• Katta86

Vi som väntar junibebisar del 2!

Här samlas vi som väntar och längtar eftera att våra underverk ska titta ut i juni -09

(¯`°?.¸ ღ Anton o7o8o2 ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!
  • frukarlssonn
    bäbis m skrev 2009-02-20 09:15:04 följande:
    Eh, vad menar du med att fixa tid? Trodde bara att man skickade in moderskapsintyget och sen var allt klart fram till BF. Har jag missat nåt?
    Ja de me tid funderade jag på lite oxå... Jag har blivit tillsagd att bara skicka in moderskapsintyget och ansökan om hp, sen är det bara att vänta på beslut.

Jag går in i v23 på söndag och min livmoder slutar ca en-två cm ovanför naveln nu
  • bebek

Grattis till truckkörkortet smulan87:) Nu är nästa steg B-körkort?

bäbis m skrev 2009-02-20 09:13:57 följande:
    Jag är ju bara i slutet av vecka 22 sp min navel livmoder slutar ett par cm över naveln. Inte så trångt alltså ännu men oj vad det har växt bara sista veckan. Tycker ni också att det varierar mysket från dag till dag och tider på dygnet? Dessa stackars tarmar har ingen lätt match där inne märker man :-/När växte/växer ni som mest?
    Min mage har växt mest från ca v. 22-25 hade sf 23 i v.24, nu går min livmoder upp till revbenen och då är min mage väldigt låg också. men jag har ju väldigt liten överkropp så bäbisen får växa utåt istället:)

Du måste anmäla till fk om du vill ha hp och från och med när du vill ha fp, om du vill ta ut fp typ två veckor innan bf osv. Annars kan du anmäla samma dag som du vill ha pengar ifrån när barnet är fött.
  • bebek

och grattis till mig själv, jag har fått i mig tre melonbitar och en rostad macka..
    vinterkräksjukan är inte att skoja om, magkramper utan dess like, inte vart magsjuk på 5 år.. det här slog alla rekord, vakna upp natten till torsdagen med sådana kramper, fick panik först jag trodde jag skulle föda!

• frukarlssonn
    bebek skrev 2009-02-20 09:40:48 följande:
    Grattis till truckkörkortet smulan87:) Nu är nästa steg B-körkort? Min mage har växt mest från ca v. 22-25 hade sf 23 i v.24, nu går min livmoder upp till revbenen och då är min mage väldigt låg också. men jag har ju väldigt liten överkropp så bäbisen får växa utåt istället:) Du måste anmäla till fk om du vill ha hp och från och med när du vill ha fp, om du vill ta ut fp typ två veckor innan bf osv. Annars kan du anmäla samma dag som du vill ha pengar ifrån när barnet är fött.
    Ang fp, finns det några blanketter man ska skicka in eller ska man bara ringa? Och ska man räkna ut beloppet innan så man får fp så snart som möjligt?
  • bebek

har bara sökt hp än så länge, men det finns info på deras hemsida, tror det är någon form av blankett man ska skicka in. finns o skriva ut från hemsidan eller hämta på kontoret..

• frukarlssonn
    bebek skrev 2009-02-20 09:47:09 följande:
    har bara sökt hp än så länge, men det finns info på deras hemsida, tror det är någon form av blankett man ska skicka in. finns o skriva ut från hemsidan eller hämta på kontoret..
    Ok, för den blanketten jag försökte skriva ut, skulle man fylla i barnets pers nr, och det är ju lite svårt nu. Jaja jag får väl åka till kontoret annars och hämta ut en blankett
  • tekannan

chanell
    När det är registrerat att du väntar barn hos FK så kommer de att skicka ut en blankett där arbetsgivaren ska fylla i inkomstuppgifter. Sen är det bara till att begära fp från den dagen du vill ha det. Inskickandet av moderskapsintyget fungerar som en anmälan av föräldrapenning.
    Om det var det du undrade om...

• bebek
    tekannan skrev 2009-02-20 09:51:30 följande:
    chanellNär det är registrerat att du väntar barn hos FK så kommer de att skicka ut en blankett där arbetsgivaren ska fylla i inkomstuppgifter. Sen är det bara till att begära fp från den dagen du vill ha det. Inskickandet av moderskapsintyget fungerar som en anmälan av föräldrapenning.Om det var det du undrade om...
    ahaa ja jag fatta inte riktigt heller:) ja jag tänkte på hp kanske ändå.)
  • tekannan

hp är det enda som man kan ansöka om nu. Och skicka in moderskapsintyg. Sen när det är 60dgr (tror jag det är) kvar till bf så kan man, om man vill, begära fp för att kunna vara hemma och vila sista tiden innan nedkomst. Men det är inget man behöver bekymra sig om nu när det är så långt kvar.
    Intyget om inkomst kommer fk att skicka ut automatiskt när de registrerat att du är gravid.

Så fungerade det iaf när jag väntade barn sist och jag tror inte den biten är ändrad...

• bäbis m

Kalas med info. Känns som om systemet annars är som gjort för fria tolkningar

Den där blanketten som kommer hem från fk där arbetsgivaren fyller i inkomst..måste den lämnas in långt i förväg? Jag kommer att (högst troligen) få löneförhöjning i maj och vill ju gärna ha fp utifrån den nya lönen. Eller måste man skicka in typ nu och sen anmäla om förändring (vilket jag hört kan ta tid). Någon som vet?

tekannan skrev 2009-02-20 10:04:25 följande:
    hp är det enda som man kan ansöka om nu. Och skicka in moderskapsintyg. Sen när det är 60dgr (tror jag det är) kvar till bf så kan man, om man vill, begära fp för att kunna vara hemma och vila sista tiden innan nedkomst. Men det är inget man behöver bekymra sig om nu när det är så långt kvar. Intyget om inkomst kommer fk att skicka ut automatiskt när de registrerat att du är gravid. Så fungerade det iaf när jag väntade barn sist och jag tror inte den biten är ändrad...
Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!