• Bellabimba

Tror du på Darwins evolutionsteori?

Detta stod att läsa p åAftonbladets hemsida, och 86% hade svarat ja, resten nej.

Men hur kan man i moderna Sverige INTE tro på evolutionsläran? Är den inte tillräckligt "sexig"?

? "Orsaken är att Darwins teori har politisk kraft, säger Fredrik Sjöberg (Aftonbladet). Att religiösa människor backar inför det naturliga urvalet är kanske inte så förvånande. Darwins värld är blodig, styrs av blinda krafter och har inget mål. Där finns ingen plats för några gudar, och människan är bara en djurart bland andra."

Jag blir alltid lika irriterad då människor förkastar evolutionsläran därför att den inte passar in i deras rosa-fluffiga sockersöta dröm om ett himelskt liv bortom detta och en snäll farbror Gud som tar hand om oss alla.

• Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?
  • SkåneP

hemligt skrev 2009-02-02 15:25:58 följande:

du kanske inte är lika snygg som när du var 25-30 ;)
    Jag ska fråga. Återkommer med facit.

"Jag talade om degenereringen av människan."

Ok. Ser inte vad evolutionen har med det att göra.

"-Bevis för att vi använder hela hjärnan?"

Du först. Du påstår att vi inte gör det. Vilken del kan avlägsnas utan att det sätter sina spår?

"-Din mening med livet var ju kul... haha... Jag hade nog sagt att du inte har svar på frågan! Utan bara har funnit dig i faktumet vi föds, äter sover, jobbar, skiter och dör..."

Jaha. Du vill med andra ord inte ha ett svar på frågan?

Naturligtvis finns det andra aspekter med meningen med livet, se sina barn växa upp och må bra att dricka en god whickey då och då eller att åka bergochdalbana, lite grand beroende på vad man tycker om. Det har dock inte så mycket med evolutionen att göra.

Men du kanske underkänner evolutionen pga att den inte ger svar på precis alla frågor som kan ställas? Typ
    "evolutionen säger inget om vad jag kommer se på TV nästa fredag alltså är evolutionsteorin bara båg"

"-Ser inte vad Koranen har med världens mest spridda bok att göra."

Den fyller samma funktion. Du frågade äver varför den finns.
    I princip av samma anledning som New Age litteratur säljer som smör...

"-Varför inte ställa honom frågan själv."

Det går inte. Han finns tyvärr inte.

"Men ett tips är att ställa den trevligare om du vill ha svar ;)"

Det hjälper inte. Han finns inte mer för det.

"-Inget svar, bara lite spydighet som inte ger någon vikt till frågan."

Nänä, reagerade mest på att som kreationist kräva bevis på någon liten evolutionär detalj, vilket det egentligen inte alls är något fel med, är något av att sila mygg och svälja kameler Matteusevangeliet, du vet).
  • hemligt

SkåneP skrev 2009-02-02 15:51:07 följande:

Återkommer med facit. [/citat]
    Ja gör det =)
    [citat]
    Ok. Ser inte vad evolutionen har med det att göra. [/citat]
    Min poäng är att jag ser att Bibeln har ett svar, inte Evolutionen ;) 1-0
    [citat]
    Du först. Du påstår att vi inte gör det. Vilken del kan avlägsnas utan att det sätter sina spår? [/citat]
    Har läst i olika tidskrifter om Hjärnforskare som stöder påståenden som att vi människor använder en ytterst liten del av hjärnan.
    [citat]
    Jaha. Du vill med andra ord inte ha ett svar på frågan? Naturligtvis finns det andra aspekter med meningen med livet, se sina barn växa upp och må bra att dricka en god whickey då och då eller att åka bergochdalbana, lite grand beroende på vad man tycker om. Det har dock inte så mycket med evolutionen att göra. Men du kanske underkänner evolutionen pga att den inte ger svar på precis alla frågor som kan ställas? Typ "evolutionen säger inget om vad jag kommer se på TV nästa fredag alltså är evolutionsteorin bara båg" [/citat]

Visst vill jag det. Men jag tyckte inte det var ett svar. Behövs bara ett dödsfall och lite sjukdom så försvinner din meningen med livet. Meningen måste vara något större ... anser jag!
    [citat]
    Den fyller samma funktion. Du frågade äver varför den finns. I princip av samma anledning som New Age litteratur säljer som smör...

Det hjälper inte. Han finns inte mer för det. [/citat]

Fast bara för att han inte finns för dig och du inte tror på honom så är inte det något bevis på att han inte existerar. ;)
    [citat]
    Nänä, reagerade mest på att som kreationist kräva bevis på någon liten evolutionär detalj, vilket det egentligen inte alls är något fel med, är något av att sila mygg och svälja kameler Matteusevangeliet, du vet).
    Skippa rappakaljan om du inte har svar ;)
  • hemligt

Attans, det gick inget bra det där...

"Återkommer med facit."
    Ja gör det =)

"Ok. Ser inte vad evolutionen har med det att göra."
    -Min poäng är att jag ser att Bibeln har ett svar, inte Evolutionen ;) 1-0

"Du först. Du påstår att vi inte gör det. Vilken del kan avlägsnas utan att det sätter sina spår?"
    -Har läst i olika tidskrifter om Hjärnforskare som stöder påståenden som att vi människor använder en ytterst liten del av hjärnan.

"Jaha. Du vill med andra ord inte ha ett svar på frågan? Naturligtvis finns det andra aspekter med meningen med livet, se sina barn växa upp och må bra att dricka en god whickey då och då eller att åka bergochdalbana, lite grand beroende på vad man tycker om. Det har dock inte så mycket med evolutionen att göra. Men du kanske underkänner evolutionen pga att den inte ger svar på precis alla frågor som kan ställas? Typ "evolutionen säger inget om vad jag kommer se på TV nästa fredag alltså är evolutionsteorin bara båg""
    -Visst vill jag det. Men jag tyckte inte det var ett svar. Behövs bara ett dödsfall och lite sjukdom så försvinner din meningen med livet. Meningen måste vara något större ... anser jag!

"Den fyller samma funktion. Du frågade äver varför den finns. I princip av samma anledning som New Age litteratur säljer som smör...
    Det hjälper inte. Han finns inte mer för det."
    -Fast bara för att han inte finns för dig och du inte tror på honom så är inte det något bevis på att han inte existerar. ;)

"Nänä, reagerade mest på att som kreationist kräva bevis på någon liten evolutionär detalj, vilket det egentligen inte alls är något fel med, är något av att sila mygg och svälja kameler Matteusevangeliet, du vet)"
    -Skippa rappakaljan om du inte har svar ;)

• Maline

Nej, jag TROR inte på evolutionsteorin. Det är en vetenskaplig teori som måste prövas. MEN i nuläget förklarar och förutsäger den processer och observationer på ett oöverträffat sätt.

• SkåneP
    Svar på #33
    Tidsskrifter? Inte vetenskapliga får man anta.
    Att vi använder liten del av hjärnan är en sk faktoid.

Man använder hela hjärnan, det blir inte minst tydligt vid skador, t.ex strokes och hjärnblödning. Det är en himla massa samspel mellan hjärnans olika delar.

"Men jag tyckte inte det var ett svar."

Jag förstår det. Då du definierar vad rätt svar är, så är det naturligtvis omöjligt för mig att presentera ett svar som du accepterar om du inte vill.

"Behövs bara ett dödsfall och lite sjukdom så försvinner din meningen med livet."

Jotack, jag vet.

"Meningen måste vara något större ... anser jag!"

Det gav jag också exempel på. Har som sagt inte så mycket med evolutionsmodellen att göra.

Alltså, bara så vi inte blandar ihop äpplen med päron...
    evolutionsmodellen beskriver hur arter utvecklas över tiden mha genetikens arvsbegrepp och det sk naturliga urvalet m.m.. Den har inga ambitioner/syften på att beskriva ALLT.

Så om du tycker evolutionen motsäger något i bibeln får du gärna bemöta det, hellre än saker som kanske bibeln säger men som inte alls har med evolution att göra (tex meningen med livet).

Jag underkänner bibeln som naturvetenskaplig skrift, tex är skapelsebereäätelsen helt orealisktisk, därmed är det inte sagt att din inte har andra poänger, tex som historiskt dokument eller som tröst (uppenbarligen).

"Fast bara för att han inte finns för dig"

Antingen finns han eller så finns han inte.

"och du inte tror på honom så är inte det något bevis på att han inte existerar."

Helt rätt. Det är inget bevis. Det är bara skälet till min syn på saken.
  • R Franklin

hemligt skrev 2009-02-02 16:39:45 följande:

En tackar och bockar!
    Tolkar det som att du inte läste länken...
  • millipore

Hemligt:
    "-Fast bara för att han inte finns för dig och du inte tror på honom så är inte det något bevis på att han inte existerar. ;)"

Det där går väl åt båda håll? Bara för att han finns för dig och du tror på honom så är inte det något bevis på att han existerar.

Och ja, Darwins evolutionsteori stämmer i dagsläget. Det kommer den att göra oavsett om människor väljer att ta till sig den eller inte. Ända tills den blir överbesvisad av någon annan evedensbaserad teori.

Sedan är det här ett fantastiskt intressant sätt att diskutera!
    "Men jag tyckte inte det var ett svar. Behövs bara ett dödsfall och lite sjukdom så försvinner din meningen med livet. Meningen måste vara något större ... anser jag!"

Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?