte heller, aldrig varit på o tror inte han kommer vara intresserad än på ett tag heller. 
  • Kotten3

Min dotter har aldrig gillat kalas (förrutom hennes eget med farmor och mormor!). Och disco kan jag inte tänka mig att hon gillar, fast vem vet, hon leker disco med my little pony hemmavid. Men hon gillar inte hög musik och så är jag lite fumdersam till alla blinkade lampor. Hon har ju haft epilepsi tidigare och då är det inte bra med lampor som blinkar. Jag får nog ta reda på mer om det när frågan dyker upp.
    Ja, tålamod är hon ju inte utrustad med så det är svårt att få henne att prova igen om hon misslyckas med något. Och så har hon ju oftast en egen idé om hur något bör och ska vara så att få henne att prova igen fast på ett annat sätt är näst intill hopplöst.

Svar på tråden 10 år och Asperger