Vi som väntar junibebisar del 2!
Här samlas vi som väntar och längtar eftera att våra underverk ska titta ut i juni -09
Här samlas vi som väntar och längtar eftera att våra underverk ska titta ut i juni -09
Ni som väntar tätt eller syskon, jag skrev precis i en annan tråd, klistrar in det här också om ni kan hitta ngt matnyttigt =)
Tösen var 2 år när Lillan kom, jag försökte med lite olika knep. Detta är mina tips:
# Lekhage - att lägga bebisen i när man måste göra saker utanför rummet. Bebis kommer inte åt ngt som är farligt - storasyskonet kommer inte åt bebisen (oavsiktligt då menar jag).
# Babysitter - att ha med sig in på toa osv om man skulle duscha.
# Bra barnfilmer och leksaker som bara används när man ska amma eller vila när bebisen sover. Man ska inte tro att de kommer att sova samtidigt mkt =)
# Aktiviteter för storasyskonet - allt blir bättre om man har en plan för dagen och då undviker man mkt gnäll o kläng.
# Prio 1 ska vara storasyskonet, om båda kallar/gråter - gå till stora först. Den lilla har inte tidsuppfattning och förstår inte känslor på det viset som det stora barnet gör.
# Dra ner på måsten i hemmet - so what om tvätten är ovikt o disken är ett jätteberg. Vänta med sånt o försök överlev på dagarna till att börja med. Allt sånt går ingenstans =)
# Ta lika mkt ansvar på gemensam tid. EFter 17 tex när respektive kommer hem, ska man dela på allt ansvar som finns m barn o hem.
# Håll ut!!! Det blir bättre efter de första 6 månaderna.
# Be om hjälp - om det blir för mkt - be om hjälp. Om en säger nej, fråga en annan.
Mama Bean: Tack för alla bra råd!
Bebek: Låter för j-ligt att du hamnar ikläm på det sättet! Håller tummarna att det ordnar sej när du får in tidigare arbetsintyg. Jobbade också med eget företag innan första barnet kom.
Skumjenny: Välkommen hit!
Jag har BF 15 juni med andra barnet. Har inte förberett så mycket ännu, då jag har en 9,5-månaders kille hemma så har ju mycket kläder och grejer från honom. Däremot måste en till spjälsäng införskaffas samt syskonvagn. Har inte gjort detta ännu. Spjälsäng blir väl Ikea o syskonvagn letar vi efter begagnad till bra pris.
bebek
ok, håller tummarna för att det ordnar sig!!!
mama bean
tack för matnyttiga tips!
Lakehill,
Jag hade en BT Jogger-06:a. Var mkt nöjd med den, rekommenderas!
kram
Jo, det händer ju ngt när de blir 3 mån tycker jag, går från "skrik-skit-sov"-paket till bebis =)))
Jag syftar på att barnen börjar få ut lite mer av varandra när den minsta är 6 mån.
De börjar interagera lite mer o leka lite tillsammans -underbart att se! =)
Härliga tips och skön energi man får av att läsa inläggen. Tusen tack!