• Katta86

Vi som väntar junibebisar del 2!

Här samlas vi som väntar och längtar eftera att våra underverk ska titta ut i juni -09

(¯`°?.¸ ღ Anton o7o8o2 ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!
  • bebek

Katta86 skrev 2009-01-17 21:19:35 följande:

NU ÄR DET BARA TVÅ DAGAR KVAR TILL UL!!!
    Oh vad roligt:) på måndag alltså?... alltså inte brösten utan UL:P hrm.. ät det verkligen så hemskt att börja amma?
  • Katta86
    bebek skrev 2009-01-17 21:48:41 följande:
    Katta86 skrev 2009-01-17 21:19:35 följande: Oh vad roligt:) på måndag alltså?... alltså inte brösten utan UL:P hrm.. ät det verkligen så hemskt att börja amma?
    Antar att det inte är det för alla men jag hade så ont att jag i princip grät varje gång!
    Men sen tog sonen fel så jag hade sår och grejjer.. Så det är också ett tips, var stenhårda på BB med att få hjälp med amningen så att ni lär er rätt från början! Vi fick ingen hjälp alls!
  • 3barnsmor35

Jag har också lite ångest för amningen Två ggr har jag ammat, lika många ggr har jag slutat - 3/4 månader max. Första ggn hade jag inte mjölk+fel grepp, andra hade jag massor av mjölk och när greppet äntligen satt så fick jag svamp som vägrade ge med sig så tillslut sa amningshjälpen att det var dags att sluta för min egen hälsas skull. Jättetråkigt! 2 veckors fungerande amning totalt på två barn *sucka*
    Tredje ggn gillt eller??? Hoppas på det...

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • tekannan

Tickollina skrev 2009-01-17 20:14:01 följande:

Min syster har skojat och sagt att hon har trött att det är två, men det har vi bara slagit bort, med taanke på att jag knappt har känt några rörelser alls, men jag har en moderkaka i framvägg och en i bakvägg =)
    Men är det inte tvåäggstvillingar då? Jag har fått för mig att moderkakan blir där ägget fäster in i livmoderväggen och om du har en fram och en bak så måste två ägg väl ha bäddat in sig... Kan ha missförstått allt dock.
    Du skrev tidigare att ni inte visste vilket utan att det var för tidigt att svara på vid detta ul nämligen.
  • bebek

Mmm man tänker inte att amning ska vara så komplicerat, bara slänga fram tutten o barnet suger mjölk typ, men det börjar mer o mer gå upp för mig att det verkar vara en konst att få både brösten att må bra o barn att suga rätt...

Men jag har hörts många klaga på att de inte fick hjälp med amning från början på bb.. ändå propagerar de på mvc/bvc för att man ska amma

• Katta86
    bebek skrev 2009-01-18 12:35:51 följande:
    Mmm man tänker inte att amning ska vara så komplicerat, bara slänga fram tutten o barnet suger mjölk typ, men det börjar mer o mer gå upp för mig att det verkar vara en konst att få både brösten att må bra o barn att suga rätt... Men jag har hörts många klaga på att de inte fick hjälp med amning från början på bb.. ändå propagerar de på mvc/bvc för att man ska amma
    Precis det är därför man verkligen ska vara hård med att få hjälp. Men som förstagångsföderska vågar man ju inte alltd eller man vet inte vad man kan ställa för krav. Iallafall gjorde inte jag det! Den här gången kommer nog inte jag vara så rolig att ha som patient! =)
  • 3barnsmor35

Jag stannade extra på BB för att få hjälp andra ggn, så det var bättre.
    Nu gick det ju åt skogen ändå, men jag rek också att inte åka hem förrän man känner sig ok med amningen. Det kan ta 1 månad innan det sitter klockrent, men iaf så att det känns ok.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • LakeHill

bebek skrev 2009-01-17 12:05:48 följande:

Kkarin skrev 2009-01-17 11:13:00 följande:
    åh vad skönt att det gick bra:D Lakehill: pseudotvillingar? fyller dina barn år på samma dag? :)
    Nej, det kallas tydligen så när man har mindre än 18 mån mellan barnen.
  • tekannan

bebek skrev 2009-01-18 12:35:51 följande:

Mmm man tänker inte att amning ska vara så komplicerat, bara slänga fram tutten o barnet suger mjölk typ, men det börjar mer o mer gå upp för mig att det verkar vara en konst att få både brösten att må bra o barn att suga rätt... Men jag har hörts många klaga på att de inte fick hjälp med amning från början på bb.. ändå propagerar de på mvc/bvc för att man ska amma
    Jag upplevde väl det så får jag säga. De kom in ett par gånger på vårt rum för att höra och se. Men när jag andra dagen hade JÄTTEont i ena bröstvårtan varje gång jag ammade och bad dem hjälpa mig så tittade de att barnet tagit "rätt" och jag sa att det gjorde fruktansvärt ont och de sa bara - ja, men det är rätt. Då visste jag inte var jag skulle bli av. Efter att ha kommit hem och insett att ngt måste vara fel så kontaktade jag amningsmottagningen och fick komma in direkt. De såg att jag, p.g.a. att barnet tagit fel, hade ett jättestort jack i ena bröstvårtan (detta jack är kvar än idag!) och efter en odling konstaterat att där var bakterier. Inte konstigt att det gjorde ont... Fick pencillin och lånade hem en pump, sen i en veckas tid var det tufft. Ammade på ena bröstet och pumpade på det andra. Men efter det... Amning är jättehärligt!! OM det blir rätt. Det gjorde inte ont utan jag hade en underbar stund med mitt barn... Så stå på er om att få hjälp!!
  • LakeHill

Jo det är en konst med amningen. Men inte ens om man får igång amningen bra kan man vara säker. Jag måste börja ge sonen tillägg vid ca 1 månad då min mjölk inte var tillräckligt näringsrik så han gick ned i vikt. Sedan delammade jag. Men vid ca tre månader vägrade han bröstet, det gick så mycket snabbare att få mat från flaskan och han har alltid varit en otålig en när han är hungrig Tyvärr fick jag i början ångest över detta pga den amningshysteri som finns. Har dock senare hört att den är väldigt överdriven. Tråkigt tycker jag att amningshysterin leder till att många mammor som av olika anledningar inte kan amma så länge eller amma alls blir ledsna o kanske t.o.m. deprimerade. Man är ju väldigt känslig när man just fött barn och behöver stöd och peppning, inte några moralpredikningar över amning.

Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!