• Angelica 3 barn

10 år och Asperger

Just fått diagnosen asperger på min son.
    Är nyfiken på om det finns fler föräldrar med barn i samma ålder som har asperger o hur vardagen funkar för era barn.
    Går era barn i vanlig skola?
    hur funkar det sociala?
    Min son går i vanlig skola, funkar ganska bra men svårt hänga med i stora grupper.
    Har ingen vidare kontakt med någon i klassen eftersom de flesta är sportkillar o min son är inte intesserad. Har alltså blivit att han är ganska ensam i skolan.
    Passar inte leken väljer han att vara själv.
    Skulle gärna vilja höra hur andra har det med liknade situation.

• Svar på tråden 10 år och Asperger
  • aspie

Roligt att tänka på barnkalas. Knäppa minnen. Kan skratta åt dem nu.
    Jo. Jag brukade alltså planera mina egna födelsedagskalas jättenoga. Skriva listor, göra scheman över lekar och aktiviteter osv, sedan kom de andra barnen och lekte helt ostrukturerat och flamsigt - det störde mig. Jag hade ju planerat allt PRECIS! (planeringen kunde ta veckor). Alltså var alla kalas jag hade en besvikelse. Inte för att det var fel på mig - utan för att DE ANDRA BARNEN var så oseriösa och ... tada [liten fanfar här!] så BARNSLIGA. Barnsliga barn, tänka sig vilket trauma. ;D

Angelica, Bilder i bilderbok? Jag gillar att måla/teckna.
    stinastoor.com

• Angelica 3 barn

Min son också känslig för hög musik eller höga ljud överlag.

Haft problem på kalas med alla ballonger när han var mindre, han fick panik när de smällde.
    Var nog ett problem fram till ett år sen uniefär. 
    Här har vi också svårt att testa något igen om det var svårt första gången...  
    Min son tycker också att många är slarviga o oseriösa.
    Tex brukar han klaga på att de andra barnen läser så slarvigt, läsa är hans stora grej o han får ofta ha högläsning för de andra barnen, han läser med inlevelse o han blir förvånad när de andra barnen bara läser utan att betona o utan inlevelse.
     Vilka otroligt fina målningar.
    Tycker det är kul att du aspie är med o tipsar o delger oss som har vuxit upp med AS.
  • Angelica 3 barn

Sigge

Blev det fest för dottern i lördags?
  • ida 07

Jag ville bara säga att jag valde att berätta om sonens diagnos på ett föräldramöte i höstas och det kändes jätteskönt. Jag var nervös men efteråt kom faktiskt flera mammor fram till mej och sa att det var väldigt modigt av mej att berätta. Min son går i sexårs och har adhd och asperger. Han är väldigt utåtagerande, slåss mycket, är på de andra barnen, kastar mycket i golvet och har enorma humörsvängningar. Han lever i bättre och sämre perioder. Han kan vara jättego också.

De andra barnen märker ju att han är annorlunda och jag ville inte höre en massa skit bakom ryggen att vad är det för en jäkla unge typ. Så därför valde jag att berätta.

• Angelica 3 barn

Ida 07

Vad skönt att alla tog det positivt... 
    Hade min son haft diagnos redan i förskoleklass hade jag nog också valt att berätta.
    Och som sagt klart andra märker han är annorlunda. Blir bara mer o mer nu när de är lite större också.
  • aspie

Mina föräldrar skäms fortfarande ifall jag börjar prata om min diagnos eller mina egenheter när de har bekanta närvarande - även om deras vänner tycker att det är ganska intressant och frågar mycket. Men särskilt pappa skäms över att det är fel i huvet på mig. Fast jag förstår till viss del, han är 76 nu och försörjde sig som flottare och körde timmer med häst i sin ungdom, jag är helt enkelt lite för "modern" för honom...

• Angelica 3 barn

aspie:

Hur gammal var du när du fick diagnos?
    Kan tänka mig att det känns lite nytt o främmande för äldre .
  • Kotten3

Nu har hon varit på fest och det var ok, tyckte hon.
    Jag är lite trött på henne nu hon bara bråkar med våra katter. Och beskyller oss för att hennes saker är borta, det är ett himla liv. Fast hon vet att det troligvis är hon själv som slarvat bort dem. Jag får nog ta ett tag med serieberättelser igen. Tröööött.

• Angelica 3 barn

Hum...

Min lille son är också inne i en period där han mest bara fräser åt omgivningen.
    Vid frukost får mellantjejen inte titta på honom för då gormar han vad glor du på.
    Råkar hon titta in  i hans rum skriker han UUUUUT.
    Han lite låg nu med så frågat flera ggr vad det är men han säger allt är ok. Han har lite svårt att berätta om något känns jobbigt så funderar på o ta ett rejält snack i kväll.
    Serieberättelser? Vad är det? Låter intressant. Kanske vore något här eftersom han har svårt att berätta om vardagliga saker..( annat av intresse finns det inget stopp på snacket)
  • Kotten3

Serieberättelser eller seriesamtal är ett sätt att nå fram till barnet när den inte tar in det man försöker säga. Så istället för att tala om för barnet vad den gjort "fel" så ritar man händelsen som en serie istället. Enkla gubbar med pratbubblor om barnet kan läsa, annars tydliga symboler som uttrycker känslor mm. Så om min dotter tex bråkat med katten så ritar jag först en figur som gör katten illa och sedan en ruta där katten gråter och sedan en ruta där katten tydligt visar att den inte tycker om dottern. Sedan ritar man det som man istället vill att hon ska göra mot katten för att den ska tycka om henne. Jag har fått info om detta via habiliteringen de har även tips på böcker om detta. kan ej namnet men kan ta reda på det om du vill.
    Men jag vet inte om detta fungerar åt det motsatta hållet, att barnet ritar för att berätta vad som hänt, men varför inte. Vi har inte provat.
    Min dotter brukar reagera på dessa bilder, det syns att hon blir berörd.

Svar på tråden 10 år och Asperger