Vi som väntar junibebisar del 2!
Här samlas vi som väntar och längtar eftera att våra underverk ska titta ut i juni -09
Här samlas vi som väntar och längtar eftera att våra underverk ska titta ut i juni -09
Fundering. Är det någon här som fortfarande tränar mer eller mindre som vanligt? Jag körde body step igår och körde på som vanligt fast med lite mindre go i hoppen. Kan det vara farligt för bäbisen eller är det främst jag som kan skada höfter/fogar osv?
Vill gärna träna (både kondition och styrka) för det ger så mycket mer energi i längden.
Jag tränar:) både på gym, dans, yoga mm. När du blir tung kan du göra knäböj istället för hopp. Du kan inte skada höfter o fogar men du kan känna av foglossningen mer av rörelser som att gå i trappor och allt för långa promenader. ( jag gick på gåband över en timme kunde varken sitta eller gå sen på kvällen)
Cykla är jättesnällt mot höfter, bra om man kan cykla på gym det är ju så halt ute!
Annars så får man helt enkelt känna efter. Man ska kunna prata samtidigt som man tränar när man är gravid och inte komma upp till din absoluta maxpuls samt dricka mycket vatten. Det är superbra att träna när man är gravid, man blir mycket piggare också:)
Styrke kan du göra med enkilos vikter på armar eller göra armhävningar mot vägg. Tänk på att inte göra övningar på rygg efter 5 månaden eftersom barnet trycker på stora kroppspulsådern, gör inte heller sit-ups med träna på att "lyfta" magen, bra för förlossningen också. Stretcha inte för hårt eftersom lederna är mjukare.
Oj vad mycket det blev! Men träning är en av mina största passioner, dansade och tränade mig igenom hela gymnasiet;)
men det viktigaste är att man mår bra av sin träning och inte ska bygga muskler o öka kondition bara behålla det man har:)
Tackar tackar för ditt utförliga svar bebek. Härligt då har vi helt klart ett stort träningsintresse gemensamt =D
Oj,enkilo på armarna? det är ju ingenting? Måste man reducera så kraftigt redan? Jag körde en massa benböj igår istället för att hoppa och det kändes bra. Skönt att få bli ordentligt svettig också.
Vad jag förstod så kan man i alla fall göra vanliga/raka situps fram till att magmusklerna ev delar sig sen får man bara köra sneda. Så skönt att kunna stärka bålen inför kommande prövningar känner jag. Svanken blir också mycket bättre när jag tränar. Det är annars min svagaste länk.
Var rädd att jag skulle känna någonting i fogarna i går kväll men det var lugnt, phuu.
Träna? Hmm..jag promenerar och cyklar varje dag, det räcker för mig....sen att ha två äldre syskon kräver sin kondition också*ler*
haha, jo att springa runt och leka med barn och hålla koll på dem ska verkligen inte underskattas :)
Promenader o cykling är helt klart inte att underskattas:)
Ja jag kör lätta vikter med många rep:) jag är inte en sådan van styrketränare på det sättet, är gymnast o dansare i botten:) Näee min instruktör säger att man ska undvika träna på rygg efter femte månaden, man får träna magmuskler ståendes, men det är klart att man kan ju göra allt så länge det känns bra och man inte blir yrslig eller helt utmattad:)
Jag tränar mest de nedre delen av magen, tycker det börjar kännas konstigt att göra sit ups! hehe..
Hade lite svårt i början att inte träna till man var helt slut.. vanesak kanske:) Fick ha pulsmätare sen så inte pulsen gick över max, men det beror ju helt klart på hur mycket man träna innan:) Bara man själv mår bra o lyssnar på sin kropp! :) Nu har den här j*ävla foglossningen som tar död på mig....
bebek: hur tränar man magmuskler stående? Jag har undvikit alla magövningar eftersom jag inte vet vilka jag kan göra och vilka jag bör undvika.
bäbis m: Jag har tränat volleyboll fullt ut hela tiden. Hoppar och studsar som en dåre och har mig
Har funkat jättebra och bebis därinne mår bara bra.
En regel att följa är att om du själv mår bra av träningen så mår bebis bra av det. Får du ont ska du ta det lugnare.
Jag ska verkligen försöka träna så länge jag bara kan för annars mår jag skit istället. Tyvärr. Men att successivt ta det lite lugnare så att kroppen inte överansträngs :)