• Angelica 3 barn

10 år och Asperger

Just fått diagnosen asperger på min son.
    Är nyfiken på om det finns fler föräldrar med barn i samma ålder som har asperger o hur vardagen funkar för era barn.
    Går era barn i vanlig skola?
    hur funkar det sociala?
    Min son går i vanlig skola, funkar ganska bra men svårt hänga med i stora grupper.
    Har ingen vidare kontakt med någon i klassen eftersom de flesta är sportkillar o min son är inte intesserad. Har alltså blivit att han är ganska ensam i skolan.
    Passar inte leken väljer han att vara själv.
    Skulle gärna vilja höra hur andra har det med liknade situation.

• Svar på tråden 10 år och Asperger
  • leeena

min son är 11,fyller 12 i sommar och kommer antagligen få diagnosen Asperger....Har redan utrett honom för Asperger men då tyckte de inte att han uppfyllde kraven för att få diagnosen..
    Han går dock redan i en Aspergerklass,och det fungerar bra,långt mycket bättre än vad det gjort i de "vanliga" skolorna.
    Han har personal som förstår honom istället för att tycka att han beter sig konstigt och de anpassar undervisningen efter hans behov..Han kommer oftast överens med de andra killarna i klassen,ingen som retas eller är dum som det varit i andra skolor där han alltid varit"annorlunda"...Så även då jag egentligen är för inkludering,dvs att alla barn ska kunna gå i den vanliga skolan(lite arbetsskadad då jag läser specialpedagogik på universitetet)så har Aspergerklassen fungerat mycket bättre för min son än den "vanliga " skolan....

• Angelica 3 barn

leeena:

Vad skönt att höra att det funkar bättre i Aspergerklassen, gör att jag känner mig ännu mer säker på att det är det bästa för min son också. 
    Är inte så kul för de små att alltid känna sig annorlunda.
    Jag känner mig väldigt positiv till Aspergerklass, att det finns personal som kunniga o förstår o att det finns kompisar som kanske  är lite lika.
    Bara hoppas att man får plats.
  • Kotten3

Jag har också hört mycket positivt från andra mammor som har barn i aspergerklass, en helt annan värld där man som förälder kan slappna av och känner sig trygg i att barnen får möjlighet att lära sig inte bara skolämnen utan även hur vardagen fungerar. Sociala möten och praktisk tillämpning, barnen får prova på tex "hur man gör när man handlar", vad förväntas man säga till expediten osv.
    Även vi har problem med läxläsning, min dotter gillar matte så det är inget problem. Men att försöka stödja henne i läsningen men ändå påpeka fel är inte lätt. Det slutar ofta med att vi bli rätt trötta på varandra. Ibland får jag helt enkelt strunta i läxläsning det är inte värt att skapa en oros-situation över något som är viktigt.
    En annan sak som hände nyligen var att de skulle simma i skolan och det skulle bli på en tid då hennes assisten gått hem. Och skolan ansåg att det kommer nog att gå hur bra som helst! Tjena! Jag sliter ju mitt hår varje gång jag ska till simmhallen med henne. Vilket skåp ska vi ha, varför är vårat skåp upptaget, vilken toa är ledig och håll vakt mamma, jag måste se din hand i dörren på toaletten osv. Hon är bra på att simma men att komma till vattnet är svårt. Assistenten insåg att det nog inte skulle gå bra och lyckades få byta timmar, hon är nu med på simmningen och allt har gått toppen!
    Jag har en fråga...
    Hur gör ni med småsyskonen när de ska leka med en kompis men inte vågar vara utan mamma. Min yngre dotter(H) ska till en kompis hon aldrig lekt med och vill ha med mig, vilket är förståeligt. Men eftersom jag inte känner mamman känns det lite jobbigt att behöva komma dit med henne(H) och aspergersytern(A). Risken finns också att A inte vill och börjar trillska. Jag har ingen jag kan lämna A hos. Hur skulle ni göra?

• vavi
    Svar på #13
    Kanske lillasysters kompis kan komma hem till er istället?!
  • Angelica 3 barn

Jag skulle nog också hört efter om lillasysters kompis kunde följa med hem i stället.

• Kotten3

Lilltjejen är lite trött på att alltid vara hemma med sina kompisar, men om jag har tur så löser det sig. Stortjejen är lite längre i skolan ibland och då kanske vi kan passa på och gå hem till lilltjejens kompis!
    Tufft att få höra i efterhand att ens barn blivit mobbat! Det är ju en av de saker som alltid gnager i en, oron för att andra ska tycka ens barn är konstiga och jobbiga. Men din son verkar hyfsat trygg i sig själv. Jag tyckte att det lät fint det där du berättade att han var stolt över sig själv och verkar tycka det vara ok med en diagnos. Var det psykolgen som berättade för honom? Och hur gick det till, min tjej vet inte om att hon har en "sjukdom".

• Angelica 3 barn

Sigge:

Ja, vi valde att inte berätta något själva, bättre om ett proffs sköter det tänkte jag.
    Han fick en tid o hon sa att bara han o hon skulle prata, om A sen ville kunde vi få komma in efter de pratat klart. Tyvärr var mellan dottern sjuk så jag var hemma men han hade velat ta in sin pappa efteråt. 
    Han fick med sig ett brev hem som han fick visa för anhöriga om han ville eller bara ha det för sig själv. Jag fick läsa det o det var väldigt tydligt o enkelt förklarat om hans svårigheter o självklart hans styrkor.
    Köpte en enkel bok på habiliteringen som han  o jag läste tillsammans ( eller han läste o jag satt bredvid som stöd... läsa är hans stora styrka). Efter varje kapitel sa han:  ja, det är ju som jag, eller så kan ju jag känna... häftigt se att han insåg det finns fler som är som honom.
    Tex sa han efter läst kapitlet om ögonkontakt att ja mamma... jag tycker det är obehagligt titta folk i ögonen.
    A är väldigt trygg i sig själv o det är väl tur men tror det skulle ha varit ännu bättre om han hade sluppit bli retad. 
    Nä, det var inte kul o få reda på mobbningen o deras metoder som killarna själva berättade för personalen sen.
    Tex kunde de stå vänta bakom hörn för o sen hoppa fram o skrämmas var på A blev rädd o de skrattade.
    En kille hade kallat A för osmart
    De har lurats om att de ser Zombier (som A snöat in på) A har då försökt säga visst o inte brytt sig men till slut tittat o då har de skrattat o sagt att han är ju så lätt lurad.
    Många såna exempel har han fått stått ut med o ingen sett eller hört något av personalen... Man blev inte glad, nära jag var på väg anmäla men de tog verkligen tag i det när det kom fram. 
    Men hoppas verkligen på att få plats på Asbergerskolan, känns som vi gjort vårt på nuvarande skola. Sist vi hade kalas kände jag mig så less på allt. Mammor som sitter o pratar bara om hur bra deras barn är på sport o alla killar i klassen sportar ju utom A så man kände sig lite utanför, har jag inte känt förut men kanske killarna blivit större o de sportar mer o mer o tävlar, klart det blir en stor del i familjens liv men jag kände att jag bara ville där ifrån, kände mig felplacerad i sällskapet.. har inget gemensamt.
    Är det sagt något om att din dotter ska få reda på att hon har Asberger?
    Här sa psykologen att det var bra innan tonåren för då blir det så mycket annat att tänka på.
  • Kotten3

Jag har inte fått någon info om när det är läge att berätta. Jag tror min tjej är något för liten än men om något år eller så borde det nog vara dags. Jag skall höra med habeliteringen framöver.

• Angelica 3 barn

Ja, de kanske väntar tills de är runt tio med att berätta.

• ida 07

Hej jag har också en son som har asperger men han är lite yngre än era barn. Han är 6 år och fick sin diagnos när han var 5½ år. Nu går han i sexårs och har egen assistent men skolan ska ansöka om att han får börja i resursskola till hösten med barn med lite olika diagnoser. Läste att flera av er är på väg att byta skola för era barn. Min son har även adhd. Ibland tycker jag det är svårt att veta vilken diagnos som är vilken i hans beteende. Inte för att det kanske har världens störst betydelse men ändå...

Min son har liksom många av era barn inga egna kompisar ( hänger på storebrors kompisar)och leker än så länge inte med någon i klassen. Vi har dock många vänner med barn i samma åldrar som han träffar ibland.

Han är social men vill ha saker på sitt sätt. Han har svårt med sociala relationer, ena stunden är han go och mysig i nästa säger han "håll käften" och kan slå till andra barn. Han uttrycker sej verbalt hemskt ibland. Gör era barn det också?

Han har svårt att förstå sociala koder, svårt med nya människor, miljöer osv. Rutinbunden, vill veta vad som ska hända, behöver förberedas noga på nya saker osv. Är era barn sådana också?

Han lever i bättre och sämre perioder som vara i några månader i taget. Han kan även variera inne i perioderna och över en dag.
    Är det någon som känner igen detta?
    Ska vi göra semesterresor måste vi anpassa oss efter hans bra perioder.

Hur får ni andra livet att rulla på/ gå ihop? Ni som har större barn, har ni några bra tips till mej, ni som så att säga varit med om dessa åren innan?

Om ni har vårdbidrag hur mycket har ni då? Har ni fått mer när era barn blivit äldre? Vi har fått ett första förslag på en fjärdedel men jag tycker det är lite lite....

Svar på tråden 10 år och Asperger