• Katta86

Vi som väntar junibebisar del 2!

Här samlas vi som väntar och längtar eftera att våra underverk ska titta ut i juni -09

(¯`°?.¸ ღ Anton o7o8o2 ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!
  • 3barnsmor35

Ni som väntar tätt eller syskon, jag skrev precis i en annan tråd, klistrar in det här också om ni kan hitta ngt matnyttigt =)

Tösen var 2 år när Lillan kom, jag försökte med lite olika knep. Detta är mina tips:
    # Lekhage - att lägga bebisen i när man måste göra saker utanför rummet. Bebis kommer inte åt ngt som är farligt - storasyskonet kommer inte åt bebisen (oavsiktligt då menar jag).
    # Babysitter - att ha med sig in på toa osv om man skulle duscha.
    # Bra barnfilmer och leksaker som bara används när man ska amma eller vila när bebisen sover. Man ska inte tro att de kommer att sova samtidigt mkt =)
    # Aktiviteter för storasyskonet - allt blir bättre om man har en plan för dagen och då undviker man mkt gnäll o kläng.
    # Prio 1 ska vara storasyskonet, om båda kallar/gråter - gå till stora först. Den lilla har inte tidsuppfattning och förstår inte känslor på det viset som det stora barnet gör.
    # Dra ner på måsten i hemmet - so what om tvätten är ovikt o disken är ett jätteberg. Vänta med sånt o försök överlev på dagarna till att börja med. Allt sånt går ingenstans =)
    # Ta lika mkt ansvar på gemensam tid. EFter 17 tex när respektive kommer hem, ska man dela på allt ansvar som finns m barn o hem.
    # Håll ut!!! Det blir bättre efter de första 6 månaderna.
    # Be om hjälp - om det blir för mkt - be om hjälp. Om en säger nej, fråga en annan.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • LakeHill

Mama Bean: Tack för alla bra råd!

Bebek: Låter för j-ligt att du hamnar ikläm på det sättet! Håller tummarna att det ordnar sej när du får in tidigare arbetsintyg. Jobbade också med eget företag innan första barnet kom.

Skumjenny: Välkommen hit! Jag har BF 15 juni med andra barnet. Har inte förberett så mycket ännu, då jag har en 9,5-månaders kille hemma så har ju mycket kläder och grejer från honom. Däremot måste en till spjälsäng införskaffas samt syskonvagn. Har inte gjort detta ännu. Spjälsäng blir väl Ikea o syskonvagn letar vi efter begagnad till bra pris.

• tekannan

bebek
    ok, håller tummarna för att det ordnar sig!!!

mama bean
    tack för matnyttiga tips!

• 3barnsmor35

Lakehill,
    Jag hade en BT Jogger-06:a. Var mkt nöjd med den, rekommenderas!
    kram

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • skrattmaja
    mama bean, tack för tips, mkt av det du skriver är sådant som maken o jag har resonerats oss fram till! dvs att johanna ska få så liten inverkan som möjligt ska hitta på en massa saker med henne etc så att det är mer el midnre som vanligt om det går...
    det innebär ju att vi får dela upp oss mer ang sovtider, för johanna kommer ju att ha sin vanliga dygnsrytm, när hon var alldels nyfödd levde man ju i en bubbla med sov o mattider men det går ju inte på samma sätt.
    låter krasst men det måste ju fungera.
    är så glad att vi nu bor i hus med egen tvättmaskin o egen tomt, när johanan var bebis bodde i vi bostadsrätt utan egen tvättmaskin så nu kan man man varva på ett helt annat sätt....
    skratt-maja numer mamma till johanna ♥
  • 3barnsmor35
    skrattmaja skrev 2009-03-25 11:27:02 följande:
    mama bean, tack för tips, mkt av det du skriver är sådant som maken o jag har resonerats oss fram till! dvs att johanna ska få så liten inverkan som möjligt ska hitta på en massa saker med henne etc så att det är mer el midnre som vanligt om det går... det innebär ju att vi får dela upp oss mer ang sovtider, för johanna kommer ju att ha sin vanliga dygnsrytm, när hon var alldels nyfödd levde man ju i en bubbla med sov o mattider men det går ju inte på samma sätt. låter krasst men det måste ju fungera. är så glad att vi nu bor i hus med egen tvättmaskin o egen tomt, när johanan var bebis bodde i vi bostadsrätt utan egen tvättmaskin så nu kan man man varva på ett helt annat sätt....
    Ja, man kan ju inte sluta följa den normala dygnsrytmen när man får tvåan...
    Man kan känna sig redo för dårhuset när man varit uppe hela natten med bebis o storasyskonet vaknar som vanligt kl 06, men så är det ju tyvärr =)
    Bara att tejpa upp smilbanden o ta en kaffe =)
  • skrattmaja
    mama bean, japp.... så kommer det att bli, så glad att man inte kommer att vara själv om det hela, maken kommer att ha en hel del semester o vi har sagt att funkar det inte när han jobbar så kan ju alltid han ta fl för johanna..vi har dagar kvar nämligen så på ngt sätt kommer det att reda sig!!
    du skrev de sex första månaderna själv tyckte jag att det belv stor skillnad på hur johanna var när hon passarade 2 mån strecket så jag hoppas att det kan bli lite likande nu!!!
    sen glad att det är just o sommar ute skulle nog vara jobbigare att ha en nyfödd o kämpa udenr den mörka perioden, ljuset gör ju att man få rlite mer krafter
    skratt-maja numer mamma till johanna ♥
  • 3barnsmor35

Jo, det händer ju ngt när de blir 3 mån tycker jag, går från "skrik-skit-sov"-paket till bebis =)))
    Jag syftar på att barnen börjar få ut lite mer av varandra när den minsta är 6 mån.
    De börjar interagera lite mer o leka lite tillsammans -underbart att se! =)

• tekannan
    3barnsmor35 skrev 2009-03-25 11:35:04 följande:
    Ja, man kan ju inte sluta följa den normala dygnsrytmen när man får tvåan... Man kan känna sig redo för dårhuset när man varit uppe hela natten med bebis o storasyskonet vaknar som vanligt kl 06, men så är det ju tyvärr =) Bara att tejpa upp smilbanden o ta en kaffe =)
    Det är just det jag fasar för... Men när du målar upp det så snyggt så ser man nästan fram emot det!
  • bäbis m

Härliga tips och skön energi man får av att läsa inläggen. Tusen tack!

Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!