• Katta86

Vi som väntar junibebisar del 2!

Här samlas vi som väntar och längtar eftera att våra underverk ska titta ut i juni -09

(¯`°?.¸ ღ Anton o7o8o2 ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!
  • bebek

Var upp på FK idag, bm hade skickat in moderskapsintyget dit, jag har inte fått något i handen. Allting verkar ske med datorer nu, har ingen "gravidjournal" heller att kika i utan både bm, och förlossningen/specmvc i västerås ser min på datorer, är det så överallt?
     Fick blanketter om HP men FKtanten sa att jag inte skulle ansöka om FP när barnet var fött? men jag måste väl kunna söka innan barnet föds? verkade lite knasigt..

• frukarlssonn
    bebek skrev 2009-02-16 22:24:25 följande:
    Var upp på FK idag, bm hade skickat in moderskapsintyget dit, jag har inte fått något i handen. Allting verkar ske med datorer nu, har ingen "gravidjournal" heller att kika i utan både bm, och förlossningen/specmvc i västerås ser min på datorer, är det så överallt? Fick blanketter om HP men FKtanten sa att jag inte skulle ansöka om FP när barnet var fött? men jag måste väl kunna söka innan barnet föds? verkade lite knasigt..
    Någon här på fl sa att om man får hp så anmäls man automatiskt så man får fp. Men är det verkligen så eller skaman söka när barnet e fött? Tycker oxå de låter rätt konstigt att man ska söka efteråt...
  • skrattmaja

förra gången sökte jag fp innan, registerade ärendet ngn gång i april och johanna föddes ju sedan i mitten av juni, tror att det är bra att göra så fö jag behövde ju inte vänta på några pengar.
    det de kasnke menar är att det ju kan vara svårt att sätta datum när man ska börja med FL, jag hade semester ett bra tag efter bf, dvs min FL började 1 juli och johanna var beräknad till 17 juni.
    kan ju vara ngt sådant som damen på FK menade jag vet inte

har ni besämt hur mkt ni ska ta ut o vet för ett tag framöver så är mitt tips att registerara det hos FK så att man har ett aktivit ärende!
    detta med HP la jag ner förra gången och tog semester, fick inte bra bemöttadne trots att jag hade cheffens medhåll och alla udenrskrifter.... att farligt kan vara skilt fr tunga lyft förstår de inte där...

nu vet jag inte hur det blri efterosm jag kommer att bli arbetslös en kanpp månad innan men borde ju inte var angt dumt ändå om jag anmäler mig på arbetsförmedlingen...... tror att jag kommer att ta fl fr ngn gång i början av juni.....har inte tänkt på det alls men ska göra det runt påsk då det har lugnat ner sig lite här på jobbfronten!

skratt-maja numer mamma till johanna ♥
  • dagdrömmare

man ska ansöka om FP innan så att allt är klart med hur mycket pengar man får sen måste man ringa så fort sommöjligt när barnet är fött och anmäla att man ska ta ut föräldrardagar/pappadagar från och med...

• skrattmaja

precis detta med pappadagarna är ju helt annorlunda..

sen fick jag som del två i moderskapsintyget att barnet är fött etc på BB och det ska ju också skickas in så fort som möjligt...... innan detta är reggat så får man inga pengar!
    postade det samma dag som vi kom hem fr BB! jag är i efterhand ganska imponerad över att jag tänkte på det i all bebislycka
    vet inte om alla får det i handen eller om vissa BB skickar det direkt det kan jag ju inte svara på, jag har ju bara ett ställe att jämföra med!

skratt-maja numer mamma till johanna ♥
  • bäbis m

Sitter och njuter med en kopp te och jobbar på en presentation innan föreläsingen börjar. Skön start!

Det skiljer nog väldigt mycket mellan olika landsting om man fortfarande har en massa pappersadministration eller om allt är digitalt. Digitalt låter ju onekligen rätt skönt så länge man får besked om att det faktiskt fungerar så...Själv fick jag modersskpasintyget i pappersformat och får snällt gå och köpa ett frimärke :)

Var och shoppade lite H&M kläder i lördags. Känns så skönt att ha ett par byxor att växla med och lite nya toppar. Helt plötsligt kan jag börja använda gamla tröjor igen då de nya byxorna har en bra mudd som går upp lite på magen och kan täcka glipan. Lyx!

• LakeHill

bäbis m skrev 2009-02-17 09:07:28 följande:

Sitter och njuter med en kopp te och jobbar på en presentation innan föreläsingen börjar. Skön start! Det skiljer nog väldigt mycket mellan olika landsting om man fortfarande har en massa pappersadministration eller om allt är digitalt. Digitalt låter ju onekligen rätt skönt så länge man får besked om att det faktiskt fungerar så...Själv fick jag modersskpasintyget i pappersformat och får snällt gå och köpa ett frimärke :) Var och shoppade lite H&M kläder i lördags. Känns så skönt att ha ett par byxor att växla med och lite nya toppar. Helt plötsligt kan jag börja använda gamla tröjor igen då de nya byxorna har en bra mudd som går upp lite på magen och kan täcka glipan. Lyx!
    Härligt med lite nya kläder! Har för lite kläder nu känns det som, för sonen spyr ner mej hela tiden. Han kan inte hålla sej stilla när han har ätit. Så alla kläder ligger jämnt i tvätten...
  • bebek
    LakeHill skrev 2009-02-17 10:01:34 följande:
    bäbis m skrev 2009-02-17 09:07:28 följande: Härligt med lite nya kläder! Har för lite kläder nu känns det som, för sonen spyr ner mej hela tiden. Han kan inte hålla sej stilla när han har ätit. Så alla kläder ligger jämnt i tvätten...
    stackars, och så känns garderoben rätt begränsad när magen växt så ligger tre byxor i tvätten så ligger alla ens byxor i tvätten:)

Läste lite i borschyren nu och man kan ansöka innan, sen när man åker in till bb så skickar man sms. Pappan skickar "10 dagar" till fk och blir då från den dagen ledig med pappapenning i 10 dagar och får sedan meddela om han ska fortsätta vara ledig.
    Om jag fattat det rätt.

Börjar era sparkar också bli hårda nu? Det gör ju nästan riktigt ont ibland! som när det känns som den sparkar på urinröret. och så känns det kulk sparkarna känns vid revbenen, den växer:)
  • Katta86

Åh herregud! Hade glömt bort hur mycket papper det var att skicka in! Hur kan man glömma på bara ett par år?!

(¯`°?.¸ ღ Anton o7o8o2 ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!