• Anonym (mamman)

HJJJJJÄÄÄÄLP!!!! vad ska jag ta mig till snälla ge mig råd! vi mår så DÅLIGT!

jag och min familj hann bo i samhället och våran nya lägenhet i Åtvidaberg drygt en vecka.
    jag stod och packade upp kartonger när min son kommer in gråtande och berättar att han blivit slagen av en tant efter att han varit i hennes trappuppgång och lekt med en ny kompis han hittat samma dag, han hade en bula i huvet och var öm över ryggen och benet, jag plåstrar om min son och går sedan bort till tanten och ska kolla va det va frågan om, tanten var väldigt ilsken och tykte att hon gjort rätt som slagit min son för att att var i trappen, hon skulle kunna göra det igen sa hon!
    jag gick hem och pratade med sonen igen, jag bestämde mig för att göra en anmälan.

efter det har vi haft ett helvete, insamlingar har gjorts till tanten för att betala böterna som hon vart dömd till av tingsrätten för misshandel på min son ( vi var inte på rätten, vi var utomlands då klarade inte pressen! ), tanten hyllas som en hjälte för att hon slagit honom, står nästan i tidningen var dag, och nu senast hade hon fått julkort från hela sverige..... medans vi får lappar uppsatta i trappen om att sonen och familjen ska försvinna från åtvidaberg, hotbrev i brevlådan, sönder skurna däck på bilen, spottloskor på ytterdörren osv. osv. jag bryter i hop snart vad ska jag ta mig till????????? vi mår jätte dåligt! Måste nog flytta för vi pallar inte mer......... HJÄLP!!!!

länkar till några tidnings artiklar

nyhetskanalen.se/1.719362/2008/11/13/tant_slog_nioaring_far_beloning

archive.corren.se/archive/2008/11/11/jyxzlb4g9h4u1c0.xml

archive.corren.se/archive/2008/11/12/jz0cvur5r718dzl.xml

archive.corren.se/archive/2008/10/1/jww2ffx7l7imr6v.xml

archive.corren.se/archive/2008/11/21/jzg3wkaw53qlg6y.xml

www.corren.se/archive/2008/12/19/k0w93uumagbxb9k.xml

archive.corren.se/sok/%E4pp&search=S%F6k

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-22 15:18
    vill tacka alla som stöttar

anser inte att jag har något att skämmas för så jag röjer min identitet.

Kramar pojkens mamma Sandra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-12 22:10
    Efter mycket tänkande gick jag med på en interljuv av tidningen, den kan ni läsa här.

www.corren.se/archive/2009/1/2/k1kowhzztawak2c.xml

• Svar på tråden HJJJJJÄÄÄÄLP!!!! vad ska jag ta mig till snälla ge mig råd! vi mår så DÅLIGT!
  • TBS

AnnAhl93 skrev 2008-12-23 15:59:15 följande:

TBS skrev 2008-12-23 15:48:54 följande:
    Du skrev ju nyss att om det var ett verkligt hot så hade man rätt att ta till våld. Jag syftar på WT-idiotin som många här har drabbats av.
    Precis! Men nu var det ju inte så. Tanten var aldrig rädd att bli skadad av barnen, hon var arg för att de retade henne och förstörde hennes egendom. Hon dömdes till böter eftersom att hon brukade våld fast situationen inte kävde det.

"WT-idioti"?? nu improviserar du va?? ;)
  • Flashbackaren

Så här ligger det till; Mamman till barnet upprörs i denna tråd framförallt av julkorten och insamlingen i tobaksaffären och sekundärt av hoten och trakasserierna av familjen varför skulle TS annars postat denna tråd direkt efter Corren gjort sitt reportage.

Kan vi ana att TS missunnar stöd till Kerstin? Naturligtvis bör man inte slå ungar och det håller jag faktiskt med de flesta om men ibland så gör vi människor misstag vilket Kerstin säkert gjorde vi detta tillfälle men det är inte det som är det viktigaste i detta utan att hon har sonat sitt brott och tagit sitt straff som en riktig kvinna medans TS flydde landet med sin familj under rättegången. Naturligtvis ömmar jag och många fler med den stackars damen som blivit utsatt men ni mammor här på FL pratar om blåmärken och bulor hit och dit men utan att ens nämna Kerstins sår inombords. Hur känns det att ha byggt upp Sverige för att dömas i tingsrätten för misshandel som 76 åring? Ni reflekterar inte kring det då era tankar cirkulerar enbart runt er själva och era barn. Brottets art är heller inte direkt allvarligt några av er har dragit frivilliga eller ofrivilliga paralleller med morden i Arboga, ni borde skämmas tycker jag. Det finns trots allt en stor skillnad mellan att slå en hammare i huvudet på ett barn som än när en 76-åring "rappar" en ungen med käppen.

Jag skickade Kerstin ett julkort och jag är stolt över de på FB som visade sitt stöd för en sårad gammal dam som ingen lyssnat på. Tänk på det mödrar ni har alla familjer att ty er till när världen är orättvis men det är inte säker att Agda 83 eller Kerstin 76 har det.

Vill även påpeka att jag på intet sätt talar för alla fb:are i varken detta ämne eller något annat utan jag blev så illa till mods av denna tråden att jag blev tvungen att uttrycka min ilska. Go kväll!

• AnnAhl93

TBS skrev 2008-12-23 16:03:28 följande:

AnnAhl93 skrev 2008-12-23 15:59:15 följande:
    Precis! Men nu var det ju inte så. Tanten var aldrig rädd att bli skadad av barnen, hon var arg för att de retade henne och förstörde hennes egendom. Hon dömdes till böter eftersom att hon brukade våld fast situationen inte kävde det."WT-idioti"?? nu improviserar du va?? ;)
    Vad vet du om hur Kerstin uppfattade situationen? Många äldre vågar inte ens gå ut i dagens samhälle, mycket tack vare de senaste decenniernas slappa uppfostrande. Förr i tiden roade sig tanterna och gubbarna med att gå på dans vilket de flesta inte vågar nu. Många vågar inte ens gå till affären utan låter deras barn gå och handla åt dom. Detta leder till ett isolerat och instängt liv i en liten lägenhet. Hur kul kan det vara? Så för att värna om de äldres frihet så ser jag gärna att barnen uppfostras bättre, med eller utan fysiskt våld.
  • TBS

AnnAhl93 skrev 2008-12-23 16:13:20 följande:

TBS skrev 2008-12-23 16:03:28 följande:
    Vad vet du om hur Kerstin uppfattade situationen? Många äldre vågar inte ens gå ut i dagens samhälle, mycket tack vare de senaste decenniernas slappa uppfostrande. Förr i tiden roade sig tanterna och gubbarna med att gå på dans vilket de flesta inte vågar nu. Många vågar inte ens gå till affären utan låter deras barn gå och handla åt dom. Detta leder till ett isolerat och instängt liv i en liten lägenhet. Hur kul kan det vara? Så för att värna om de äldres frihet så ser jag gärna att barnen uppfostras bättre, med eller utan fysiskt våld.
    Detta var ett ovanligt uselt argument FÖR våld.
    Barn som kommer ur våldsamma hem löper betydligt större risk att själva lösa sina problem med våld, det vet de flesta vid det här laget (Hur blev Kerstin själv fostrad månne??)

Skulle lösningen på barnens respeklöshet vara att gemene pensionär ger sig på dem med käpp??
    Eller är det föräldrarna som ska piskas? beslutsfattarna kanske ska få löpa gatlopp medan våra kära (och väluppfostrade??) pensionärer får ge dem vad de förtjänar för att de dristar sig att bötfälla en oskyldig gammal gumma....
  • Erik Forsell

johansson79 skrev 2008-12-23 15:49:03 följande:

Finns medecin mot ADHD om du inte visste det! Ge dig inte på något som du inte vet någe om!
    Jag kommer aldrig att lära mig detta fora. Följdaktligen har jag ingen susning om vem du vänder dig till. Däremot kan jag ju säga att jag absolut vet det mesta om ADHD, AS, Tourette mfl. Det finns absolut INTE någon medicin mot ADHD. Däremot finns det vissa mediciner som kan vara till hjälp när det gäller den problematik som ADHD kan ge upphov till, t ex tics m.m. Att skriva, som du gör, att det finns medicin mot ADHD ger mig på handen att du inte har så mycket koll på funktionshindret.
  • Jennyrövardotter
    Svar på #288
    Trots dagens "slappa uppfostran" visar ändå forskning att barn som utsatts av våld i hemmet har större tendens att själva bruka fysiskt våld. Jag tror klimatet blivit hårdare, varför är svårt att svara på. Föräldrar törs inte släppa ut sina barn i samma utsträckning som förr heller. Unga kvinnor vågar inte gå hem från krogen. Så det är inte bara äldre som drabbas av isolerning pga ett hårt samhälle. Min teori är att vi inte har tid för varandra och inte tid att uppfostra våran barn. Jag tror dock aldrig att våld är lösningen på något problem. Uppenbarligen så var det inte till någon nytta idet här fallet heller, Kerstin får fortfarande nypon på fönstret och en familj får bildäck sönderskurna och hot brev i brev inkastet. Nä tar oss tid att lyssna på varandra och hjälpa varandra behöver inte sådant här hända.
  • AnnAhl93

TBS skrev 2008-12-23 16:21:18 följande:

AnnAhl93 skrev 2008-12-23 16:13:20 följande:
    Detta var ett ovanligt uselt argument FÖR våld.Barn som kommer ur våldsamma hem löper betydligt större risk att själva lösa sina problem med våld, det vet de flesta vid det här laget (Hur blev Kerstin själv fostrad månne??)Skulle lösningen på barnens respeklöshet vara att gemene pensionär ger sig på dem med käpp??Eller är det föräldrarna som ska piskas? beslutsfattarna kanske ska få löpa gatlopp medan våra kära (och väluppfostrade??) pensionärer får ge dem vad de förtjänar för att de dristar sig att bötfälla en oskyldig gammal gumma....
    Ja är föräldrarna så pass usla att de inte kan uppfostra ett barn på ett normalt sätt, genom att visa och ge respekt samt att lära dem vad som är rätt och fel och att man tar konsekvenser av sitt handlande så är våld ända utvägen tyvärr. TS verkar ha misslyckats kapitalt med sin uppfostran och därför måste tydligen en utomstående visa hur det går till om man har gjort fel.
  • MajaK

AnnAhl93 skrev 2008-12-23 16:30:15 följande:

Ja är föräldrarna så pass usla att de inte kan uppfostra ett barn på ett normalt sätt, genom att visa och ge respekt samt att lära dem vad som är rätt och fel och att man tar konsekvenser av sitt handlande så är våld ända utvägen tyvärr. TS verkar ha misslyckats kapitalt med sin uppfostran och därför måste tydligen en utomstående visa hur det går till om man har gjort fel.
    Så eftersom du tycker att ts har gjort fel så förtjänar hennes son några rapp med käppen? Tror du att slagen fick sonen att anpassa sig bättre till vårt samhälle? Det tror inte jag.
  • TBS

AnnAhl93 skrev 2008-12-23 16:30:15 följande:

Så.... Det barnet ska lära sig är alltså: Om någon beter sig illa mot dig ska du slå denne med första bästa tillhygge!?
  • Anonym
    Svar på #272
    Nej så menade jag faktiskt inte.. Om hon stod på insidan av dörren och öppnar för att slåss så kan det väl inte handla om rädsla för fysiskt våld?
Svar på tråden HJJJJJÄÄÄÄLP!!!! vad ska jag ta mig till snälla ge mig råd! vi mår så DÅLIGT!