Vi som väntar junibebisar del 2!
Här samlas vi som väntar och längtar eftera att våra underverk ska titta ut i juni -09
Här samlas vi som väntar och längtar eftera att våra underverk ska titta ut i juni -09
Jag var hemma nästan hela första året med dottern. Det var riktigt skönt. Vet inte hur jag kommer känna nästa gång, men som tur är har jag ju ett jobb där jag kan hoppa in vid sjukdom och liknande eller kanske bara jobba någon enstaka helg innan man kör på heltid igen. Passa på att njuta när dom är små är mitt råd. Tiden går så fort. Min lilla tjej blev ju 2 år i fredags och det känns som om jag precis fick henne, men här sitter man med nästa i magen
.
Jag tycker att det ska bli skönt att vara hemma ett tag, jag har ju jobbat två år nu sen jag var hemma med Lillan. Det är bra med lite pauser, man kommer på att man vill göra annat och byter jobb, testar på nytt och träffar nya människor.
Appropå språk, är det ngn annan som har ett annat modersmål än svenska här? Eller en man/sambo som talar ett annat språk? Jag har finska föräldrar och har största delen av släkten i Finland, därför vill jag så gärna lära barnet finska. Talar själv flytande. Sambon hade en tjej i Finland en gång i tiden så han kan en del, men glömt mycket. Men vill jättegärna lära sig han med och tänkte att det blir ett ypperligt tillfälle för han att lära sig från basic nu
Sen kommer ju barnet träffa mina föräldrar en del och de kommer ju naturligt prata finska, så jag hoppas jag lyckas få h*n lära sig språket, det skulle va så guld värt, speciellt då släkten inte kan nåt annat än finska. Fast svenska måste vi ju prata oxå. Oj de kan bli svårt de här... Men jag ska iaf försöka introducera finskan försiktigt sen får de komma med åren.
Har för mig att om du vill att barnet ska kunna finska så ska du prata finska med barnet och sen pratar du och din sambo svenska med varandra, han pratar svenska med barnet. Då får man det "gratis" om man säger.
Jag är en fjärdedel ungersk, min mormor kommer däifrån, det är bara hon i släkten som pratar de, fast inte ens hon gör de, hon har bott i sverige sedan hon var 18, hon är 68 år idag. Min sambo är halvfinsk. Han kan inte finska, och hans mamma pratar inte finska heller.
Men de hade varit kul att lära sig ungerska och finska :D
Skrattmaja: va otäckt med utslagen! Hoppas de bara försvinner och att de va nåt tillfäligt. Va härligt att du snart blir klar
Kan tänka mig att man tillslut är lite trött på pluggandet, speciellt i sluttampen.
Det me att prata ett språk me barnet o svenska me sambon låter ju ganska bra. Vi kommer iofs prata svenska me varann då han kan väldigt lite finska. Men tänkte att när jag pratar me bebis kan han va me o lära sig lite ord, då får han ju verkligen språket fr bebisstadiet
Nu har man kommit hem å gu va gott de va me tårta kan jag säga hehe å lillebror vart nöjd me sina presenter